DR. BODA ILONA

Teljes szövegű keresés

DR. BODA ILONA
DR. BODA ILONA (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő törvényjavaslatról már sok minden elhangzott képviselőtársaimtól, így tényleg csak röviden kívánok hozzászólni - eredetileg egy vezérszónoki felszólalás lett volna a mostani.
Az előttünk fekvő törvényről már mindenki elmondta, hogy ez lényegében egy törvényi kötelezettségnek tesz eleget 120 napos időtartamban, így erre most külön nem térek ki.
A központi közigazgatás szerveinek új rendszerben történő szabályozása azonban nem merült ki pusztán a névváltoztatásban, hanem új feladatok meghatározását is jelentette, amely az új feladatokhoz igazodó, új hatáskörök kialakítását is eredményezte. Tovább bonyolítja a helyeztet az, hogy létrejöttek olyan helyzetek is, amikor egy korábban egységes minisztérium hatáskörébe tartozó feladatrendszer három minisztérium között oszlik meg. További szabályozásra van szükség akkor, amikor azt kell meghatározni, hogy miután a feladat több minisztériumot is érint, a feladat konkrét végrehajtása érdekében a kormányzati szervek között milyen decentralizációs elv érvényesüljön.
(1.10)
Lényegében tehát a T/338. számú törvényjavaslat elnevezésében technikai jellegű változtatásokat sugall csupán, annál azonban lényegesen többet jelent tartalmában, jelentős koncepcionális változást rejt magában. Nevezetesen a kormányzati központi szerepvállalás erősítésére törekszik, amely különösen két területen emelendő ki: a Nemzeti és Etnikai Kisebbség Hivatal átkerülése az Igazságügyi Minisztérium keretébe a Miniszterelnöki Hivatalból alkotmányossági kérdésként merül fel; az Ifjúsági és Sportminisztérium feladat- és hatáskörének meghatározása pedig olyan széles körű és olyan új, valamint korábban meglévő kormányzati területeket fog át, amely - véleményem szerint - önmagában is külön törvényi szabályozást érdemelt volna.
A törvény célszerűségi és jogtechnikai szándékát nem vitatva, az FKGP hangot ad ama kritikai meggyőződésének, hogy szerencsésebbnek tartottuk volna, ha ezen egy címben foglalt, valójában azonban igen sok területet érintő jogszabály minimálisan is legalább két jogszabályban került volna meghatározásra - ezt már előttem szóló képviselőtársam is említette. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy az ifjúság és sport ügye olyan jelentős, hogy az önmagában is megérdemelt volna egy külön törvényi szabályozást.
A jogalkalmazók részéről a jogalkotók felé százszor és ezerszer elhangzott már az az igény, hogy a jogalkotók vegyék figyelembe azt, hogy a jogszabályokat kezelni, alkalmazni kell. A jogkövető magatartást a jogszabály pedig csak akkor képes kiváltani, ha maga a jogszabály világos és könnyen kezelhető. Az ilyen típusú jogszabályszerkesztés, mint az előttünk fekvő, amely együtt kezeli a területfejlesztést a foglalkoztatás elősegítésével, a Munkaerő-piaci Alap kezelésével s a többi, végül az ifjúság és sport ügyében igen nehézkessé teszi magának a jogszabálynak a kezelését, nem utolsósorban a jogalkalmazást és a jogkövetést.
Az 1987. törvény XI. törvény, amely a jogalkotásról szól, önmagában is azt a szellemiséget tükrözi, hogy maga a jogszabály világos és alkalmazható legyen. Az előttünk fekvő jogszabály eme jogos igénynek csak részben felel meg, a technikai szerkesztés területén ez mindenképpen elmondható.
Ami pedig a T/338. számú törvényjavaslat által érintett egyes részterületeket illeti, a teljesség igénye nélkül az alábbiakat kívánom kiemelni:
A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. IV. törvény módosítása az 1998. évi XXXVI. törvénnyel kialakított új kormányzati struktúra miatt vált szükségessé.
Mindenképpen szükséges változtatásnak tartjuk azt, hogy a Munkaerő-piaci Alapból új támogatási formák kerülnek bevezetésre, átrendeződik a finanszírozható támogatások köre. Azt várjuk mi is és a társadalom széles köre is, hogy eme átrendeződött hatáskör folytán bővül és gyorsul új szakmák megtalálásának lehetősége, amely a mai munkanélkülieket biztos és hosszú távú megélhetéshez juttatja, de dicséretesnek és kiemelendőnek találjuk ama kormányzati szándékot is, hogy a munkaügyi központoknak legyen lehetőségük arra, hogy a jövedelempótló támogatás helyett a munkanélküliek számára közhasznú munkát ajánljanak fel már a jövedelempótló támogatás megállapítását megelőzően, valamint az ellátás első hónapjában is.
A társadalom morális egyensúlyának megőrzése érdekében, a munka megbecsülése érdekében az ilyen típusú intézkedés mindenképpen szükséges, és remélhetőleg a társadalom széles körének egyetértésével találkozik majd.
Szükséges intézkedésnek tartjuk azt is, hogy a kormány csak az érdekegyeztetés rendszerének átfogó áttekintése után dönt a munkaügyi tanácsok megbízatásának időpontjáról. Kiemelkedőnek és támogatandónak ítéljük azt is, hogy a kormány nagy hangsúlyt helyez a szakképzés támogatására. Az Európai Unióba haladva csak úgy tudjuk Magyarországot vonzó piaccá tenni, ha szellemi erőinket is a 2000. év szolgálatába állítjuk. A képzetlen munkaerő nem piacképes Európában, de a világon sehol sem.
Támogatjuk a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. XXI. törvény módosítását célzó rendelkezés minden sorát és betűjét. Az uniós csatlakozás megköveteli a régiók kialakítását - mint egységes szolgáltató és irányító központok létrehozását.
Természetesnek és magától értetődőnek tartjuk, hogy a területfejlesztés, az építésügyi, mezőgazdasági célú vízgazdálkodás, a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékek körében a tartalékgazdálkodás egységes irányítója a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, de szerepet kap e feladatkörben a Környezetvédelmi Minisztérium is, mint ahogy magától értetődőnek és kívánatos tartjuk e területen a Phare-minisztérium hatáskörének e területekre való kiterjesztését is.
Észleltük és kiemeljük, hogy az igazságügy-miniszter feladat- és hatáskörének kibővülése a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal feletti felügyeleti jogkörrel kétharmados törvénymódosítást igényel, amely bizonyára - reményeink szerint - nem ütközik majd hasztalan és parttalan elméleti vitákba.
A sport és az ifjúság ügyét az FKGP a jövő nemzedékének egészséges szellemben történő nevelése érdekében kiemelt célkitűzésnek tartja.
A Sport Tanács helyébe lépő tanácsadó testület egyben reményeink szerint az olimpiai mozgalom erősítését is szolgálja, valamint az alapítványokban kezelt pénzeszközök egységes és koordinált felhasználását is eredményezi.
A sport és ifjúság ügye és egységes kormányzati szerven belüli kezelése a mi számunkra az egészséges test, egészséges lélek egységének megteremtési szándékát jelenti, olyan célt, amelyben a sport eszközeivel az ifjúságot a haza szeretetére, önmaga és mások tiszteletére, az európai gondolkodásmód elsajátítására neveli, nevelheti kormányzati eszközökkel is.
Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem