KELLER LÁSZLÓ

Teljes szövegű keresés

KELLER LÁSZLÓ
KELLER LÁSZLÓ, a költségvetési és pénzügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A kisebbségi véleményt megfogalmazók a vitában egyetértettek az előterjesztő képviselőjének azon megállapításával, hogy az E-alap előirányzatai rendkívül feszítettek, két szempontból különösen: a gyógyító-megelőző ellátási előirányzat bázisa 337 milliárd forint, és tulajdonképpen 6 százalék körüli növekedés biztosított ebben a költségvetésben.
A másik ilyen terület, ami rendkívül feszített: a gyógyszer-támogatási előirányzat. Az előterjesztő véleménye szerint is csak rendkívül komoly intézkedésekkel tartható a tervezett 135 milliárd forintos előirányzat.
Négy kérdésre kerestük kifejezetten a választ a vitában mi, ellenzéki képviselők, amelyek a költségvetés szempontjából meghatározók. Az egyik: a vagyonértékesítést olyan szempontból vizsgáltuk, hogy az ez évi értékesítések vajon milyen lehetőséget kínálnak a jövő évben a vagyonértékesítésre. A másik ilyen kérdés volt a gyógyszerkassza vizsgálata. Kifejezetten arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen konkrét kormányzati intézkedés van kilátásba helyezve, és mikor indítják el a gyógyszerártárgyalásokat. A harmadik kérdéskör az irányított betegellátás volt, hogy ez milyen megtakarítást jelent a költségvetés számára, és milyen tapasztalatokat szűrt le a kormányzat az idén elindított modellkísérletből. Végül a negyedik kérdéskör a járulékbehajtás volt, hogy hol tart most a remélt, több mint 40 milliárd forintos többletbevétel.
Nos, ami a válaszokat illeti, ezek nem elégítették ki az ellenzéki képviselőket. A vagyonértékesítésre vonatkozóan elfogadható választ kaptunk, a gyógyszerre vonatkozóan viszont egyáltalán nem kaptunk megfelelő választ. Elmondta az előterjesztő képviselője, hogy a július 15-én bevezetett változásnak csak nagyon lassan jelentkezik a hatása. A kormány tulajdonképpen csak azzal van tisztában, hogy problémák vannak, de nincs koncepciója arra vonatkozóan, hogy a problémákat hogyan kell kezelni.
(8.30)
Az irányított betegellátásra vonatkozóan a '99-es kísérlet hatásai nem ismertek, és tulajdonképpen most kérik a döntést egy nem ismert hatásra. Ami pedig a járulékbehajtást illeti, az előterjesztő is egyetértett azzal, hogy a külön törvény elfogadása ebben az évben gyakorlatilag fölösleges volt, mert nem hozta meg a kellő hatását az a törvény, amit itt, a parlamentben elég alaposan megvitattunk.
Általános észrevételeket is megfogalmaztak az ellenzéki szocialista és szabad demokrata képviselők. Bázisszemlélet uralkodik a költségvetésben; ez elfogadhatatlan, hiszen visszakorrigálják a bázisszámot 13 milliárd forinttal. Felhívtuk a figyelmet arra, hogy okulni kellett volna a korábbi évek tapasztalataiból. Kifejtettük, hogy gyakorlatilag elmaradt az ellátórendszer szerkezetének átalakítása, és ilyen előirányzat mellett valószínűleg nem lehet biztosítani az egészségügyi ellátórendszer változatlan működőképességét.
Ami a gyógyszerkasszát illeti, úgy vélekedünk, hogy a lakosság drasztikus terhelése nélkül az előirányzat nem lesz tartható. A '99-ben meghozott intézkedések hatása pedig hosszú távon nem hoz számottevő megtakarítást a kasszának. Mi, ellenzéki képviselők úgy ítéljük meg, hogy a bevételi oldalon is megalapozatlan a költségvetés, hiszen a '99-re jelzett bevételnövekmény nem megalapozott; rossz tehát a bázis, ily módon a 2000. évi költségvetés is megalapozatlan. Az amortizáció nem épült be a költségvetésbe. A reformról maga az Állami Számvevőszék is rögzítette azt a jelentésében, hogy semmiféle elgondolással nem rendelkezik a kormányzat. A hiány mértékéről pedig az a véleményünk alakult ki, hogy a társadalombiztosítás költségvetése ilyen alacsony hiánnyal nem finanszírozható.
Az ellenzéki képviselők a bizottsági vitában megállapították azt, hogy a minimális elvárásoknak sem felel meg ez a benyújtott törvényjavaslat. Javasoltuk, hogy vonja vissza a kormány, a valós folyamatokat érvényesítse az átdolgozott költségvetésében, és ezzel tulajdonképpen elejét lehetne venni annak, hogy a jövő évben pótköltségvetéssel vagy egy burkolt pótköltségvetéssel korrigáljuk a társadalombiztosítás előirányzatait.
Természetesen nem tudtuk támogatni a benyújtott törvényjavaslatot. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem