KUNCZE GÁBOR belügyminiszter: Elnöknő! Tisztelt Képviselőtársaim! Tekintettel a téma fontosságára, nem tudok eltekinteni attól, hogy ne válaszoljak a vitában elhangzottakra.
A köztisztviselők jogállásáról szóló '92. évi XXIII. törvény módosítására készült törvényjavaslat általános és részletes vitájának befejeztével szeretném önöket emlékeztetni a törvényjavaslat beterjesztőjeként a szeptember 8-án általam mondottakra: a javaslat nem jelenti azt, hogy egyszer s mindenkorra megoldhatjuk a köztisztviselői jogállással kapcsolatos problémákat, mivel az életviszonyok szüntelen változása megkívánja, hogy időről időre hozzájuk igazítsuk a közigazgatás szervezetrendszerét és a személyi állományra vonatkozó szabályokat.
Az általános és a részletes vita, valamint a bizottságokban elhangzottak alapján elmondható, hogy képviselőtársaim mind a kormányzati, mind az ellenzéki oldalról nagyon felelősségteljes hozzáállással közelítették meg a javaslatban tervezett módosításokat, és a vita során számos jobbító szándékú észrevételt tettek - ezek egy részét a kormány támogatta. Ezek közül - a teljesség igénye nélkül - említem meg például a politikai tanácsadókkal kapcsolatos pontosító, valamint a pályázati eljárásra vonatkozó javaslatokat, továbbá a köztisztviselők napjára irányuló kezdeményezést. Más javaslatokkal azért nem tudott egyetérteni a kormány, mert nem látta biztosíthatónak azok pénzügyi feltételeit, vagy a rendszer egységének megőrzése miatt vetette el a képviselői indítványokat.
A vitatott kérdések közül néhányra szeretnék visszatérni. Az általános vitában és a bizottsági üléseken is elhangzott, hogy a törvényjavaslat nem élvezi az érdekképviseletek támogatását. Ez a sommás megállapítás pontosításra szorul, mivel a nem anyagi természetű módosítások többségével az egyeztetés során mindvégig egyetértettek. Szerepükből fakadóan egyébként természetesnek tartom, hogy az illetményrendszerrel összefüggő kérdéseket másképpen közelítik meg, mint a kormányzat - így például a magasabb szorzószámok bevezetését, a túlmunka díjazását vagy a képzettségi pótlék kötelezővé tételét.
Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy gondolom, senki sem vitatja, hogy a köztisztviselői kar jövedelmi helyzete elmarad a kívánatostól, s az anyagi megbecsülésük javítását célzó igények jogosságához nem fér kétség. A kormány azonban - figyelemmel az ország költségvetési teherbíró képességére - csak olyan módosítások támogatását vállalja fel felelősséggel, amelyeket biztonsággal finanszírozni is tud.
A javaslat egyik sarkalatos kérdése ezért az illetményrendszer, amelynek alapos megváltoztatását több tisztelt képviselőtársam is szorgalmazta. Az erre vonatkozó módosító indítványokkal összefüggésben szükségesnek tartom a kormány álláspontjának rövid indoklását:
Az öregséginyugdíj-korhatár felemelése következtében indokolttá vált a köztisztviselői előmeneteli pálya meghosszabbítása, több módosító indítvány javasolta újabb és újabb besorolási fokozattal kiegészíteni a pályaívet. A kormány azért nem tudta támogatni az egynél több besorolási fokozat beépítését, mert az a vezetői és ügyintézői fokozatok összecsúszását okozta volna, vagy jelentősen meg kellett volna emelni a vezetői szorzószámokat, ami komoly pénzügyi többletforrást igényelne. Ezt a lehetőségek ismeretében a kormány nem vállalhatja.
Igen erőteljes támogatást kapott - különösen érdek-képviseleti oldalról - az úgynevezett képzettségi pótlék kötelezővé tétele alanyi jogon, hogy ezáltal megvalósulhasson a több oklevéllel, de különösen az iskolarendszeren kívüli szakképesítéssel rendelkező köztisztviselők illetményben is kifejezhető differenciált elismerése. Nem kell túl merész fantázia annak belátásához, mekkora lenne az ebből adódó költségvetési többletteher.
Ezért a kormány a javaslatból annyit tudott vállalni, hogy a képzettségi pótlék adható, a finanszírozás azonban a közigazgatási szerv személyi juttatási előirányzatai terhére történhet.
A köztisztviselői törvénynek a túlmunkára, illetőleg annak ellentételezésére vonatkozó szabályát hatálybalépése óta sokak vitatták. A rendelkezés alkotmányellenességének megállapítását annak idején kezdeményező indítványt az Alkotmánybíróság 1995-ben elutasította.
A mostani törvénymódosítás nem kíván változtatni azon, hogy a túlmunkáért főszabályként szabadidőt kell biztosítani, s ha ez a tárgyévben nem adható ki, akkor azt pénzben kell megváltani. A módosítás az eddigiekkel szemben lehetőséget ad a tárgyéven belüli megváltásra is. A kormány ezen az álláspontján nem kíván változtatni, ezért az e tárgykört érintő módosító indítványokat nem támogatta.
Megjegyzendő, hogy az előbbi javaslatok költségvetési többletkihatása, 26 ezer forintos illetményalappal számolva, a járulékokkal együtt mintegy 34 milliárd forintot tesz ki, amelyet a költségvetés nem tud finanszírozni.
A köztisztviselői törvény illetményrendszerének önkormányzatokra vonatkozó szabályait sem hagyja érintetlenül a módosítás, de a változtatásra csak az önkormányzati törvény keretei között kerülhetett sor.
A módosítás szerint továbbra is megmarad a helyi önkormányzati képviselő-testületek döntési szabadsága az illetményalap megállapításánál, de a jövőben csak az éves költségvetési törvényben megállapított illetményalap legfeljebb 10 százalékával lehet alacsonyabb mértékű. A kormány ezzel a javaslatával főleg a kedvezőtlen anyagi helyzetben lévő kisebb önkormányzatok leszakadását kívánja megszüntetni. (Folyamatos zaj.)
Kormányzati oldalról a módosítás fontos pozitívumának tartjuk, hogy rendezi a jegyzői illetményeket, valamint a képviselő-testület hatáskörébe utalja az illetménykiegészítés bevezethetőségét.
Az illetménypótlékokra vonatkozó szabályokat több helyen is pontosította a javaslat. Ezek közül szeretném kiemelni, hogy a közigazgatási szakvizsga funkciójának megváltoztatásával, vezetői előmeneteli vizsgává alakításával összefüggésben az önként szakvizsgát tevő köztisztviselők szakmai többlettudásának elismerésére bevezetésre kerül a közigazgatási szakvizsgapótlék.
Emelkedik a felsőfokú idegennyelv-tudási pótlék mértéke is. Erre a nyelvtanulást ösztönző változtatásra azért van szükség, mert az Európai Unióhoz csatlakozás megkívánja a jó szakmai felkészültség mellett idegen nyelveket is magas szinten beszélő köztisztviselők alkalmazását.
Utoljára hagytam a törvénymódosító javaslatnak azt a törekvését, hogy a szabályozás az európai uniós követelményekkel összhangban hangsúlyosabbá teszi a köztisztviselői továbbképzés fontosságát. Ez megmutatkozik egyrészt a továbbképzéshez való jogosultság kimondásában a pályaút minden szakaszára, másrészt a tervszerűség és rendszeresség előírásában, és ennek országos összehangolásában, harmadrészt annak kimondásában, hogy a köztisztviselői továbbképzés pénzügyi feltételeit az éves költségvetési törvényben kell biztosítani.
Tisztelt Képviselőtársaim! Szeretném befejezésül megköszönni mindazoknak az aktív közreműködését a törvénymódosítás folyamatában, akik észrevételeikkel, javaslataikkal, bírálataikkal segítették munkánkat, függetlenül attól, hogy kezdeményezésüket a kormány el tudta-e fogadni, vagy a már korábban említett okokból nem, illetve nem eredeti formájukban.
Meggyőződésem, hogy ha - elsősorban az anyagi források szűkössége miatt - nem is tudtunk most a köztisztviselői jogviszony szabályozásában optimális megoldást találni több fontos kérdésben, ez a törvénymódosítás hozzájárul ahhoz, hogy szabályozásunk több ponton kedvezőbb legyen a magyar köztisztviselői karnak, s egyben közelebb kerüljünk a fejlettebb európai közigazgatási rendszerek megoldásaihoz.
Köszönöm figyelmüket, és kérem a módosító javaslatok, a kormány által támogatott módosító javaslatok elfogadását. Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)