HORVÁTH VILMOS

Teljes szövegű keresés

HORVÁTH VILMOS
HORVÁTH VILMOS (SZDSZ): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Alig néhány hónappal az európai regionális vagy kisebbségi nyelvek chartájának magyarországi ratifikálása után újabb jelentős európai kisebbségvédelmi egyezményt tárgyalunk. A Szabad Demokraták Szövetségének parlamenti frakciója szerint ez a tény már önmagában is bizonyítja Magyarország elkötelezettségét, fogékonyságát az Európa-szerte jelen lévő kisebbségi problémák megoldása iránt. Az SZDSZ a most tárgyalandó egyezményt fontosnak tartja és elfogadásra ajánlja az Országgyűlésnek.
Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy a keretegyezmény jelentőségéről és hiányosságairól is egyaránt röviden szólhassak. Ez utóbbiról főként azért, mert nem lenne szerencsés azt a látszatot kelteni, hogy ez az egyezmény gyógyír minden olyan problémára, ami kisebbségi ügyekben létezik.
Egyik ellenzéki képviselőtársam megjegyezte a külügyi bizottság ülésén, hogy az egyezmény megszületése kapcsán hegyek vajúdtak és egeret szültek. Magam úgy vélem, hogy ez a megállapítás bár frappáns, de nem helytálló. Valamennyien tudhatjuk ugyanis, hogy az európai egyezmények általában úgy születnek meg, hogy egyhangúlag hozzák meg az európai államok a döntéseket. Ily módon a legkisebb közös többszörös elve érvényesül, így szükségképpen magukban rejtenek jó néhány hiányosságot.
De nézzük is, hogy melyek ezek a mostani esetünkben! Először is úgy vélem, hibának tekinthető, hogy a keretegyezmény előírásainak nagy része nem jogként, hanem az államok számára irányadó program jellegű elvként került meghatározásra. Azt is el kell mondani, hogy jó néhány rágógumi jellegű fogalom fűszerezi a szöveget, ami a számonkérhetőség szempontjából okozhat későbbi problémákat. Hiányzik továbbá az egyezmény mögül a legfontosabb elem: a kikényszerítést szolgáló hatékony kontrollmechanizmus.
A fogyatékosságok miatt ez a keretegyezmény tehát nem pótolhatja az európai emberi jogi konvenció kiegészítését egy, a kisebbségi jogokat precízen megfogalmazó és a nemzetközi bírósági ellenőrzés lehetőségét megnyitó megállapodással. Megjegyzem, hogy ehhez a kérdéskört kulturális területre leredukáló bécsi döntés újragondolása szükséges. Ha ugyanis ez nem történik meg, akkor a kisebbségi jogok védelmi szempontból indokolatlan megkülönböztetés tárgyává válhatnak; nevezetesen: egyes ügyekben lehet bírósághoz fordulni, más ügyekben nem.
Tisztelt Képviselőtársaim! A hiányosságok után nézzük mindazokat a pozitívumokat, amelyeket ez az egyezmény felmutat. Meggyőződésem, hogy ezek vannak többségben.
Megítélésem szerint ezt a dokumentumot egy fontos folyamat részeként kell kezelni. A regionális nyelvek chartája, az európai önkormányzati charta, az Európa Tanács 1201-es ajánlása szorosan illeszthető ezen egyezményhez. Miután maguk a kisebbségi problémák bonyolultak és szerteágazóak, magától értetődő, hogy nem rendezhetők egyetlenegy dokumentumban. Maga a dokumentum így is pozitívum abban az értelemben, hogy az első olyan jogi kötőerővel bíró nemzetközi egyezmény, amely átfogóan próbál meg közelíteni a kisebbségek jogaihoz.
Olyan alapvető területeken tartalmaz kötelezettségeket a részes államok számára, mint a nemzetiségi kultúra és nyelv megőrzése, az anyanyelvű személy-, település- és utcanévhasználat, a kisebbségi oktatási intézmények fenntartásának elismerése, valamint - és ezt nagyon fontos dolognak tartom - az etnikai arányok megváltoztatásának tilalma a kisebbségek által lakott régiókban. Elmondhatjuk: ezzel a keretegyezménnyel a nemzeti kisebbségek védelmének ügye végképp polgárjogot nyert az európai fórumokon.
Az igazi nagy áttörés, úgy hiszem, leginkább a pozitív diszkrimináció lehetővé tétele, sőt bizonyos esetekben ez irányú kötelezése. A keretegyezmény 2. cikkelyében megfogalmazott hármas elv, a jóhiszeműség, a megértés és a tolerancia szelleme lehetővé teszi, hogy a kormányok tágkeblű kisebbségpolitikát folytathassanak. Itt jegyzem meg, hogy Magyarország ezt a politikát folytatja évek óta. A legjobb példa erre az 1993-ban hatpárti támogatással megszületett kisebbségi törvény. Nem vitás - és azt hiszem, ezt tényleg senki nem vitatja -, hogy a mi törvényünk messze meghaladja a már korábban említett legkisebb közös többszöröst. Ez azonban csak azt bizonyítja, hogy e téren jó úton járunk.
Hiszem és vallom, hogy egy-egy ország európaiságát, kulturáltságát jellemzik és jelzik a kor kihívásaira adott válaszai. Bízzunk benne, hogy egyre több ország ismeri fel a kisebbségi problémákban rejlő feszültségek levezetésének és kezelésének szükségszerűségét. Ez a dokumentum alapvetően, céljaiban és remélhetőleg eredményességében is efelé mutat. Ezért is kérem végezetül képviselőtársaimat, hogy támogassák szavazatukkal, és a hatálybalépést követően kövessék kitüntető figyelmükkel a keretegyezmény megvalósulását.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem