SZÁSZFALVI LÁSZLÓ

Teljes szövegű keresés

SZÁSZFALVI LÁSZLÓ
SZÁSZFALVI LÁSZLÓ (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Kedves Képviselőtársaim! A 2000. évi központi költségvetési törvényjavaslat két, a Magyar Demokrata Fórum számára nagyon fontos alfejezetéhez, az önkormányzati alrendszerhez, illetve az egyházak támogatásához szeretnék részletesebben hozzászólni.
A Magyar Demokrata Fórum a létrejötte óta elkötelezetten önkormányzatpárti. Az első programunk legelső fejezete részletesen ezzel a területtel foglalkozott, ezzel is jelezve, hogy a magyarországi rendszerváltoztatás sine qua nonja, alapfeltétele az önkormányzati rendszer megteremtése, biztonságos működtetése, működésének kiszámíthatósága.
A Magyar Demokrata Fórum kormányra kerülve ezt meg is valósította, az akkori parlament széles konszenzusával. Hadd mondjam el, ma már szinte nosztalgiával emlegetik az önkormányzatok ezt a kormányzati ciklust, annak ellenére, hogy mégiscsak egy új létrehozásáról volt szó, annak minden lehetőségével és terhével együtt. Létrejött, természetesen az önkormányzatok nagyon komoly helyi erőfeszítésével, munkájával és áldozatával együtt, egy kiszámíthatóan működő, stabil önkormányzati rendszer, amely harmonikusan, ugyanakkor autonóm módon be tudott illeszkedni az egész magyar közigazgatás rendszerébe.
Az akkori kormányzat létrehozta a cél- és címzett támogatások rendszerét, a különböző forrásalapokat, amelyekből alanyi jogosultságon, illetve pályázati úton az önkormányzatok ösztönző és kiegészítő támogatáshoz juthattak. Megindult egy olyan fokú országépítés az önkormányzatok szintjén is, amely, azt gondolom, európai szinten is párját ritkító példaként szolgálhatott mások számára is.
Az 1995. év, a Bokros-csomag finanszírozási törést okozott az önkormányzati rendszerben is, amelyet csak az 1998-as szerény reálérték-növekmény, illetve a '99-es szinten tartás indított el újra felfelé. Ilyen előzmények után és ilyen körülmények között, azt kell mondanom, hogy bár pozitív elmozdulásokat is feltétlenül észre kell vennünk a költségvetés önkormányzati fejezetében, az önkormányzatok 2000. évi helyzetét összességében a stagnálás jellemzi majd. Bár az előttünk fekvő törvényjavaslat nyilvánvalóan törekszik a reálérték megőrzésére, ám ha hosszabb folyamatban helyezzük el a jövő évi tervezett számokat, sőt ha még a hároméves kitekintést is figyelembe vesszük, akkor azt kell látnunk, hogy az önkormányzatok helyzete romlik, mozgástere folyamatosan szűkül, és ezt a folyamatot a Magyar Demokrata Fórum, amely jelentős szerepet játszott az önkormányzati rendszer létrehozásában, nem veheti tudomásul, s még kevésbé támogathatja.
(16.10)
Megállapíthatjuk, hogy az 1994. évet 100-nak véve, reálértéken az önkormányzati támogatások és szja-bevételek 2000-ben várhatóan 75,4 százalékot tesznek ki, vagyis egészen jelentős csökkenést tapasztalunk. Még szomorúbb a helyzet, ha a központi költségvetési szervek 122 százalékra való emelkedésével kell ezt a 75,4 százalékot összehasonlítanunk.
Tisztelt Képviselőtársaim! Mindezek után lássuk, melyek az előterjesztett javaslat értékei, amelyeket frakciónk támogat.
Az elmúlt egy esztendő sorozatos katasztrófái, természeti csapásai ellenére úgy érzékeljük, hogy ez a törvényjavaslat törekszik - hangsúlyozom: törekszik - az önkormányzatok támogatása reálértékének megtartására. Nagyon fontos előrelépés a közoktatási normatíva növekménye, hiszen így az intézményfenntartó önkormányzatok helyzete javulhat.
Örömmel üdvözöljük azt, hogy a céltámogatási keret megnőhet, amely ugyan nagyon komoly, előre meghozott döntések útján megterhelt keret - ezt tudjuk mindannyian -, de az ez évi, valóban rendkívül szűk mozgástér után a következő esztendőben ez a mozgástér jelentősen bővülhet.
A Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja számára rendkívül fontos az önkormányzatok közötti kiegyenlítőrendszer működtetése, illetve az önkormányzatok közötti esélyegyenlőség megteremtése. A területi kiegyenlítés állami kötelezettség. Ezért támogatjuk a kormányzat azon szándékát, hogy ezt a területi kiegyenlítő rendszert érvényesítse, sőt - mint ahogy a törvényjavaslatban olvashatjuk - erősítse azt. Ám szeretnénk jelezni azt az aggályunkat, hogy ezt nem más önkormányzatok rovására, illetve mozgásterének szűkítésével gondoljuk megvalósíthatónak, hanem pluszforrás bevonásával kell megteremtenünk.
Ezzel kapcsolatosan olyan módosító indítványt kívánunk előterjeszteni, amely jelentős nagyságrenddel bővítheti az önkormányzatok forrásait. Természetesen egyetértünk a kistelepülések, kis falvak plusz forrástámogatásával is.
Tisztelt Országgyűlés! Kedves Képviselőtársaim! Melyek azon önkormányzati területek, amelyeket javítani, finomítani kell a meglévő lehetőségeken belül is? Egyetértve az önhikis rendszer bizonyos fajta szigorításával, mégis fel kell hívnom a figyelmüket arra a tényre, hogy az összes magyar önkormányzat egyharmada forráshiányos helyzetben van. Pártoktól és kormányoktól függetlenül ezen önkormányzatok elsöprő többsége hosszú évek óta van ebben az objektív, önhibájukon kívül hátrányos helyzetben.
Úgy gondolom, hogy ez több, mint figyelmeztető jel. Jóllehet, a költségvetési számok százalékos aránya próbálja követni az életet, a valóságot, ám azt gondolom, hogy ez az egyharmados mérték mégis mindannyiunk számára nagyon komolyan elgondolkodtató, és azt a feladatot jelenti a kormányzat és a Magyar Országgyűlés számára, hogy az egész önhikis rendszert generálisan vizsgáljuk felül, és próbáljuk meg elérni azt az optimális helyzetet, amikor ezek a forráshiányos önkormányzatok nem az év közepén, illetve az év végén kell hogy megtudják: milyen forrásokból, milyen mozgástérrel, milyen lehetőségekkel kell gazdálkodniuk egy egész esztendőn keresztül.
Azt gondolom, hogy mindez a kérdés összefüggésben van az önkormányzati rendszer feladat- és hatáskörének teljes felülvizsgálatával is, és azt gondolom, hogy az ÁSZ-jelentés ezt is megfogalmazza, illetve az ÁSZ elnöke, Kovács Árpád úr szintén megfogalmazta ezt a felszólalásában. Nagyon fontos feladat és minél sürgetőbb feladat lesz, hogy az önkormányzatok feladat- és hatáskörét az egész önhikis rendszerrel párhuzamosan teljes mértékben felül tudjuk vizsgálni, és természetesen az egész önkormányzati finanszírozási rendszert ehhez az új feladat- és hatáskörhöz kell rendelni.
Úgy érezzük, hogy a céltámogatási törvény módosítása - amely részben elfogadható szigorításokat fogalmaz meg - ugyanakkor felveti azt a kérdést is, hogy vajon képesek lesznek-e az önkormányzatok ilyen szigorú feltételrendszer között ezeket a tervezett programjaikat, fejlesztéseiket, beruházásaikat megvalósítani. Úgy gondolom, hogy mindezt a kérdést harmonikusan kell megoldani, feltétlenül szükség van egyfajta szigorításra, ugyanakkor nyilvánvalóan nagyon fontos lenne, hogy az önkormányzatok számára időt adjunk arra, hogy a pályázataikat jó minőségi színvonalon elkészíthessék, rövidítsük a döntési szakaszt, illetve úgy próbáljuk koncentrálni a döntést, hogy ez minden forrást, minden alapot már egyszeri döntésnél figyelembe tudjon venni.
A céltámogatási törvény módosításához módosító javaslatot fogunk beadni, amely az önkormányzatok mozgásterét bővítheti, illetve nem egy olyan kényszerpályát vázol az önkormányzati beruházások elé, hogy azok gyakorlatilag egy-másfél év után kerülhetnek megvalósításra.
Nagyon fontosnak tartjuk és örömmel üdvözöljük, hogy a tegnapi szavazáson a területfejlesztési törvény módosítása során az MDF módosító indítványát az Országgyűlés elfogadta, és az önkormányzati területfejlesztési kistérségi társulások központi állami támogatására vonatkozóan pozitív döntést hoztunk. A Magyar Demokrata Fórum országgyűlési képviselőcsoportja a központi költségvetés előterjesztéséhez módosító indítványt kíván beadni, hogy a tegnap elfogadott törvény szellemében a jövő évi költségvetésben konkrét számok formájában is megjelenjen a központi állami támogatás a kistérségi társulások irányában.
Azt gondolom, hogy ez egy olyan fundamentumot, olyan alapot jelent a kistérségi területfejlesztés munkaszervezeteinek létrehozásában és működtetésében, amelyre vonatkozóan eddig óriási hiányokat szenvedtek ezek a kistérségi társulások, és amelynek következtében nem voltak egyenrangú partnerei ezek az önkormányzatok és ezek a kistérségi társulások a területfejlesztés egész intézményrendszerének.
Mindezek figyelembevételével a Magyar Demokrata Fórum országgyűlési képviselőcsoportja a jövő évi költségvetési törvényjavaslat önkormányzati fejezetét ezen kiigazításokkal, ezen módosító indítványokkal - amelyekre vonatkozóan természetesen kérjük az Országgyűlés, képviselőtársaim támogató szavazatát - a költségvetési javaslatot támogatja.
Mindezek után szeretnék röviden rátérni az egyházak 2000. évi költségvetési hozzájárulási előirányzataira vonatkozó javaslatra, és annak is alfejezetei vonatkozásában szeretném röviden kifejteni frakciónk álláspontját.
Az egyházi közgyűjtemények támogatására vonatkozóan 1999-ben a központi költségvetés 390 millió forinttal járult hozzá ezen közgyűjtemények fenntartásához. A 2000. évi 418,4 millió forintos előirányzat szintén e feladatokat támogatja: az egyházi gyűjtemények gyarapítására, állagmegóvásra, működési kiadásokra biztosít elfogadható, növekvő fedezetet.
Az egyházak nemzetközi tevékenységének támogatására vonatkozóan a '99. évi 50 millió forintos keret helyett a következő évi költségvetésben 60 millió forintot terveztek.
(16.20)
Az előirányzat az egyházak jelentős nemzetközi rendezvényei, szakértői konferenciák, tudományos ülések, találkozók megszervezésére, lebonyolítására, és egyéb nemzetközi tevékenységek támogatására szolgál.
Örömmel üdvözli frakciónk, hogy az ez évi költségvetésben a hitoktatások támogatása, mint köztudomású, újra megjelent 1 milliárd 700 millió forinttal, és a 2000. évi költségvetési törvényjavaslatban a hittanoktatás óraadói díjainak támogatására 1,8 milliárd forint fordítható. Azt gondoljuk, hogy ez az összeg a pedagógusbérek növekedését is fedezni fogja, és támogatja a hittanoktatás minőségi megvalósulását iskolákban és gyülekezetekben egyaránt.
Szeretnék egy olyan ügyről is beszélni, amelyre vonatkozóan viszont frakciónk fenntartással fogadja az előterjesztett javaslatot, amely az egyházi kulturális örökség értékeinek rekonstrukciója, és egyéb beruházások alfejezetben szerepel. Az egyházi fenntartású műemlékek rekonstrukciójára és egyéb beruházások támogatására 1999-ben a központi költségvetés 1,7 milliárd forintot hagyott jóvá. 2000-ben ezen célokra a tervezett költségvetésben csupán 1 milliárd forint fordítható. Az előirányzat az egyházi fenntartású, közfeladatot ellátó intézmények beruházásainak megvalósítását támogatja.
Szeretném jelezni, hogy a frakciónk ezen a téren szeretne egy módosító indítványt benyújtani, hiszen nagyon szeretnénk elérni, hogy a múlt évi összeg ebben az évben is megtervezésre kerülhessen, illetve természetesen inflációkövető legyen, és ezzel is segítsük és támogassuk az egyházi kulturális örökség értékeinek rekonstrukcióját, az egyházi kezelésben lévő műemlékeket, és azon közcélú feladatokat, amelyeket az egyházi intézmények látnak el.
Az egyházak támogatásának nagyon fontos területe a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésére vonatkozó alfejezet. Az 1991. évi XXXII. törvény végrehajtására a költségvetés 1999-ben 5 milliárd forintot biztosított. A hivatkozott törvény az Apostoli Szentszékkel kötött megállapodás alapján 2011-ig évente egyenletes értékarányos ütemezésben írja elő az ingatlanügyek rendezését. A katolikus egyházi jegyzéket a kormány már elfogadta, a többi egyházi jegyzék elfogadása hamarosan várható. Az elfogadott katolikus jegyzék 45 milliárdos végösszege, és a további egyházi jegyzékek prognosztizált végösszege, a katolikus kerettel együtt mintegy 70 milliárd forint alapján azt kell mondanunk, hogy a 2000-re tervezett szintén 5 milliárdos költségvetési előirányzat nem elegendő a törvényi és a kormány által vállalt szerződéses kötelezettségek végrehajtására.
Ennek érdekében frakciónk - és a reménység szerint mások is kapcsolódnak majd ehhez - szeretne módosító indítvánnyal élni, hogy ezt az ingatlanrendezési keretet 5 milliárd forintról 1 vagy 2 milliárd forinttal 6, illetve 7 milliárd forintra emeljük, hiszen azt gondolom, mindannyiunk érdeke, hogy minél hamarabb rendezésre kerülhessen a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzete. Szeretném megjegyezni, hogy ezen összegek elsöprő többsége nem az egyházakhoz kerül, hanem azon önkormányzatokhoz, amelyek ilyen módon érintettek. Azt gondolom, hogy ilyen szempontból is érdeke az Országgyűlésnek, a kormányzatnak, az önkormányzatoknak, illetve az egyházaknak, hogy mielőbb megnyugtató módon rendezésre kerülhessen a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzete.
Mindezek figyelembevételével és ezen kiigazításokkal, ezen módosító javaslatainkkal együtt a Magyar Demokrata Fórum országgyűlési képviselőcsoportja ilyen szempontból is, és az egyházak támogatása alfejezetének tekintetében is támogatja a jövő évi költségvetést.
Kérem a kormányzatot, az államtitkár urat, illetve kérem a képviselőtársaimat is, hogy ezen módosító indítványainkat szíveskedjenek támogatni. Köszönöm figyelmüket. (Taps az MDF és az MSZP padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem