LÁNYI ZSOLT

Teljes szövegű keresés

LÁNYI ZSOLT
LÁNYI ZSOLT (FKGP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Én ehhez a szakaszhoz kívántam hozzászólni, tudniillik az előbbiekben Sebők képviselőtársam már rámutatott azokra a gyengékre, amelyek az egész törvénytervezet minőségére vonatkoznak, bizonyos logikai zűrzavarokra, kifejtette a légi megfigyeléssel kapcsolatos észrevételeit és egyebeket.
Én csupán egy dologra szeretnék utalni, az alkotmányellenességre, amit a legfontosabbnak tartok, és ezeknél a pontoknál szeretném ezt elmondani, mert itt szerepelnek a titkosszolgálati eszközök, a lehallgatások és a különböző nyomozati tevékenységek, amelyek nagyon messze állnak a fegyveres erőkkel kapcsolatos alkotmány alaptörvényétől. (Sic!)
Az alkotmányunk 40/A § (1) bekezdése szerint a határőrség fegyveres erő, melynek alapvető kötelessége a haza katonai védelme. A fegyveres erők rendészeti feladatot nem, illetőleg csak pontosan meghatározott kivételes esetekben láthatnak el. Ez az alkotmány 40/B § (2) bekezdéséből levezethető, és összhangban áll az alkotmányos államok gyakorlatával.
A 40/A § (1) bekezdése ennek megfelelően kivételes és pontosan meghatározott lehetőségeket biztosít, amikor a fő szabálytól eltérően megengedi, hogy a határőrség rendészeti feladatokat is ellásson.
(19.30)
Ezeket azonban pontosan megjelölt körben az alaptörvény be is határolja, amikor előírja, hogy a szervezet rendészeti feladatkörben ellátja az államhatár őrzését, a határforgalom ellenőrzését és a határrend fenntartását. Itt kell megjegyeznem, hogy általában Nyugat-Európában és a jogállamokban ilyen széles körben rendészeti jogosítványokat fegyveres erőnek nem szoktak adni. De mivel a mi alaptörvényünknek ez a részét képezi, ezért ezt nem kívánom kritizálni.
Tehát ennek alapján megállapítható, hogy a fegyveres erők számára az előbb hivatkozott alkotmány két paragrafusában megállapított, ezen túlmenő tételes rendészeti feladatkör kibővítésére csak abban az esetben van lehetőség, ha a magyar alkotmányt megváltoztatjuk. Ezt már a honvédelmi bizottság ülésein is lerögzítettem, hogy amiről tárgyalunk, és ez az egész törvény - amelynek már két órája folyik a részletes vitája - alapvetően egy alkotmányellenes törvény, mert ellenkezik az alaptörvényünkkel.
A vitában elhangzott az, hogy miért, hisz a rendészeti szerveknek nyomozati jogkör adható - mondták a vitában. Igen ám, de az az igazság, hogy a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény 16. § (3) bekezdése azt engedi meg, hogy államigazgatási szervek nyomozási cselekményeket végezzenek. Azonban a határőrség nem államigazgatási szerv, nem rendészeti szerv, hanem fegyveres erő. Amíg a határőrség az alkotmányban a fegyveres erőkhöz van besorolva, és pontosan taxatíve meg van határozva, hogy mit tehetnek, és mit nem tehetnek a határőrséggel kapcsolatban, addig ez az ellenvélemény nem áll meg. Nekem az a kérésem tehát, hogy ezt a részt minden körülmények közt módosítani kell, vagy a kormánynak az egész törvénytervezetet vissza kell vonnia. A magyar parlamentben alkotmányellenes törvényeket hozni, azokról vitatkozni, és azokat megszavazni a Kisgazdapárt véleménye és szerény véleményem szerint nincs lehetőség, és nem lehet. Köszönöm szépen. (Taps a Független Kisgazdapárt soraiból.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem