LEZSÁK SÁNDOR

Teljes szövegű keresés

LEZSÁK SÁNDOR
LEZSÁK SÁNDOR (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A koalíciós kormányprogram vezérelve az esélyteremtés, ami azt jelenti, hogy a tehetségnek, a kezdeményezésnek, a jó akaratnak érvényesülnie kell, jelentkezzen az bármely életkorban, bármely társadalmi rétegben, bármely országrészben.
Az MDF által is szorgalmazott tandíjmentesség a szegény sorsú, tehetséges diákoknak, illetve a családoknak jelent kedvezményt. (Közbeszólás az SZDSZ padsoraiból: Egy fenét!) Az esélykiegyenlítő területfejlesztés lényege pedig az, hogy az elszigetelt, leszakadó térségek felzárkóztatása érdekében utakat és hidakat kell építenünk, gondoskodni kell a felújításról, a korszerűsítésről.
Az országos közúthálózat fejlesztése, a szakmailag is indokolt beruházások megvalósításának lehetősége és ütemezése az ország gazdasági helyzetétől és ezen belül is elsősorban az Útalap bevételének nagyságától és annak reálértékétől függ. Tény, hogy az Útalap bevételei nem követik az inflációt, reálértéke folyamatosan csökken, és a kényszerű szükségből fölvett hitelek törlesztése is súlyos terheket jelent a közlekedési tárcának.
A jövő évi költségvetésben a jelentkező és indokolt igényeket rendkívül nehéz lesz kielégíteni, ezért az új költségvetés a szakmai és politikai irányítás nagy próbatétele lesz. Az előjelek kedvezőek, hiszen mind a közlekedési tárca, mind a vidékfejlesztést felügyelő minisztérium elemzései, a valósággal egyeztetett első döntései biztatónak tűnnek.
A biztató elemzések, döntések közül szeretném megosztani az alábbiakat a tisztelt Házzal és a közvéleménnyel. A hidak ügyében kértem a közlekedési tárca vezetőjét, hogy nyilatkozzon: hogyan látja a tiszai hidak, a Tisza folyó hídjai, illetve a mellékfolyók hídjainak korszerűsítési, felújítási, illetve újjáépítési munkálatait, valamint hogyan látja a Duna-hidakkal kapcsolatos kérdéseket. Én úgy gondolom, hogy nemcsak a Magyar Demokrata Fórum számára, de minden parlamenti képviselő számára rendkívül tanulságos az a levél, amelyet kaptam.
Ebben a miniszter úr tájékoztat arról, hogy a Tiszán jelenleg 15 híd biztosít átkelést, ezek kapacitása - a tiszaugi híd kivételével - megfelelő. A tiszaugi híd korszerűsítése halaszthatatlan, építésének engedélyezési tervei elkészültek, a közigazgatási eljárást lefolytatták; és ami számomra rendkívül lényeges volt: az építési engedély kiadásának akadálya nincs. A híd becsült költsége az útkorrekciókkal együtt 3,8 milliárd forint. És ami nagyon lényeges: 2000-ig történő megvalósítása az építési költség biztosítása esetén lehetséges. Nagyon bízom abban, hogy képviselőtársaim a költségvetési vita tárgyalásakor támogatni fogják a tiszaugi híd megépítését, illetve a meglévő pillérekhez történő toldás megépítését.
Izgalmas a Duna-hidak sorsa. Két híd vár korszerűsítésre: a bajai híd és a dunaföldvári híd. A bajai híd ügyében kedvező döntés született: augusztus 15-e után megkezdődtek a korszerűsítési, felújítási munkálatok. A dunaföldvári híd még vár a felújításra, korszerűsítésre, ennek becsült költsége 7 milliárd forint. Amennyiben erre költségvetési támogatás lesz, ez 2000 decemberéig elkészülhetne. Akik arra járunk, tudjuk, hogy mit jelent ez.
Rendkívül fontos az esztergomi híd újjáépítése, a kedvező szlovák demokratikus belpolitikai változások reményt adnak arra, hogy 2000-ben ezt a hidat is felújítsuk, különösen azért is, hiszen a Phare-program támogatást biztosít az esztergomi híd újjáépítésére.
Számomra megnyugtató, hogy az esztergomi híd ügyében döntés született. E döntést olvasom: "A gazdasági kabinet szeptember 21-én tárgyalta a szekszárdi Duna-híd és a hozzá csatlakozó autóút építését. A kabinet döntését, miszerint magántőke bevonásával tartja lehetségesnek az építést, a KHVM megvizsgálta, és úgy döntöttem - írja Katona Kálmán miniszter úr -, hogy nem tartjuk elfogadhatónak a használati díjas híd építését. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Ezért egy új előterjesztést fogunk készíteni, amelyben kezdeményezzük, hogy költségvetési támogatással épüljön meg a szekszárdi Duna-híd."
Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem