VARGA MIHÁLY

Teljes szövegű keresés

VARGA MIHÁLY
VARGA MIHÁLY pénzügyminiszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaságra vonatkozó törvényjavaslat elfogadásával az Országgyűlés hosszú távra meghatározza a magyar gazdaság fejlődése szempontjából fontos intézmény, a Magyar Fejlesztési Bank Rt. feladatait és tevékenységét.
Az Európai Unióhoz történő csatlakozással kapcsolatos különleges fejlesztési igények és forráskezelési feladatok végrehajtása indokolta, hogy az Országgyűlés által 1996-ban a Magyar Befektetési és Fejlesztési Bank Rt. jogutódjaként létrehozott Magyar Fejlesztési Bank Rt.-re vonatkozó, a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvényben lévő szabályrendszer felülvizsgálata megtörténjen, és ezeket külön törvény tartalmazza.
A törvényjavaslat jelentőségét mutatja, hogy a képviselők igen nagy figyelmet szenteltek ennek a törvénynek, többségük egyetértett a törvényjavaslat szükségességével. A nemzetgazdaság előtt álló és állami részvételt is igénylő fejlesztési, beruházási feladatok ellátásának szükségességét, a Magyar Fejlesztési Bank speciális tevékenységét és az Európai Unió előírásaival történő összhang megteremtését szintén támogatták. Az állam tartós tulajdonában lévő MFB elsősorban a nagy infrastrukturális beruházások finanszírozásában, illetőleg egyes fejlesztési tervek kereskedelmi bankokon keresztül történő refinanszírozásában tölt be meghatározó szerepet.
A törvényjavaslat vitája során több képviselő is kifogásolta, hogy a törvény torzítja a Fejlesztési Bank és a pénz- és tőkepiac többi szereplője közötti versenyt. A törvényjavaslat elkészítésekor áttekintettük a Magyar Fejlesztési Banknak a magyar gazdaságban és a bankrendszerben elfoglalt helyét és a szabályozás várható hatását. A Fejlesztési Bank pénz- és tőkepiaci részesedése a számítások szerint nem éri el a 3 százalékot, és a törvényjavaslat elfogadása sem hoz olyan változást, amely a jelenlegi helyzethez képest módosítaná a bank piaci pozícióját.
Az alkotmányossági és versenysemlegességi követelményekre figyelemmel a törvényjavaslat rögzíti, hogy a Fejlesztési Bank pénzügyi szolgáltatási, befektetési szolgáltatási és kiegészítő befektetési szolgáltatási tevékenységet kizárólag a feladataihoz közvetlenül kapcsolódóan végezhet. E tevékenységi körök a pénzforgalmi számlavezetés kivételével a hatályos szabályozásban is szerepelnek. A pénzforgalmi számlavezetési tevékenységet a bank meghatározott körben kizárólag a magyar állam, illetőleg a bank közvetlen vagy közvetett tulajdonában lévő gazdasági társaság részére végezhet.
A törvényjavaslat vitájának köszönhetően módosulnak a kormányzati kapcsolatokra, az éves beszámolóra, a Fejlesztési Bank alkalmazottaira és az alkalmazottak összeférhetetlenségére vonatkozó előírások. A kormányzati kapcsolatok módosítása következtében a bank előző évi tevékenységéről a tulajdonosi jog gyakorlója minden év június 30-áig köteles beszámolni a kormánynak. A beszámolónak részletesen elemeznie kell a bank éves tevékenységét, a gazdálkodás célszerűségét és jövedelmezőségét.
A beszámolónak tartalmaznia kell a pénzügyi, jövedelmi, vagyoni helyzet elemzését, az előző évben vállalt, a korábbi időszakról áthúzódó kötelezettségeket, valamint ezek esedékességének ismertetését és értékelését, továbbá a központi költségvetéssel való elszámolások eredményeit is.
A törvényjavaslat egyértelműen meghatározza a számviteli törvény előírásaitól történő eltéréseket. A törvényjavaslat vitája során több javaslat, észrevétel hangzott el a Fejlesztési Bank igazgatóságára, az elnök-vezérigazgatóra és felügyelőbizottságára vonatkozóan. A törvényjavaslatban lévő szabályok összhangban vannak a gazdasági társaságokról szóló törvény és a hitelintézeti törvény előírásaival. Jelenleg ezen előírásokat a Fejlesztési Bank alapító okirata tartalmazza, de úgy gondoljuk, hogy megfelelőbb ezen kérdések törvényi szintű szabályozása.
A módosító javaslatok közül támogatjuk az igazgatóság tagjaira vonatkozó összeférhetetlenségi szabály pontosítását. Ennek következtében az igazgatóság tagja és az igazgatóság tagjának hozzátartozója nem lehet országgyűlési, illetve önkormányzati képviselő, illetve igazságügyi alkalmazott, nem állhat közalkalmazotti jogviszonyban, hivatásos szolgálati jogviszonyban, ügyészi szolgálati viszonyban, valamint bírói szolgálati viszonyban.
Szintén támogatjuk a Fejlesztési Bank alkalmazottaira és az alkalmazottak összeférhetetlenségére vonatkozó módosításokat, mivel ez az egyik garanciája a bank bankszerű, szakmailag megalapozott működésének. A bank munkaviszonyt vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt csak a Hpt.-ben és az Épt.-ben meghatározott személyi feltételeknek megfelelő büntetlen előéletű, cselekvőképes személlyel létesíthet, aki feladatainak ellátásához szükséges magas szintű elméleti ismeretekkel, gyakorlattal rendelkezik, és megfelel az összeférhetetlenségi szabályoknak.
Az alkalmazottakra vonatkozó részletes szabályokat a bank szervezeti működési szabályzatában kell meghatározni.
Az összeférhetetlenségi szabályok következtében a Fejlesztési Bank alkalmazottai munkavégzésre irányuló egyéb és további jogviszonyt - tudományos, oktatói, művészeti, lektori, szerkesztői, jogi oltalom alá eső szellemi tevékenység, valamint a törvényjavaslatban meghatározott esetek kivételével - nem létesíthetnek. A bank igazgatóságának, felügyelőbizottságának tagjai, alkalmazottai pártban tisztséget nem viselhetnek, párt nevében vagy érdekében, az országgyűlési, illetve az önkormányzati választásokon jelöltként való részvételt kivéve, közszereplést nem vállalhatnak.
A Fejlesztési Bank igazgatóságának, felügyelőbizottságának tagja, alkalmazottja köteles haladéktalanul írásban bejelenteni, ha vele szemben összeférhetetlenségi ok merül fel, illetve, ha munkaviszonyának vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyának fennállása alatt összeférhetetlen helyzetbe kerül. A bejelentésekről a Fejlesztési Bank köteles nyilvántartást vezetni. Ha az összeférhetetlen helyzetbe került személy az összeférhetetlenséget harminc napon belül nem szünteti meg, akkor kinevezése, munkaviszonya vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonya megszűnik.
Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Szeretném megköszönni a törvényjavaslat vitája során kifejtett aktivitást, és kérem önöket a módosító indítványok támogatására.
Köszönöm. (Taps a Fidesz soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem