SZÁSZ DOMOKOS

Teljes szövegű keresés

SZÁSZ DOMOKOS
SZÁSZ DOMOKOS (SZDSZ): Köszönöm szépen, elnök úr. Kedves Képviselőtársaim! Inkább Demeter Ervin szavaira szeretnék reagálni, fölírtam magamnak néhány dolgot, amire okvetlenül szükséges. Én úgy vettem észre, hogy ő, illetve frakciója támogatná ezt a törvényjavaslatot, sőt szavakban dicsérte is. Ezért néhány olyan dologban megpróbálom meggyőzni, hogy ez a támogatás még hathatósabb legyen a holnapi szavazásnál, mert szerintem néhány fölvetése nem igaz.
Az egyik dolog inkább csak egy tisztázandó kérdés. Remélem, frakcióvezető úr nem lepődik meg azon, ha a kormánypárti képviselők együttműködnek, mindennapos együttműködésben vannak a saját minisztériumaikkal, tehát majdnem mindegy, ki nyújtja be a módosító javaslatot, hiszen mindennapos egyeztetésről van szó. Viszont lehetőségünk van arra, hogy így gyorsabban és az önkormányzatok érdekében hamarabb megtörténhessen.
Reagálnék arra az észrevételére, ami az április 14-e, november 14-e problémájára vonatkozik. Ha visszaemlékszik rá Demeter Ervin, én tavaly és tavalyelőtt is elmondtam azt, hogy ennek a bizonyos hólabdaeffektusnak egyik nagyon fontos jellemzője, hogy soha nincs elég pénz, soha nincs annyi pénz, amennyi igényt beadnának az önkormányzatok a címzett és a céltámogatásra. Tehát mindig kevesebb pénz van. Ez egy olyan adottság, amely a költségvetésből fakad. Ezért teljesen mindegy, hogy mikor van ez az időpont. Az idei 39 milliárd is hatalmas küzdelmek árán született. Az előző évben 33 milliárd volt, az azt megelőző évben 27 milliárd és így tovább. De természetesen egyik összeg sem elegendő az összes támogatás kielégítésére.
(19.00)
Ily módon nem kerül sem a kormány, sem a Ház, sem maga a törvény komoly zsákutcába, hiszen sajnos nem tudunk annyi összeget megszavazni, mint amennyit igényelnének az önkormányzatok.
A másik... - és itt remélem, hogy Demeter Ervin érti, amit most hosszabban kell hogy fejtegessek. Ugye, azt is a kormány számlájára írta, miszerint a támogatások mértékét csökkenti, és ezt úgy értelmezte, mintha most el kívánná sorvasztani ezt a támogatási lehetőséget. Ugyanakkor, ha jobban utánagondol, a következőről van szó; hogyan lehetséges az, hogy az országban több beruházás létesüljön: ha magasabb ez a mérték, vagy alacsonyabb ez a mérték? Könnyen bizonyítható matematikailag, hogy ha a kormány - most csak hasszámokat mondok - 50 százalékos támogatást ad bizonyos ügyekhez, és az önkormányzatoknak - idézőjelben - csak 50 százalékot kell hozzátenniük, akkor az országban kevesebb az összes megvalósuló beruházás, minthogyha a költségvetés több pénzt tud adni, és az önkormányzatokat stimulálja arra, hogy tegyenek hozzá többet. Tehát például, ha csak 20 százalék támogatást tud adni a kormány, és 80-at kell az önkormányzatoknak biztosítani, és föltételezzük, hogy az önkormányzatok képesek előteremteni ezt a 80 százalékot, akkor ugyanazon összegből - hangsúlyozom: ugyanazon összegből - az adott példa szerint 2,5-szer annyi beruházást lehet megvalósítani. Márpedig képviselőként az is érdekünk, hogy az országban előálló összes beruházás és fejlesztés több legyen.
Tehát van egy ilyen, kicsit filozofikus megfontolás is amögött, hogy ameddig az önkormányzatok potenciálisan képesek előteremteni a saját erőt a beruházásokhoz, addig kicsit érdekeltek vagyunk abban, hogy a támogatás mértéke kisebb legyen. Nem akarom teljesen kiragozni ezt a problémát, de bizonyítható - matematikai eszközökkel bizonyítható -, hogy a kisebb támogatási mérték mellett az országban megvalósuló összes önkormányzati beruházás több lesz, feltételezve, hogy a saját erő az önkormányzatoknál rendelkezésre áll.
Nem tudom, hogy sikerült-e meggyőznöm képviselő urat, de kérem, hogy ezt ne írja a kormány számlájára, inkább ezen filozófiát gondolja át, ez van mögötte: az országos össz-integrált beruházási mennyiség lehessen több évről évre - már amennyiben ez lehetséges.
Ugyanezen filozófiát követi a másik fölvetése, hogy a célokat szűkítette a kormány. Természetes, hogy szűkíti a célokat, hiszen csak bizonyos preferenciák megjelölése mellett tudjuk azt biztosítani, hogy ténylegesen azon célokra költsük el a közpénzeket, amelyek a legfontosabbak. Ha nagyon széles kört jelölnénk meg, akkor mindenütt egy kicsit segítenénk, de nem igazán segítenénk egy-egy ágazaton belül.
Most azt nem kívánom szakmailag indokolni, hogy mitől fontos az ivóvizek védelme, mitől fontos a szennyvíztisztítás, a csatornahálózat s a többi s a többi. Természetesen az a cél, hogy mire Európához csatlakozunk, például csatornaellátásban elérjük azt a szintet, amit előírnak egyébként a csatlakozás feltételeként. Ezért szükséges aztán, hogy ezzel harmonizáljon ez a törvényjavaslat, és azon célok szerepeljenek ott, a támogatandó célok között, amiket egyébként az európai csatlakozás is előírna.
Ezt a négyet írtam ki magamnak, ezt találtam olyannak, amiről úgy gondoltam, hogy talán érveimmel meggyőzöm Demeter frakcióvezető urat, miszerint nem feltétlenül úgy van, ahogy gondolja. Tehát nem hibás ebben az ügyben senki, csak egy olyan filozófia húzódik meg mögötte, miszerint országosan több - volumenében több - beruházás jöhessen létre.
Köszönöm szépen. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem