DR. VOJNIK MÁRIA

Teljes szövegű keresés

DR. VOJNIK MÁRIA
DR. VOJNIK MÁRIA, az egészségügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az egészségügyi bizottság szeptember 11-én tárgyalta meg a Magyar Köztársaság 2001. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslatát, és az Állami Számvevőszék jelentését a költségvetés végrehajtásának ellenőrzéséről. Tájékoztatom a tisztelt Házat, hogy az egészségügyi bizottság egyhangúlag általános vitára alkalmasnak találta az előterjesztést.
Tisztelt Országgyűlés! Az egészségügyi bizottság elsősorban a hatáskörébe tartozó egészségügyi minisztériumi fejezeti költségvetést, és a társadalombiztosítási alapok költségvetését, kitüntetetten az Egészségbiztosítási Alap költségvetését vizsgálta meg tüzetesen. A tartalmas és nem túl rövid vitában elsősorban olyan fontos kérdésekre kerestünk választ, mint hogy változtatott-e az alapok működésén az a tény, hogy az Egészségügyi Minisztériumhoz ez időszak alatt került át az Egészségbiztosítási Alap felügyelete, hatékonyabb lett-e az ágazat rálátása és befolyása ezekre a forrásokra. Azt vizsgálta a bizottság, hogy milyennek ítéljük meg a tervezést a társadalombiztosítási alapokat illetően, és milyen volt a végrehajtás; és végül, utolsó kérdésként azt jártuk körül, hogy milyen tanulságokat érdemes levonni a költségvetés végrehajtásából, különös tekintettel az Állami Számvevőszék megjegyzéseire is.
Tisztelt Országgyűlés! Az egészségügy és társadalombiztosítás területén újdonságokkal szolgált a 2001. év. Egy törvény keretén belül került megállapításra a központi költségvetés és a társadalombiztosítási alapok költségvetése. Mint ahogy említettem, az Egészségbiztosítási Alap felügyelete az egészségügyi tárcához került, és ebben az időszakban történt meg, hogy a nagy ágazati programok, célprogramok egy ágazati minisztériumi váltás miatt enyhén szólva is gellert kaptak.
Azt vizsgáltuk meg többek között, hogy a jelenlegi zárszámadási törvényben az Egészségügyi Minisztérium által kezdeményezett költségvetési módosítások hogyan szolgálják az egészségügyi ágazat konszolidációját, és milyen haszna van ebből az egészségügyben dolgozóknak és a szolgáltatásokat igénybe vevő állampolgároknak.
Erről az első kérdésről szeretnék először a bizottsági ülés alapján tájékoztatást adni. Az a véleményünk, hogy az egészségügyi minisztériumi fejezeten belül az időközi programváltozások, a források átcsoportosítása, a cél- és címzett támogatások elaprózása és kiterjesztése nem hozta meg a kívánt eredményt. Ezért tehát úgy véljük, hogy a tárca helyes választ adott a felmerült kérdésre, amikor is jelenleg az összevont előirányzatok jelennek meg a nagy ágazati célprogramok megvalósítására, kitüntetetten a reorganizációs és konszolidációs programok elkezdésére, valamint a mindannyiunk által felkarolt nemzeti egészségfejlesztési program megvalósítására, illetve elindítására.
A bizottsági ülésen foglalkoztunk azzal a kérdéssel, hogy miközben az ágazatban nincs pénz, nincs pénz, nincs pénz, hogyan történhetett meg, hogy közel 16 milliárd forint maradvány képződött a fejezet költségvetésében. Úgy véljük, hogy egyfelől a tervezés elégtelensége, másfelől a végrehajtás erélytelensége okozta ezt a fejezeti maradványt.
A társadalombiztosítás költségvetését vizsgálva megállapítottuk, hogy az Állami Számvevőszék és az Országgyűlés intelme ellenére a kormány szándékosan, előre eltervezetten, hibásan tervezte meg a társadalombiztosítás 2001. évi költségvetését, és a hibás tervezésben természetesen nem lehet jó a végrehajtás. Hibásan tervezte meg a kormány a társadalombiztosítási alapok bevételét, ennek eredményeképpen bár túlteljesült a munkáltatók járulékfizetése, alulteljesült a munkavállalók fizetése, és természetesen nem teljesült a jelentős mértékben megemelt fix összegű egészségügyi hozzájárulások befizetése sem.
(10.50)
A végrehajtás oldaláról jelentkezett a legnagyobb probléma, hogy miközben többször figyelmeztettünk a gyógyszerkassza elégtelenségére, ezt a kormány nem vette figyelembe, ennek eredménye a többszörös konszolidáció ellenére a jelentősen túlnövekedett hiány.
Kérjük a kormányt, hogy legalább a zárszámadás tanulságait fogadja meg a következő évi tervezésnél.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem