DR. MOLNÁR PÉTER

Teljes szövegű keresés

DR. MOLNÁR PÉTER
DR. MOLNÁR PÉTER (SZDSZ): Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Asszony! Ahogy az előbb is említettem, a törvényjavaslat 5. és 6. §-ához szeretnék hozzászólni, nevezetesen annak is ahhoz a részéhez, amely az általános tilalmak között a közerkölcsöt és a közízlést potenciálisan sértő reklámok tilalmára vonatkozik, és ehhez aztán más bekezdések is kapcsolódnak, amelyek pornográfiaként definiálják, illetve azt próbálják megfogalmazni, hogy mi az a típusú ábrázolás, amely különösen a közerkölcs, illetve a közízlés megsértésének minősül.
Őszintén szólva, már az általános vita során is felmerült bennem az a lehetőség, hogy elmondom az ezzel kapcsolatos észrevételemet, de abban bíztam, hogy a bizottságokban egyetértés alakul ki a tekintetben, hogy ilyen képlékenyen értelmezhető, meglehetősen nehezen definiálható, általános tilalmakat a reklámozás, a reklámok közlése, közzététele elé nem kéne állítania a törvénynek. Ehelyett azonban az történt, hogy ezek az általános, képlékeny, önkényes értelmezésre lehetőséget adó tilalmak csak szaporodnak, hiszen most már a közerkölcsöt és a közízlést potenciálisan sértő reklám mellett - a módosító javaslatok szerint - a közszeméremsértő, illetve a vallásos érzületet sértő reklám közzététele is tilos lenne.
Persze nem arról van szó, hogy bárki is azt szeretné, hogy különféle vallások szerinti érzékenységbe gátlástalanul belegázoló reklámokkal találkozzunk lépten-nyomon, hanem arról, hogy ezek a szaporodó, általános, képlékeny kategóriák egész egyszerűen sértik a szólásszabadságot. Ennek alapján - hogy csak egy példát mondjak - nem lehetne Magyarországon az utcákon látni Milo Forman új filmjének a plakátját, amely film egyébként éppen a szólásszabadságról szól. Nem hiszem, hogy az lenne a célunk ezzel a reklámtörvénnyel, hogy egy valószínűleg mindannyiunk által tisztelt művész éppen az adott témáról, a szólásszabadságról szóló filmjét eszerint be kelljen tiltani.
Mit javaslunk tehát a részletes vita során benyújtott új módosítójavaslat-csomagban ezek helyett az általános tilalmak helyett szocialista és szabaddemokrata képviselőtársaimmal?
(19.30)
Mivel természetesen nem gondoljuk azt, hogy akkor a törvény erre irányuló rendelkezéseit el kellene hagyni, és semmi mást nem szabad a helyére tenni. Az általános tilalmak helyett már korábban is próbálkoztunk alternatív javaslatok megfogalmazásával, de ezek nem kaptak támogatást. Úgyhogy ezért egy új módosítócsomagot készítettünk, és ehhez feltétlenül szeretnénk kérni az előterjesztő támogatását is; reméljük, hogy ehhez a képviselők támogatását is meg tudjuk nyerni.
A javaslatunk tehát az, hogy az általános tilalmak maradjanak el a törvényből, és helyettük - a rádió-televíziótörvénnyel harmonizált megoldást tartalmazva - a kiskorúak védelmét szigorítsuk a törvényben; és a kiskorúak védelme érdekében korlátozzuk az erőszakos és a pornográf tartalmú reklámok közzétételének a lehetőségét.
Viszont általános tilalomként is vannak alternatív javaslataink: nevezetesen - megint csak a rádió-tévétörvénnyel egyezően - a véleményünk szerint az erőszakra buzdító reklámnak a tilalmát általában is kimondhatnánk, hiszen ez egy megfogható kategória; megfoghatóbb, mint a közerkölcs vagy a közízlés sérelme; másrészről pedig a vallásos érzület sérelme helyett a javaslatunk szerint kimondhatnánk azt, hogy a vallás- és lelkiismereti szabadság gyakorlását sértő reklám közzététele is szintén általában tilos. Tehát nem tartjuk kizártnak azt, hogy ilyen megfoghatóbb, konkrétabban meghatározható, önkényes értelmezésre kevésbé lehetőséget adó általános tilalmak szerepeljenek a törvényben, a közerkölcs és a közízlés potenciális sérelmének mint általános tilalomra okot adó kategóriának a szerepeltetése helyett.
A fő iránynak viszont azt látnánk, hogy a kiskorúakat védő paragrafusba kerüljenek olyan kiegészítések - megint csak a rádió-televíziótörvénnyel összhangban, annak az alkalmazható részeit átemelve -, amelyek az erőszakos és a pornográf tartalmú ábrázolásokat tiltják a kiskorúaknak szóló reklámokban. Tehát például az erőszakos magatartást követendő mintaként bemutató reklámot nem lehetne a kiegészítő javaslatunk szerint kiskorúaknak szóló reklámban közzétenni. Úgyhogy ezt tartanánk mi járható útnak, és ehhez szeretnénk megnyerni az előterjesztő és a tisztelt Ház támogatását is, hangsúlyozva, hogy úgy gondoljuk, a szólásszabadság alkotmányos elvét sértenék az általános tilalmak.
A rádió-televíziótörvénnyel való összhangot pedig természetesen nem azért akarnánk megteremteni, mert azt gondoljuk, hogy a továbbiakban az abban szereplő megfogalmazások lennének feltétlenül követendő rendelkezések, de a rádió-televíziótörvény, ne felejtsük el, ebben a Házban széles konszenzussal elfogadott törvényként van hatályban; és ha a jogrendszer elemei között a koherenciát érvényesíteni és biztosítani akarjuk, akkor nem tehetjük meg azt, hogy az egyik reklámozásra vonatkozó törvényben bizonyos kategóriákat használunk, amelyeknek az érvényesítését a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség ellenőrzi; és aztán a másik reklámozásra vonatkozó törvényben pedig más kategóriákat használunk, amelyek alapján szintén a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek kell eljárnia.
A kategóriákat mindenképpen egységesíteni kell, különben lehetetlen helyzetbe hozzuk azt a felügyelő szervet, amelynek éppen azt kell elérnie, hogy a törvényben megfogalmazott, szólásszabadságot nem sértő, de elsősorban a kiskorúakat hatékonyan védő rendelkezések valóban érvényesíthetők legyenek, azoknak a megsértése pedig szankcionálható legyen. Amennyiben a kategóriák a különböző, ide vonatkozó törvényekben összevissza rendetlenséget mutatnak, akkor azzal pont a szabályozás hatékonysága csorbulhat; s pont azt a célt nem fogjuk elérni vele, amit szeretnénk, hogy elsősorban a kiskorúakat védjük az erőszakos, s pornográf, a fejlődésüket sértő reklámoktól, és másodsorban pedig általános tilalmakat is fogalmazzunk meg - de ez utóbbiakat csak olyan körben, és olyan kategóriák használatával, amelyek visszaélésekre és önkényes jogalkalmazásra nem adnak módot.
Ennyit szerettem volna elmondani, és befejezésül még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy nagyon számítunk ebben a témakörben az előterjesztő és természetesen valamennyi képviselőtársunk támogatására is. Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem