BAUER TAMÁS

Teljes szövegű keresés

BAUER TAMÁS
BAUER TAMÁS (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Egy kakukktojás mellett szeretnék érvelni. Egy olyan módosító indítványt nyújtottam be, amelyik jellegében teljesen eltér attól az egész gondolatkörtől, ami a reklámtörvényhez benyújtott módosító indítványokat jellemzi. Az ajánlás 43. pontjában szerepel az a módosító indítványom, amely azt kívánja szabályozni, hogy a Magyarországon forgalomba kerülő termékekre vonatkozó reklámban a reklámban feltüntetett árnak mindig az áfát is magában foglaló árnak kell lennie.
Itt két kérdés merül fel: egyáltalán igazam van-e abban, hogy ezt javaslom, és a másik kérdés az, hogy mit keres ez a reklámtörvényben.
Azt gondolom, hogy Magyarországon egy olyan helyzet alakult ki az elmúlt jó néhány évben, hogy az árjegyzékekben, a reklámokban és mindenféle közlésben megjelenő árak általában áfás árak, tehát amikor azt látjuk, hogy egy kiló kenyér most már nem 3,60, hanem 100 forint, akkor senkiben nem merül fel, hogy természetesen ez egy áfás ár, meg ha egy televíziókészülék 100 000 forint, akkor az természetesen áfás ár. De van két olyan árucsoport, a számítástechnika és a telekommunikációs technika, ahol kialakult egy olyan szokás, hogy az árakat áfa nélkül közlik, és van egy csillag és pici betűkkel odaírják, hogy az ár áfa nélkül értendő. Azt gondolom, hogy ez egy rossz gyakorlat.
A következő kérdés, hogy miért baj ez, hiszen a vevő tudja, mert megszokta, hogy ezek az árak áfa nélküli árak - bár hozzáteszem, hogy egy üzletben, egy nagy áruházban, villamossági áruházban ugyanazt a terméket már az összes többi termékhez hasonlóan áfás áron teszik ki a pultra és az ablakba. Miért baj ez? Mert a vevő ugyan tudja általában, de mégis van verseny a különböző áruk, különböző árucsoportok között is a piacon, és az áfa nélküli ár feltüntetése alacsonyabbnak tünteti fel azt a terméket a maga árán, mint a mellette levő másik terméket. Tehát a rádiótelefon áfa nélküli áron feltüntetve olcsóbbnak tűnik a vevő számára, mint egy televíziókészülék, ami mindig áfás áron szerepel. Azt gondolom tehát, hogy ez a gyakorlat nem jó, és egyébként nemzetközileg ismeretlen.
Vannak olyan országok, például Amerika, ahol általában áfa nélküli árak szerepelnek, és mindenki tudja, hogy minden terméknél hozzá kell adni az áfát, a legtöbb nyugati országban pedig minden ár áfás ár. Tehát azt gondolom, hogy fogyasztóvédelmi szempontból indokolt ezen a kialakult gyakorlaton változtatni.
Lehet persze azt mondani, hogy ennek egy fogyasztóvédelmi törvényben, egy ártörvényben van a helye, ez egy vitatható kérdés. De hogy lesz-e még ebben a ciklusban fogyasztóvédelmi törvény, vagy ártörvény, azt nem tudjuk. Most van egy reklámtörvényünk, amiről most vitatkozunk, és tulajdonképpen igazából az a fontos, hogy a reklámokban, áruismertetőkben megjelenő áraknál legyen egységes a gyakorlat. Ezért én azt hiszem, hogy nem rossz, sőt kifejezetten előnyös, ha ezt a reklámtörvényben írjuk elő.
Köszönöm szépen. Ezért kérem képviselőtársaimtól, hogy támogassák majd ezt a módosító javaslatot, a bizottságok egy részében el is nyerte a támogatást, és természetesen kérem a kormányt, hogy szíveskedjék felülvizsgálni a bizottságokban képviselt álláspontját, és támogatni ezt a javaslatot.
Köszönöm szépen. (Taps az SZDSZ padsoraiból.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem