DR. VILÁGOSI GÁBOR

Teljes szövegű keresés

DR. VILÁGOSI GÁBOR
DR. VILÁGOSI GÁBOR belügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény - amelyet időközben több törvény és átfogóan az 1981. évi I. törvény módosított - megalkotásakor és jelenleg is fontos szerepet tölt be a közigazgatási eljárás egységes rendszerének biztosításában, a hatósági ügyintézés lehetőség szerinti egyszerűsítésében, a törvényesség érvényre juttatásában.
A törvény megalkotása óta eltelt időszak tapasztalatai azt bizonyítják, hogy a törvény szabályainak túlnyomó része kiállta a gyakorlat próbáját, ugyanakkor az elmúlt időszakban bekövetkezett jelentős társadalmi változások új, a korábbinál magasabb követelményeket támasztanak a közigazgatással szemben, és a kormány ezt felismerve a közigazgatás korszerűsítésének programjába is felvette az államigazgatási eljárás átfogó felülvizsgálatát. Ezt megelőzően még 1995 decemberében az Alkotmánybíróság megállapította, hogy mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértés, alkotmányellenesség áll fenn amiatt, hogy az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény az ügyfelek számára nem biztosít hatékony eszközt a közigazgatási szervek határozathozatali kötelezettségének elmulasztása esetére. Az Alkotmánybíróság több megoldást is javasolva felhívta az Országgyűlést, hogy az alkotmányellenes helyzetet szüntesse meg.
A leghatékonyabb javaslat előkészítése érdekében áttekintettük a demokratikus jogállamokban hasonló helyzetekre alkalmazott eljárásjogi megoldásokat, és akkor figyelembe vettük az Alkotmánybíróság javaslatait is.
A hazai jogrendszerünk sajátosságaira figyelemmel végül a javaslatban megfogalmazott megoldást választottuk, amely az ügyfelek számára kellő garanciát ad arra, hogy a közigazgatási önkormányzati szervek mulasztása esetén az ügyfelek kérelme ne maradjon elintézetlen.
Az államigazgatási eljárás alapvető követelménye az a jelenleg is érvényesülő szabály, hogy a közigazgatási szerveknek a hatáskörükbe tartozó ügyekben illetékességi területükön el kell járniuk. Ha e kötelezettségüknek nem tesznek eleget, erre a felettes szerv kérelemre vagy hivatalból utasítja.
(11.30)
Amennyiben az elsőfokú szerv ennek ellenére sem hozná meg határozatát, az ügyfél számára hatékony eszközt jelent annak törvénybe iktatása, hogy ilyenkor az elsőfokú szerv döntési jogosultságát átveszi a felettes szerv.
Lényeges új szabály, hogy az eljárásra jogosult szerv határozathozatalának elmulasztása miatt a döntési jogkör az ügyfél kérelme alapján háramlik a felettes szervre. Tehát csak ebben az esetben oldjuk fel a hatáskörelvonás tilalmát, és hangsúlyozandó, hogy az ügyfél kérelmére teheti meg, hogy a felettes szerv magához vonja az ügyet. Ez azonban még ebben az esetben sem jelenti azt, hogy kizárólag a felettes szerv dönt az ügyben. A felettes szerv ugyanis - az ügy sajátosságait és összes körülményeit, így természetesen elsősorban az ügyfél érdekeit is figyelembe véve - határoz arról, hogy a döntést elsőfokú szervként maga hozza-e meg, vagy a mulasztó szerv helyett az ügy érdemi elbírálására a mulasztó szervvel azonos hatáskörű, más közigazgatási szervet jelöl ki, azzal egyetértésben. Az előzetes egyetértés garanciát jelent, hogy a kijelölt szerv harminc napon belül határozatot hozzon. A felettes szerv ilyen módon való eljárása nem minden közigazgatási ügyben, hanem csak olyan ügyekben lehetséges, amikor az eljárás az ügyfelet érintő jog vagy kötelezettség megállapítására irányul, azaz az eljáró szervnek erről kell határozatot hoznia. Ilyenek például az engedélyezési ügyek.
Az adatigazolással, nyilvántartás-vezetéssel - mint például az anyakönyv, telekkönyv -, illetőleg hatósági ellenőrzéssel kapcsolatos közigazgatási ügyekben ez nem követhető megoldás, mert ilyen ügyekben a felettes szerv eljárása vagy más, azonos hatáskörű szerv kijelölése technikailag sem megoldható.
A javaslat figyelembe vette a mulasztás lehetséges okait, így különösen, amely hanyagságból, felelősség nem vállalásból, az anyagi és eljárásjogi szabályok nem kellő ismeretéből, valamint jelentősebb mennyiségű ügyhátralékból eredhet, és ezért olyan szabályozási módot dolgozott ki, ami nem ösztönözheti a jogalkalmazói szerveket a törvényes döntési jogkörök áthárítására. Az így felmerülő költségeket ugyanis a mulasztó közigazgatási szerv viseli, amelyet a ténylegesen felmerülő költségek alapján kell megállapítani. Az eljárásra jogosult szerv mulasztásának a költségek viselésén és az esetleges bírság kiszabásán túlmenően komoly következménye, hátránya, hogy a felettes szerv a mulasztóval szemben fegyelmi eljárást kezdeményez.
Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a kormány a törvényjavaslatban foglaltakon túlmenően az ügyféli jogok védelme, a közigazgatás szolgáltató jellegének érvényesítése érdekében további fontos intézkedéseket is hozott.
A közigazgatás korszerűsítésének programjában - mint ahogy már említettem - szerepel az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvénynek a teljes körű, átfogó felülvizsgálata. Rövid távú feladatként a kormány annak érdekében, hogy a felettes szerv eljárására minél kevesebb esetben kerülhessen sor, és az eljárásokat egyszerűsíteni lehessen, az érdekelt minisztereket az alábbiakra hívta fel: 1. mérjék fel azokat a közigazgatási ügyeket, amelyeknél az elintézési határidő törvényben meghatározott mértékének meghosszabbításával az eljárást egyszerűsíteni lehet; 2. vizsgálják meg annak lehetőségét, hogy melyek azok a közigazgatási ügyek, ahol az eljáró szerv meghatározott idejű hallgatása elutasító vagy kérelemnek helyt adó döntésnek minősül, és ennek szabályozásával az eljárás egyszerűsíthető. A felmérések és a vizsgálat eredménye alapján kezdeményezzük majd az indokolt további jogszabály-módosításokat.
Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem, hogy az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló, 1957. évi IV. törvénynek az államigazgatás hallgatásával kapcsolatos, ügyféli jogok védelmét szolgáló részleges módosítására készített törvényjavaslatot vitassák meg és fogadják el. Köszönöm szépen. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem