SCHAMSCHULA GYÖRGY, DR. közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter:

Teljes szövegű keresés

SCHAMSCHULA GYÖRGY, DR. közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter:
SCHAMSCHULA GYÖRGY, DR. közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Valóban sokszor felmerült, hogy a MÁV nehézségei mellett miként lehetne megoldani a Hatvan–Salgótarján–Somoskőújfalu vasútvonal villamosítását. A legkézenfekvőbb tervnek az látszott, hogy koncessziót írunk ki a vasútvonal villamosítására, és a befektető költségét a villamos vontatás és a dízelvontatás közötti költségmegtakarításból fedezzük.
A vasútvonal leterheltségének jelentős visszaesése azonban nem tette lehetővé, hogy állami finanszírozási eszközök alkalmazása nélkül ez a koncepció megvalósulhasson. Úgy gondolom, a jelenleginél lényegesen nagyobb forgalmat kell erre a vasútvonalra terelni ahhoz, hogy a vontatás költségkülönbségéből a befektetés reális időn belül megtérülhessen.
Ennek ellenére olyan számításokat végzünk jelenleg, hogy milyen költségvetési vagy MÁV-pénzek addicionált bevonásával lehet megteremteni egy kvázikoncessziós szerződés lényegét. Tehát magyarul mondva: mennyit kell az államnak még adni a felújításhoz, hogy ez kifizetődő legyen?
A koncessziós tárgyalásokat ilyen irányba vezetve két pályázó maradt a vetélkedők közül, akikkel további költségmegtakarítási, továbbá anyagi befektetésekről szóló tárgyalásokat kell folytatni.
Úgy gondolom, valamikor a következő hónapokban döntésre tudunk jutni ebben a kérdésben, és remélhetőleg pozitív lesz a döntés. Tehát magyarul: elkezdődhet a Hatvan–Salgótarján–Somoskőújfalu vasútvonal villamosítása. Azonban ettől függetlenül meg fogjuk vizsgálni, hogy lehetne közelebb hozni a várost, legalábbis képletesen, Budapesthez, tehát hogy lehetne csökkenteni a menetidőt.
Azt hiszem, nagyon jó példa erre a Balassagyarmatnál – a másik nógrádi városnál – alkalmazott megoldás, amikor csökkentett helyárakkal sebesvonat beállításával jelentősen lerövidítettük az utazási időt. Ezáltal a megnövekedett utaslétszám bőven kárpótolja a MÁV-ot a kiesett magasabb helyárakért.
(15.30)
Ezt kell megvizsgálni – párhuzamosan a villamosítással – Salgótarján estében is, s én azt hiszem, hogy megfelelő eredményt fogunk tudni felmutatni.
Azonban – nagyon hangsúlyozom, és kérem képviselő urat, hogy mondja el a választókerületében – nem mondunk le a villamosítás megvalósításáról, hiszen ezáltal, valamint a pályamű, az alépítmény rekonstrukciójával ismét sok embernek tudnánk munkahelyet, munkaalkalmat biztosítani, amely a jelen állapotban egyik fő feladata a kormányzatnak. Köszönöm szépen. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem