DR. VASTAGH PÁL

Teljes szövegű keresés

DR. VASTAGH PÁL
DR. VASTAGH PÁL igazságügy-miniszter: Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Abban a szerencsében van részem, hogy 1991-ben vettem részt először az Alkotmánybíróságról szóló törvény módosításáról szóló pártközi konzultáción az Alkotmánybíróság épületében, majd Kónya frakcióvezető úr szobájában. A probléma nem új keletű. Hogy hova jutottunk el 1991-től napjainkig, nyilván könnyen áttekinthető, belátható, nem sikerült megoldani azokat a problémákat, amelyek már 1991-ben foglalkoztatták az Alkotmánybíróságot, a szakmát és a törvényhozást is.
Azt hiszem, nem sok értelme van ennek a visszatekintésnek, hiszen előttünk áll egy probléma, amelyet jól-rosszul meg kell próbálni megoldani. A kormányt elsősorban ez a felismerés és ez a tény ösztönözte arra, hogy a javaslatot beterjessze az Országgyűlésnek. Természetesen nagyon jó volna, és magam is nagyon melegen üdvözölném azt a helyzetet, ha az alkotmányban rögzített jelölési metódus - vagy ez alapján működő jelölőbizottság - olyan javaslatokat tudna a Ház elé tenni, amely javaslatokban tükröződik a kölcsönös kompromisszum, amelyekben tükröződik a konszenzusnak az a minimuma, amely a jelöltállítás elengedhetetlen feltétele.
(18.40)
Ez a gyakorlat azonban meglehetősen nehezen formálódik. Most sem tudom, vajon milyen irányba mutatnak a dolgok, és nagyon szívesen bíznék abban, hogy ez az Országgyűlés nem fejezi be anélkül a munkáját, hogy két új alkotmánybíró személyét ne válassza meg. Egyelőre azonban nem sok biztatót lehet látni. S ebben nyilvánvalóan nem segítenek - ezt az expozé alkalmával is kiemeltem - azok a személyi javaslatok, amelyek úgy hangoznak el, hogy a javaslattevő tudva tudja: a másik oldalon semmiféle pozitív támogatásra nem talál.
Ezzel kapcsolatban képviselő úr hozzászólásában nagyon szép gondolatokat hallhattunk, csak abban nem bízhatunk reálisan, hogy ezek most, a választások előtt gyakorlattá is válnak, és segítenek a probléma megoldásában.
A törvényjavaslatban szereplő sürgősségi indítvány kissé pontatlanul került megvilágításra. Itt ugyanis nem a kormány vagy az Országgyűlés számára nyújtott privilégiumról van szó - szemben az állampolgári kezdeményezésekkel -, hanem az az összefüggés, hogy az ügyek között lehet olyan különbözőség, ami indokolttá teheti az indítványozásnak a megteremtését és a sürgősségi eljárás kezdeményezését, amely elsősorban - és ez szó szerint szerepel a törvény szövegében is - az ország nemzetközi kapcsolataival van elsődlegesen is összefüggésben, és ez alapozhatja meg azt, hogy a kormány vagy az Országgyűlés, vagy az Országgyűlés állandó bizottsága az integráció kiszélesedő folyamatában találkozhat olyan helyzetekkel, amikor meghatározó jelentősége van annak, hogy gyorsan szülessen döntés, és ez egyben - minden valószínűség szerint - szélesebb össznemzeti érdekeket is tükröz és kifejez.
Amit pedig képviselő asszony azzal kapcsolatban említett, hogy ezt le akarja erőltetni a kormány a törvényhozás torkán, ez nem állja meg a helyét. Mert a kormány és a kormányzó pártok álláspontja az Alkotmánybíróságra vonatkozó szabályozást illetően más volt korábban, és nyilvánvalóan ez a pozíció és az álláspont azért változott meg, mert a helyzet értékelésében a kormányt olyan impulzusok érték, amelyek ezekben az ügyekben olyan próbálkozást váltottak ki, amelyet a törvényjavaslat léte indokol.
Természetesen ezt le lehetett volna szűkíteni pusztán a mandátummeghosszabbításra, ha nem lennének a dolgok egymással szoros összefüggésben. Nekem személyes meggyőződésem is - és ezt a kormány is osztotta -, hogy meglehetősen értelmetlen dolog elválasztani a jelölési mechanizmus átalakítását pusztán a mandátumok meghosszabbításától. Ezzel a probléma a következő időszakra nem oldódik meg, és így függ össze a kettő, ezért is része mindkettő a törvényjavaslatnak.
Hogy ez a törvényhozási ciklus végén van, ez nyilvánvalóan vitathatatlan. Abban én nem látok tendenciát, amit ön említett, hogy a kormány szándékosan a törvényhozási ciklus őszi vagy tavaszi ülésszaka végére hagyja. Ennek nyilván vannak olyan technikai okai is - még ha ebből tendenciát kíván formálni -, amelyek egyszerűen abban fejeződnek ki, hogy az ülésszak elején kerülnek be nagy törvények, amelyeknek a vitája akár több hónapon keresztül is zajlik, s ebből adódóan a ciklus végén történik az elfogadás. De ez semmiképpen nem olyan tudatos kormányzati politika, amit adott esetben pejoratívan lehetne értékelni. (Taps az MSZP padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem