ZSUPOS LAJOS (MDF)

Teljes szövegű keresés

ZSUPOS LAJOS (MDF)
ZSUPOS LAJOS (MDF) Köszönöm, Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy a bevezetőben azzal kezdjem, hogy én nagyrészt egyetértek Kis képviselőtársammal, akivel a bizottságban is együtt dolgozunk, aki onnan vezeti le a bajok okát, hogy voltaképpen az intézményrendszer az, amelyik nem képes olyan ütemet diktálni, mint azt elvárná az az ágazat és az a közösség, amely itt érintve van.
Azonban abban már korántsem értek egyet, hogy ez az intézményrendszer mitől lett ilyen, mint amilyen, és ebbe nem volna érdemes mélyen belemenni. Csak arra szeretnék utalni, hogy amikor a Kárpótlási Hivatal felállt, akkor gyakorlatilag az előterjesztés a duplájára szólt a költségvetés vonatkozásában, mint amit megkapott, és később - talán egy fél év múltán - kapott újabb 600 milliót, miután mindenki belátta, közte talán még az ellenzék is azt, hogy azzal a pénzzel ezt a feladatot megoldani nem lehet.
Nem szeretném semmiképpen áthárítani a gondokat, de hát ez volt a valóság.
Ez a ma felállt intézményrendszer sem felel meg viszont annak, amit az elvárásoknál itt teljesíteni kellene. Ez nyilvánvaló, mindenki azt szeretné, ha rövid néhány napon belül vagy legalábbis néhány hónapon belül rendezni lehetne ezt az ügyet.
Ez nyilvánvaló képtelenség, ezt nem lehet megcsinálni, és ebből a türelmetlenségből fakadnak az ilyen értelmű, bár jószándékú, de szerintem kivitelezhetetlen, megoldhatatlan javaslatok. Miért tartom én ezt a javaslatot kivitelezhetetlennek?
Először is szerintem abban, hogy valaki kárpótlásijegy-ígérvényt kap - részemről legalábbis - én nem tartom ésszerűnek és elfogadhatónak azt, hogy megválasszuk azt, hogy ez a szektor kaphat, ez a másik szektor pedig nem kaphat. Tehát nem értem, hogy ha a szövetkezetnek adunk ilyen kárpótlási jegyet, miért nem adunk a magántulajdonosnak, aki ugyanúgy várja, hogy neki is kárpótlási jegye legyen, hiszen boltot, üzletet, műhelyt akar venni, felhasználhatná a kárpótlási jegyét, de hát sajnos nem használhatja, mert nincs a zsebében.
Ahhoz viszont, hogy ezt megcsináljuk, hogy a zsebében legyen, elsőként meg kellene hozni mindenkinek a határozatot, akkor viszont már ugyanott vagyunk, ahol az indulásnál tartottunk. Ez az egyik olyan rész, ami szerintem kilátástalanná teszi - számomra legalábbis - ezt a dolgot.
De van más is, ami szerintem felvetődik ilyen vonatkozásban, például az, hogy mi történik adott esetben, ahol kiadják a kárpótlási jegyet - 1500-2000-t, attól függ, mennyi a kijelölt földalap -, és kiderül, hogy ennek a fele kel el. A másik felével akkor majd ki fog elszámolni vagy azzal mi lesz? Holott közben nyilvánvaló, a kárpótlási jegyet teljes értékűen fel fogja használni a szövetkezet, viszont egyáltalán nem biztos, hogy az ott maradó földet abban az értékben hajlandó lesz valaki a nyakába venni. Tehát ez egy költségvetési tételként jöhet számításba.
De van további érvem is a dolog ellen. Az, hogy itt, amikor ezt a kárpótlási rendszert valahol kidolgozta a Kormány, akkor úgy gondolkodott, hogy a kárpótlási jegyek kibocsátása és a vele szemben vásárolható, a vele szembe állított privatizációs dolgok, azok valahol azért egy egyensúlyt kell hogy tartsanak, mert ha megbomlik az egyensúly, akkor mértéktelenül leszaladhat a kárpótlási jegyek értéke. Ebből csak anarchia származhat, mert ez rövid időn belül érzékelődik a piacon, és az az eredeti cél, hogy kárpótoljunk valakit, semmissé válhat és vége lesz az egésznek.
Tehát ezzel azt akarom mondani, ha most a kárpótlási jegy helyett kiállítunk egy csomó ígérvényt, ezt napok alatt meg tudjuk tenni, hisz ez is a célunk, hogy hamar csináljuk meg az egészet. Gyakorlatilag ezzel egy egyensúlyt borítunk fel, azt a vélt vagy valós egyensúlyt, ami azért megvan a gazdaságban, hisz ha megnézzük a kárpótlási jegyek piaci árfolyamát, az azért meglehetősen - hogy mondjam - állandó. Ingadozik ugyan néhány forinttal, de semmiképpen nem lehetne azt mondani, hogy nagyobb hullámzások vannak benne.
A magam részéről egész röviden, minthogy itt sokan érintették és sok vonatkozásban ezt a kérdést, ennyiben tudnám összefoglalni ezzel a törvényjavaslattal kapcsolatos észrevételeimet, és változatlanul azt tudom mondani, amit a bizottságban is megállapítottunk, hogy ez ebben a formában számomra nem elfogadható. Köszönöm szépen. (Taps a jobb oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem