KOVÁCS KÁLMÁN

Teljes szövegű keresés

KOVÁCS KÁLMÁN
KOVÁCS KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mindenekelőtt én is szeretném hangsúlyozni, hogy mi, valóban az egész kormányzat a NATO-csatlakozást nem csak és kizárólag katonapolitikai szempontból tartjuk kiemelkedően fontosnak, és a NATO-ra való felkészülés is nem csak és kizárólag haditechnikai és katonai felkészülést jelent, hanem Magyarország általános infrastruktúrájában is jelentős előrelépést fog eredményezni.
Három területet szeretnék csak röviden kiemelni, ami már az elmúlt időszakban is jelezte ezt az együttműködést. Az egyik a nemrégiben átalakított frekvenciatábla, ami ránézésre vagy első hallásra teljesen száraz műszaki dolognak tűnik, valójában arról szól a történet, hogy az eddig a kelet-európai, a Varsói Szerződéshez kapcsolódó frekvenciahasználat és katonai, állami célú frekvenciahasználat helyett az Európával, a NATO-val harmonizált új frekvenciatáblát mint nemzeti kincsünk felhasználási lehetőségét fogadta el a kormány, megtisztítván és átadva polgári célra azokat a sávokat, ahol a legkorszerűbb távközlési és informatikai szolgáltatást lehet a közeljövőben bevezetni. Például az új mobiltelefon 1800 megahertzes sávját, digitális televíziózást, rádiózást vagy nemzetközi, Európával összekapcsolt diszpécserhálózatot a környezetvédelem, a közlekedés és egyéb területek összhangolására.
A másik a közút- és vasútfejlesztés. Azt hiszem, mindannyian tudjuk, hogy abban, hogy Magyarországon 50 év óta először ismét vasút épül magyar-szlovén relációban, és ez a korszerű, azt hiszem, Európában is egyedülállóan szép vasúti pályatest, ami ott ki fog épülni a két ország határa között, ennek a kiépülésében igen nagy jelentősége volt - már a projekt felvetésében és majd a brüsszeli elfogadtatásában - annak a kérdésnek, hogy Magyarország NATO-csatlakozása esetén a szomszédos országokkal kapcsolatos vasúti összeköttetés kiemelt jelentőségű; nyilvánvalóan részben a hadiszállítások, részben az ehhez kapcsolódó szállítási munkák ellátása érdekében.
Ugyanígy a zalai, somogyi, balatoni térség egésze fog fejlődni, és ennek egészére fog fejlődéssel kihatni a sármelléki vagy a somogyi repülőtér fejlesztése, amely szintén összekapcsolható mind a NATO-csatlakozásunkkal, mind pedig a partneri viszonyunkból eredő feladatainkkal.
Szeretném azonban - a képviselő úr már két vonatkozásban érintette - néhány mondattal érinteni az autópálya ügyét is. Úgy gondolom, hogy a Magyar Demokrata Néppárt részéről, bár a mostani felszólalás valóban azt tükrözte, hogy milyen nagy felelősséggel nyúl ehhez a kérdéshez, de kétségtelen és eltörölhetetlen tény, hogy ameddig kormányon volt, Európában példátlan és egyedülálló konstrukciót valósított meg Magyarországon, amelyet olyan nemzetközi szerződésekkel erősített meg, amelyek egyértelműen behatárolták a jelenlegi kormány mozgásterét. Az M1-es és az M5-ös autópályán kialakult magas díjtételek egyértelműen ezen szerződések közvetlen következményei, és ahogy a konstrukció példátlan volt - tudniillik, hogy a teljes megtérülést az autópálya-használóknak kell fizetni -, ez ugyanígy példátlanul magas tarifát eredményezett.
Ezzel szemben valóban - miközben az Útalapot is kiürítette az előző kormányzat, hiszen három évig hitelképtelenné tette - éppen erre a kormányzati időszakra vonatkozólag a jelenlegi kormány egy új konstrukciót alkotott az autópálya-építésre, amelynek következtében ennek díjtételei a használati díjak mintegy egyharmadára csökkentek. Nemcsak ezzel lépett a kormány, hanem azzal is, hogy például az M3-as autópálya relációjában, amelyben tudjuk, hogy az autópályadíj bevezetése terheket jelent Gödöllő, Hatvan és a térség lakói számára, a tömegközlekedés fejlesztésére is hangsúlyt fektetünk. Az autópályadíj tervezett időpontjára, 1998. szeptember 1-jére tíz új vasúti vonatot fogunk beállítani Budapest-Hatvan-Gödöllő vonalon annak érdekében, hogy menetrendszerűen elővárosi jelleggel, ugyanúgy, mint a Budapest-Vác vonalon kedvezményezett tarifával lehessen mindazoknak igénybe venni a tömegközlekedést, akik számára az autópályadíj a munkába járáshoz vagy Budapest megközelítéséhez magas lenne. Ugyanígy a jövő héten (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) - egy mondattal befejezhetem, elnök úr?

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem