CSÉPE BÉLA

Teljes szövegű keresés

CSÉPE BÉLA
CSÉPE BÉLA (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A kockázati tőketársaságokról és tőkealapokról szóló törvényjavaslat általános vitájában a benyújtott törvényjavaslatot már támogatásunkról biztosítottuk. Az első hozzászólásunkban elmondott gondolatsort szeretném továbbfejleszteni.
Támogatjuk a törvényjavaslatot, és külön örömünket fejezzük ki, hogy még ebben a ciklusban sor kerülhet ennek a törvénynek a megalkotására. Ezt azért kell kihangsúlyoznom, mert az a veszély fenyegetett, hogy ez és más fontosabb törvényjavaslatok már a következő ciklusra maradnak, és a gazdaság élénkítése szempontjából nagyon fontosnak tartjuk, hogy minél hamarabb funkcióképessé váljon ez a törvény.
A ciklus vége felé mindig kis összegezés merül fel, így a ciklusban elfogadott gazdasági törvényeket én három csoportra osztanám. Voltak, amelyekben bizonyos korlátozó jelleg volt voltak, amelyek kiigazító jellegűek voltak, elég sokszor előfordult, hogy már meghozott törvényeket kellett kiigazítani és a harmadik csoport, amelybe a kifejezetten építkező jellegű gazdasági törvények tartoznak, ezek a rendkívül konstruktív törvényhozási témák. Ide sorolnám ezt is.
Ki kell hangsúlyoznunk az Európai Unióhoz való csatlakozásunk folyamatát; gazdasági szempontból úgy gondolom, ez is egy építőkocka, hogy az uniós csatlakozásunk előbbre menjen. A legalapvetőbb szempont azonban az, hogy a gazdasági növekedést kívánja előmozdítani ez a törvény, és most ott tartunk, hogy a magára valamennyit adó párt immár a gazdasági növekedést teszi meg programja alapjává. Nyilvánvaló dolog, hogy a parlament lehetőségei körébe tartozó eszközökkel ezt kell előmozdítani most a ciklus végén is.
Ez tehát a támogatásunk alapja. Szeretném megjegyezni, hogy itt a "kockázati tőke" kifejezés nem eléggé pontosan fejezi ki ennek a törvényjavaslatnak a rendeltetését, hiszen nem kifejezetten a kockázatvállalás ösztönzése, hanem a fejlesztés előmozdítása a fő cél. Tehát nem pusztán egy kockázati ösztönzés van - gyakorlatilag az van benne, de ennél szélesebb perspektívába kell tenni ezt a törvényjavaslatot, és ez pedig az egyéb beruházási szabályozók mellett megvalósítható gazdaságfejlesztés előmozdítása. Tömören fogalmazva: a gazdaság bizonyos vérkeringés-élénkítését hozhatja létre ez a törvény, ha megfelelően működik.
Támogatásunk mellett egy-két neuralgikus pontot is szeretnék kiemelni. Itt aggályunkat szeretném kifejezni, illetőleg kérdésfeltevéssel próbálnám előmozdítani a jó törvényhozást.
Három ilyen témát szeretnék röviden elővezetni. Az egyik a profiltisztaság. A törvényjavaslat a beterjesztés szerint a teljes profiltisztaságot követeli meg. Ennek okát abban jelöli meg, hogy azok az adószabályozások, amelyek csatlakoznak majd a kockázati tőketársaságok és tőkealapok működéséhez, csak akkor működhetnek, ha teljesen tiszta a profil. Véleményem szerint itt elsődlegesnek kell lennie annak a szempontnak, hogy életképességet kell biztosítani ezeknek a Magyarországon teljesen új típusú társaságoknak, alapoknak. Az életképességhez hozzátartozik az is, hogy bizony más tevékenységet is folytathassanak. Megítélésem szerint az adószabályozást kellene olyan rugalmassá tenni e tekintetben, hogy ezeknek a társaságoknak, alapoknak valamilyen módon lehetőségük nyíljon más tevékenység folytatására is, tehát én nem támogatnám a teljes, abszolút profiltisztaságot.
A másik szempont, amit szeretnék fölvetni, a kis- és középvállalkozásokkal való összefüggés. Úgy látom, hogy ahogy a már megindult gazdasági növekedésben, ezen a téren is mutatkozik probléma. A már megindult örvendetes gazdasági növekedésnek is tulajdonképpen árnyoldala, hogy lényegében a kisvállalkozások tevékenysége nincs benne. Vannak olyan területek, ahol a kisvállalkozások esetében inkább csökkenés van. Összességében persze lehet növekedés, de a gazdaság szempontjából annyira fontos kisvállalkozások egyelőre még csak helyben járnak, vagy esetleg a visszaesés állapotában vannak. Ez a törvény, amely a vérkeringést kívánja előmozdítani, megítélésem szerint nem érinti eléggé a kisvállalkozásokat. A középvállalkozásokat már inkább, de az éle mindenképpen a kifutásra alkalmas középvállalkozások és a nagyobb vállalkozások felé irányul. Úgy gondolom, hogy ezt a másik részt is érintenie kellene, ezért felvetem azt, hogy vajon helyes-e az a szabályozás, amelyet az előterjesztés tartalmaz, amely szerint a kockázati tőketársaságok és kockázati tőkealapok létrehozási feltétele 500 millió forint jegyzett tőke. Véleményem szerint ennél alacsonyabban kellene majd a törvényben meghatározni ezt a határt.
Ugyanígy aggályomat szeretném kifejezni azzal kapcsolatban is, hogy kockázati tőketársaság, kockázati tőkealap hat teljes naptári évnél rövidebb időre nem alapítható. Ezt az időhatárt véleményem szerint itt is lejjebb kellene venni. Az összeg és az időhatár lejjebb vételével úgy vélem, talán jobban belekerül ennek az új szabályozásnak a hatókörébe az a kisvállalkozói réteg, amely a gazdaság előmenetele szempontjából rendkívül fontos.
A harmadik gondolat, amit a törvény szempontjából, szakmai szempontból fölvetek, hogy a törvényjavaslat nem korlátozza a megszerezhető társasági tulajdonhányad nagyságát. Ebben van bizonyos racionalitás, hiszen szabadon kell engedni a tőketársaságok működőképességét, illetőleg azt a lehetőséget, hogy ők bizonyos tulajdonhányadokat megszerezzenek, és ha nem korlátozza, akkor tulajdonképpen a teljes tulajdont is megszerezhetik. Ezzel kapcsolatban az az aggályom, hogy azért külön kell választani a fejlesztésre hivatott társaságot, illetőleg tőkealapot, és külön kell választani azt a gazdasági egységet, amelyet fejleszteni akarnak. Az az optimális, ha valamilyen módon benyomul a tőke ezekbe a gazdasági egységekbe, legyen az akár kis-, közép- vagy nagyvállalkozás. Természetesen a nagyvállalkozások is főleg ebből a szempontból rendkívül fontosak; tehát ha benyomul oda, működik, de utána megfelelő módon visszavonul, és egy, már fejlesztett gazdasági egység aztán funkcionál tovább, de alapjában megmarad a tőketársaság, a tőkealap eredeti funkciójánál, annál, hogy újabb lehetőséget keres a gazdasági életben, ahová befektet, és így élénkül a gazdaság. Tehát óvnám a törvényhozást, nehogy bekövetkezzen az az eset, hogy ezek a kockázati tőketársasági tőkealapok tulajdonképpen előbb-utóbb a teljes társasági tulajdonhányad megszerzésével átalakulnak vállalkozásokká, és akkor eredeti funkciójukat elvesztik. Tehát itt véleményem szerint lehetne valami korlátot adni.
E három körben felvezetett aggályaim mellett befejezésül és összegezésképpen ismét szeretném kijelenteni, hogy értékeljük a törvényjavaslatot, örülünk annak, hogy ebben a ciklusban a tisztelt Ház most már minden bizonnyal meg fogja hozni ezt a törvényt, és ettől is azt várjuk, hogy a gazdaság élénkülésével végre a hőn óhajtott gazdasági növekedés megfelelően beinduljon.
Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem