DR. VILÁGOSI GÁBOR

Teljes szövegű keresés

DR. VILÁGOSI GÁBOR
DR. VILÁGOSI GÁBOR, az SZDSZ képviselőcsoportja részéről: Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A nemzeti biztonsági felügyeletről, valamint az államtitokról és szolgálati titokról szóló törvény módosításáról szóló javaslat általános vitájának keretében - mint ahogy az elmúlt hetekben többször megtettem - most is azzal kell kezdenem a Szabad Demokraták Szövetsége álláspontjának ismertetését, hogy a törvényjavaslat alapvető céljával, a szabályozás indokával többségében egyetértünk.
A parlamenti képviselettel rendelkező azon politikai pártok, melyek az előző országgyűlési ciklusban kinyilvánították szándékukat az észak-atlanti szövetség teljes jogú tagságának elérésére, valamint azt a szándékukat, hogy az Európai Unió tagjává váljunk, egyszersmind kötelezettséget vállaltak arra vonatkozóan is, hogy ezen cél eléréséhez meghozzák a szükséges törvényeket, megteremtik a szükséges intézményi hátteret. Ami az intézményi hátteret illeti: tanúi vagyunk a nemzeti biztonsági felügyeletre vonatkozó törvényjavaslat előterjesztésének.
Mi, szabaddemokraták elő kívánjuk segíteni, hogy hazánk eleget tudjon tenni azoknak a követelményeknek, azon követelményrendszernek, amelyeket az észak-atlanti szerződés tagállamai az információ biztonságáról szóló megállapodásukban rögzítettek. Ez a követelményrendszer, amelyet 1997 márciusában fogadtak el Brüsszelben, gyakorlatilag magában foglalja egy NATO-tevékenységre irányuló, nemzeti biztonsági hatóság létrehozását is.
(12.30)
A célokkal tehát egyetértünk, azonban most az általános vita során is szeretném érzékeltetni, hogy a törvényjavaslat normaszövegének, jogtechnikai megoldásainak elnagyoltsága, esetenként ellentmondásai csak módosító indítványok által küszöbölhetőek ki, s a törvényjavaslat így válik alkalmassá a kétséget kizáróan helyesen kitűzött cél elérésére.
Most csak a nemzeti biztonsági felügyeletről szóló javaslathoz tennék hozzá néhány szót. Így megemlíteném, hogy a nemzeti biztonsági felügyelet irányítási és felügyeleti jogkörének elnagyolt volta miatt igen nehéz megállapítani, hogy mely szervek gyakorolják az első- és másodfokú jogköröket. Nem lehet tudni, hogy melyek azok a döntések, melyeket a felügyelet élén álló elnök hatósági jogkör alapján gyakorol, mikor kell az elnöknek határozatot hoznia, melyek azok a döntések, amelyek hatósági, érdemi döntésnek minősülnek, és melyek az együttműködő, kezdeményező aktusaik. Nem igazán lehet tudni, hogy a nemzetbiztonsági szervek és a felügyelet között, valamint a belügyminiszter és az irányító miniszter között melyek azok a hatásköri pontok, ahol a közigazgatási felelősség és nem a politikai felelősség egyértelműen megállapítható. Ezek azok a problémák, amelyek módosító indítványokkal remélhetőleg korrigálhatók.
Nagyobb gondot jelent azonban a törvényjavaslatnak az az érdemi tartalma, mely a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény módosítását érinti. A jogalkotás rendjéről szóló általános szabályok szerint a jogbiztonság követelményének teljesítése megköveteli, hogy egy ilyen törvényjavaslat - melynek 22 paragrafusa közül 14 paragrafus módosító tartalmú és mindössze 6 paragrafus új rendelkezés - már a címében is jelölje meg azt a törvényt, amelyet ilyen nagy mértékben módosítani kíván. Különösen fontos ez egy olyan törvény tekintetében, melynek megalkotására maga az alkotmány írja elő azt a követelményt, hogy a képviselők kétharmad arányú szavazatával kell megalkotni, s mint tudjuk, az Alkotmánybíróság vonatkozó egyértelmű határozatai alapján az ezt módosító törvényjavaslatról is ezt a szavazati arányt követeli meg jogrendünk.
A törvényjavaslat törvényt módosító rendelkezései közül természetesen nem kifogásolhatók azok a rendelkezések, melyek a nemzetközi kötelezettségvállalással kapcsolatos jogi, szervezeti és működési feltételek jogalapjának összhangját teremtik meg, s azt sem lehet a bírálat tárgyává tenni, hogy ezek között megjelenik olyan rendelkezés is, amely valóban a hatályos nemzetbiztonsági törvény pontatlanságait, jogszabályon belüli inkoherenciáját van hivatva kiigazítani.
Azt azonban, amit a törvényjavaslat 22. §-a tartalmaz, már mindenképpen indokolnia kell a törvényjavaslatot beterjesztő kormánynak. Arról van szó ugyanis, hogy a nemzetbiztonsági törvény 3. számú mellékletének a C-típusú ellenőrzéséhez kötődő biztonsági kérdőív egy újabb alcímmel, illetőleg ponttal egészül ki, és ezt a kiegészítést nemcsak a nemzetközi kötelezettségvállalás teljesítése érdekében építi be a rendszerbe, hanem általánosságban kiterjeszti mindazokra az esetekre, amikor a fennálló rendelkezések értelmében ezt a típusú kérdőívet ki kell tölteni.
Tisztelt Ház! Szeretném hangsúlyozni, hogy minden, a nemzet biztonságát, az állam kötelezettségeinek teljesítését jogállami feltételek között szolgáló eszköz tekintetében a Szabad Demokraták Szövetsége készséggel adja szavazatát a törvényi rendelkezések megalkotására. Azt azonban, hogy ezek a rendelkezések valóban a jogállami feltételeknek megfelelően célhoz kötöttek-e, a rendelkezések jogalapja és érvrendszere arányban áll-e annak a veszélynek az elhárításával, melynek érdekében alapvető alkotmányos alapjogok korlátozására kerül sor, nagyon gondosan mérlegelni, illetőleg indokolni kell.
Köszönöm szépen. (Taps az SZDSZ soraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem