GŐGÖS ZOLTÁN

Teljes szövegű keresés

GŐGÖS ZOLTÁN
GŐGÖS ZOLTÁN, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A költségvetési bizottság november 22-én tárgyalta az egyes pénz- és tőkepiaci tárgyú törvények módosításáról szóló T/1318. számú törvényjavaslatot, és 15 igen szavazattal, 12 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak tartotta.
A bizottsági vitában elhangzott, hogy a beterjesztett módosításokat részben a nemzetközi normákra való áttérés, a kormányprogram szándékai, valamint a törvények működésének eddigi tapasztalatai indokolják. A hitelintézeti törvény azon passzusa, amely 15 százalékban behatárolja egy tulajdonos maximális részesedését, a nemzetközi gyakorlatnak nem felel meg, és a normális működést esetenként akadályozza. Ennek a korlátnak a feloldása feltétlenül indokolt. Ez a szabály azonban nem szűnne meg a szövetkezeti alapon működő pénzintézeteknél.
A bizottsági ülésen több képviselőtársam is megkérdezte, hogy ebben a szektorban, ahol az egy tulajdonos-egy szavazat elve érvényesül, miért szükséges a korlátozás fenntartása. A magyarázat kézenfekvő: a részjegyek korlát nélküli kivásárlása azt eredményezhetné, hogy egy nagybetétes függő helyzetbe hozhatja a szövetkezetet, sok esetben olyan folyamatot indíthat el, hogy a szövetkezetek kvázi részvénytársaságokká alakulnak át, azért, hogy a tőkekövetelményeknek megfeleljenek. Ez a gyakorlat a kisbefektetők számára hátrányos, ezért ebben a pénzintézeti körben szükséges a korlátozó szabályozás fenntartása.
A törvénymódosítás javaslatot tesz a felügyeleti munka szabályozására, olyan módon, hogy mindhárom törvényben azonos elvek alapján rendelkezik. A módosítás, a felügyeleti módszerek fejlődésével összhangban, a kétévenkénti helyszíni ellenőrzés követelményét a kétévenkénti átfogó ellenőrzés követelményével váltja fel.
Fogyasztóvédelmi vonatkozása van annak a javaslatnak, amely a felügyeletnek pluszjogosítványként keresetindítási jogot kíván biztosítani, olyan esetekben, amikor a fogyasztók széles körét vagy a fogyasztókat jelentős mértékben érintő problémával találkozik a piacon. A javaslat szerint ebben az esetben a felügyelet, az adott ügyfél ismerete nélkül, tehát a saját nevében is indíthat eljárást a bíróságon, az ügyfelekre nézve hátrányos rendelkezések hatályon kívül helyezése érdekében.
A tőkepiaci törvény vonatkozásában kiemelném a tőzsdei tulajdonszerzési korlát megszüntetését, a kormányprogramnak megfelelően. A módosítás az ügyfélszámok kezelésével kapcsolatban egyszerűsítést tartalmaz, ez a változás nem érinti az ügyfélszámlán elhelyezett pénz biztonságát, sőt nagyobb rugalmasságot biztosít. A biztosítási törvény ebben a jogszabályban nem kerül széles körben módosításra, ennek az az indoka, hogy készül egy új biztosítási törvény. A jelenlegi kisebb módosításokat a felügyeleti eljárás egységes szabályozása indokolja.
Széles lakossági kört érint a lakás-takarékpénztári törvény módosítása. A jogszabály az állami támogatás mértékét a jelenlegi 36 ezer forintról 72 ezer forintra kívánja emelni. Változik a társasházak és a lakásszövetkezetek szabályozása: sávos megoldással a jelenlegi 35 ezer forintos mérték egy 61 lakásos társasház esetén 216 ezer forintos támogatási mértékre módosulna. Támogatott lesz többek között az informatikai hálózat lakáson belüli kiépítése, a nyugdíjasházon belüli lakrészvásárlás, a tanyai lakóingatlan vásárlása és még sok egyéb cél.
A támogatás kihasználása érdekében, az eddigi gyakorlatnak is megfelelően, egy család több előtakarékossági szerződést is köthet. A jelenleg hatályos szabályozás azonban a kiskorúak esetében bonyolult, a módosítás ezt az eljárást is egyszerűbbé teszi. A módosításokhoz a pénztáraknak természetesen időre van szüksége, ez a bizottsági ülésen is elhangzott, ezért a támogatások növekedésére a javaslat szerint április 1-je után kerülne sor.
A polgári perrendtartásról szóló törvény látszólag kilóg a törvénycsomagból, de egy alkotmánybírósági határozat hatályon kívül helyezte a hitelintézeti törvény egy szakaszát. A javaslat ennek a pótlását tartalmazza, amely biztosítaná, hogy a perben minden érintett fél megismerhesse az iratokat, akkor is, ha azok banktitkot tartalmaznak, természetesen az erre vonatkozó titoktartási nyilatkozat aláírásával és a megfelelő titokvédelmi intézkedések megléte esetén.
Kérem a tisztelt Házat, hogy szavazatával támogassa a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem