PANCZA ISTVÁN

Teljes szövegű keresés

PANCZA ISTVÁN
PANCZA ISTVÁN (FKGP): Tisztelt elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! E késői órán, azt hiszem, nem valami nagyszerű dolog itt napirend után szólni, de én úgy gondolom, hogy talán a rádió hullámhosszán valamivel többen hallgatják, mint itt a teremben.
Tisztelt Országgyűlés! Szeged-Kiskundorozsmán működik a délkeleti országrész egyetlen nagybani zöldség- és gyümölcspiaca. Ez a piac a Csongrád, Bács-Kiskun és Békés megye gazdálkodói által megtermelt zöldséget és gyümölcsöt volna hivatva értékesíteni a kereskedőknek. Az említett piac működésével azonban már évek óta problémák vannak. Az ügyet évekkel ezelőtt - interpelláció formájában - felvetettem és bíztam benne, hogy a józan ész racionalitása még az előtt rendezni tudja az ügyet, mielőtt az botrányba fulladna.
Időközben az ügy annyira elfajult, hogy lassan nemcsak hatósági és gazdasági kérdéssé válik, hanem sokkal inkább politikaivá. A termelők szerint pedig inkább néhány ember - egy szűk érdekcsoport - politikai köntösbe bújtatott egyéni érdeke fogalmazódik meg. Szeretnék egy-két konkrétumot is megemlíteni.
Az első ilyen: az Alsó-Tisza Vidéki Környezetvédelmi Felügyelőség még 1996. január 18-i szakhatósági állásfoglalásában több tízmilliós nagyságrendű beruházás elvégzésére kötelezi a dorozsmai nagybani piac üzemeltetőjét. 1996. május 2-án ugyanezen hatóság szakhatósági állásfoglalását fenntartja, melynek nyilvánvaló következménye, hogy a piac regisztrációs engedélye 1996. január 18-tól ismételten törvényellenes.
A következő: az Állami Népegészségügyi Tisztiorvosi Szolgálat Csongrád Megyei és Szeged Városi Intézete 1996. június 28-án, július 24-én és október 7-én kelt szakhatósági állásfoglalásaikban súlyos hiányosságot állapítanak meg a piac működésével kapcsolatosan, és a megnövekedett forgalomra való tekintettel az ÁNTSZ megyei intézete kezdeményezi az ellenőrzésre jogosult szentesi jegyzőnél a piac regisztrációs engedélyének felülvizsgálatát a 35/1995. kormányszámú rendelet 2. § (4) és (5) bekezdésére hivatkozással. A szentesi jegyző 1997. március 7-ig semmilyen intézkedést nem tesz. A törvényesség feltételeinek megteremtése, mint később látható, 600 millió forint, tehát mint látható, nincs az a pénz, amely képes versenyezni a hatóság erejével.
A harmadik ilyen konkrétum: időközben Szeged város jegyzője korábbi, 1995. október 16-i tájékoztatásával ellentétben rádöbben, hogy mégiscsak építésügyi hatósági eljárást kell kezdeményeznie a piacon lévő épületek, építmények ügyében. Ezen eljárás mind a mai napon folyamatban van.
A Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal 1995. június 8-án dr. Baja Ferenc környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter megbízásából építésügyi vizsgálatot rendel el.
(21.50)
A szegedi jegyző válaszában arra hivatkozik, hogy a terület az ÁRT szerint funkciójának betöltésére alkalmas, hiszen azt a szegedi közgyűlés 35/1994. számú rendelete jóváhagyta. Ezt valójában sem lakossági fórum, sem a testület nem hagyta jóvá soha, a tervlapokat meghamisították, és csak a hamis végeredményt közölték az illetékes miniszterrel.
Időközben ugyanezen év áprilisában a közgyűlés elfogadott egy városrendezési tervprogramot, amelyben a dorozsmai helyszín mint nagybani piacterület elképzelése ugyan megfogalmazódott, azonban ennek jogi lebonyolítása nem történt meg. Ezért is nem tud a piac üzemeltetője eleget tenni a szentesi jegyző felhívásának a magasfeszültség - amely a piac felett húzódik - áttelepítésével kapcsolatosan, illetve pont ezért vált nyilvánvalóvá a hamisított ÁRT-tervlap, hiszen jog szerint a terület még közpark, közút, illetve csak töredékében intézményterület.
Ugyancsak korábban megküldtem miniszter úrnak a Csongrád Megyei Bíróság ítéletét, a helyszíni szemlén készült jegyzőkönyvet, illetve a fotókat. Ezek kellőképpen reprezentálják a helyszínen jelenleg is uralkodó állapotokat, alátámasztva ezzel a sajtóban megjelent lakossági kifogásokat, állításokat. Ezen kifogások, panaszok a médiák vonatkozásában természetesen nem teljesek, főleg nem az önkormányzathoz és a hatóságokhoz érkező kifogások tekintetében.
Tisztelt Országgyűlés! Kuncze Gábor belügyminiszter úrnak korábban megküldtem azokat a dokumentumokat, amelyek egyértelműen bizonyítják a hatóság szándékos mulasztásait, csúsztatásait, a miniszter úr félretájékoztatását is eredményező összefonódást, amelyek bizonyítják a törvénysértést, ami sem hatósági, sem gazdasági, sem politikai szempontból nem magyarázható.
Személyesen is nap mint nap tapasztalom az ott uralkodó káoszt - ugyanis arrafelé lakom -, a piac melletti úton az átmenő közlekedés csak 15-20 perces várakozás elteltével lehetséges, mert az úttestet elállják az árusok, a kereskedők járművei. A piac már régen kinőtte önmagát. És hogy milyen áldatlan állapotok vannak, hogy milyen körülmények között árulják ma, 1997-ben Magyarországon az élelmiszereket, arról a miniszter úrnak megküldött fényképek fényesen tanúskodnak - piszok, mocsok, sár, szennyvíz mindenfelé a piac területén. Ezek a fényképek a piac bírósági szemléjén készültek, ahol a résztvevők el voltak szörnyülködve az ott talált állapotoktól.
Az utóbbi néhány hónapban keletkezett hatósági állásfoglalások is bizonyítják, itt nem konkurenciaharcról van szó, hanem valamilyen megfoghatatlan egyéb érdekről.
A kérdés kulturált megoldása érdekében felvettem a kapcsolatot a szaktárcával, a Földművelésügyi Minisztériummal, és nemcsak hatósági, de szakmai, gazdasági tekintetben is olyan megoldás kidolgozását próbáltam kezdeményezni, amelyre vonatkozóan egyértelműen pozitív fogadókészséget tapasztaltam. A megyének, a régiónak és Szeged városának ezen ügy korrekt megoldása olyan kardinális gazdasági kérdés, amely kihat a régió egész mezőgazdasági fejlődésére, jövőjére. A jelenleg létező reális lehetőségek közül olyan új, politikamentes megoldást kezdeményeztünk, amelyben teljes mértékben nyitva hagytuk Szeged város önkormányzatának csatlakozási lehetőségét.
A napisajtót olvasva, és hallva a környéken lakók állandó kifogásait, életük, éjszakai nyugalmuk ellehetetlenítését, érthetetlen számomra az az önkormányzati magatartás - amelynek nem tudom, ki a mozgatórugója -, ami minden racionalitással ellentétben még mindig erőlteti ezeknek a szégyenletes állapotoknak a fenntarthatóságát. Olyan szakmailag és anyagilag megalapozatlan távlati elképzelések elfogadását akarják megszavaztatni Szeged önkormányzati testületével, amelynek ugyan - mint ők mondják - kockázata nincsen, azonban belátható időn belül realitása sem, ami a problémákat csak valamelyest is enyhítené vagy megoldaná.
Annak érdekében, hogy az ügyben elmozdulás történhessék, elkerülhetetlen a hatósági kérdések rendezése, valamint annak további deklarálása - a hasonló ügyek elkerülése érdekében -, hogy konkurenciaharcról bármilyen szituációban csak akkor beszélhetünk a vállalkozók, az önkormányzatok, a külföldi befektetők vagy bármilyen társaság, szervezet vonatkozásában, ha az államigazgatásról szóló törvény 2. §-a (5) bekezdésének érvényt szereztünk, és a hatósági eljárások és következmények tekintetében az azonos feltételek, az elvárások, a semlegesség ellenőrizhetően biztosítható.
Tisztelt Országgyűlés! Személyes megbeszélésünk kapcsán belügyminiszter úr is egyetértett velem abban, hogy a törvényesség biztosítása alapvető kérdés, ennek mind a kormány, mind pedig személyesen ő is elkötelezett híve. Törvénytelenségek sorozata történt a dorozsmai nagybani piac "megmentése" érdekében - és itt a megmentést idézőjelbe teszem.
Felszólalásomnak célja az, hogy ezeket a jelenségeket végre az illetékesek szüntessék meg. Bízom abban, hogy felszólalásom eljut az illetékeseknek, és el fog jutni a rádión keresztül - ha másképp nem - Csongrád megyében is az érintett hatóságokhoz.
Még szeretném megjegyezni, hogy a Btk. 171., 184. és 185. §-a a szándékos veszélyeztetésről szól. Márpedig közlekedés- és munkavédelmi szempontból ez bűncselekmény, amit azonnali végrehajtással köteles a közigazgatási hivatal megszünteti és intézkedni. Remélem, hogy ezekre az intézkedésekre nem sokat kell már várnunk. Köszönöm, hogy meghallgattak.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem