AKAR LÁSZLÓ

Teljes szövegű keresés

AKAR LÁSZLÓ
AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Felszólalásának első, nagyobbik részében a lakáshitelekkel összefüggésben vetett fel gondolatokat. Ezzel kapcsolatban szeretném emlékeztetni, hogy a tárgyban az elmúlt héten Göndör képviselő úr interpellált a pénzügyminiszter úrhoz, és a Ház akkor megszavazta, hogy a miniszter úr harminc napon belül írásban válaszoljon. Ennek az volt az indoka, hogy a kormány a közeljövőben foglalkozni fog az üggyel, és nyilvánvaló, hogy ilyen helyzetben az a célszerű eljárás, ha a parlamentet már a döntésekről és nem valamiféle elképzelésekről tájékoztatjuk. Úgy néz ki, hogy a kormány e heti ülésén tárgyalja majd ezt a témát, a gazdasági kabinet szerdán, ebből következőleg rövidesen tájékoztatni tudjuk képviselő asszonyt, a parlamentet és a közvéleményt is, hogy a kormány ebben az ügyben milyen döntést hoz.
Azért az ügy tálalásához hadd tegyek néhány megjegyzést. Egész pontosan a kamatok változtatására került sor, tehát annak idején nem magát az adósságot növelték meg, hanem a kamatokat. Ha belegondolunk abba, hogy 3 százalék volt a kamat, az infláció pedig mondjuk 1991-ben 35 százalék volt, de a környékbeli években is huszonvalahány százalék, akkor be lehet látni, hogy közgazdaságilag valóban elég furcsa dolog, hogy egy tartozás után csak 3 százalék kamatot kelljen fizetni, amikor általában a pénzromlás mértéke ilyen magas. Végső soron az Alkotmánybíróság is akceptálta ezt a döntést, ami tehát abszolút alkotmányosan valósulhatott meg. A feltételek nagymértékben megváltoztak ahhoz képest, amikor az akkori konstrukció ezzel a 3 százalékos mértékkel kialakult.
Ez a többletkamat-fizetés mekkora terhet is jelent valóságosan a családoknál, annál a körülbelül 300 ezer adósnál, akinek jelenleg is létezik innen származó törlesztése? A kamatteher-növekvény e szerint a lépést szerint átlagosan havi 939 forint volt. Ennek természetesen van egy szórása, ezt készséggel elismerem, tehát van, akinek nagyon kevés, és van, akinek 2-3 ezer forint is, de ez mindenképpen olyan nagyságrend, amely önmagában nem okozhatta a problémát, mert ha valaki nem tud törleszteni, akkor abban nyilván más körülmények is közrejátszottak. Az természetesen minden további nélkül igaz és elfogadható, hogy ebből a körből - tehát akiknek ilyen többletterhük jelentkezett - van egy olyan valószínűleg nem kis réteg, akinek valóban súlyos problémái jelentkeznek a terhek viselésénél.
Szeretném jelezni, hogy a jelenlegi költségvetés, illetve törvényi jogi keret is lehetőséget biztosít ennek a problémának az enyhítésére. Nevezetesen a szociális ellátásokról szóló törvény 38-39. §-ai alapján az önkormányzatok ilyen esetekben elég széles körben adhatnak és adnak is segítséget, ehhez a központi költségvetésből hozzájárulást is finanszírozunk. Az természetesen felvethető, hogy ez a segítség méretezésénél fogva elégséges-e és pont ez az, amit most a kormány áttekint és ebben a kérdésben döntését fog hozni.
Felszólalásának második részében az energia- és közüzemi számlák fizetésének elmaradásával foglalkozott. Tisztelettel szeretném felhívni a figyelmet, hogy létezik az Energia Alapítvány, amelyik egy meghatározott konstrukció alapján enyhíti valamelyest ezeket a terheket másrészt pedig arra is szeretném felhívni a figyelmet, hogy a terhek finanszírozását alapvetően a szokásos jövedelmi csatornákon keresztül kell megpróbálni elősegíteni. A nyugdíjak és a bérek alakulása nyilvánvalóan összefüggésben van azzal, hogy a családok mennyire képesek ezeket a terheket fizetni. Az is nyilvánvaló, hogy amennyiben ezek az ellátások nem elégségesek, akkor az szociális rendszer különböző csatornái szintén adhatnak segítséget. Azt gondolom, hogy ezekben az esetekben az igazi probléma nem önmagában a közüzemi díj fizetése vagy nem fizetése, hanem a család szociális helyzete, ezért ilyen esetekben a szociális rendszer egészének működtetésével kell megpróbálnunk a család szociális helyzetén annyira segíteni, amennyire az ország teherbíró képessége mellett képesek vagyunk.
Befejezésképpen ismételten azt szeretném aláhúzni, hogy a lakáshitel-problémakörben a kormánydöntést követően természetesen - már kormányzati kötelezettségeinkből adódóan is - az interpellációs választ illetően tájékoztatást adunk.
Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem