ZSEBŐK LAJOS (MDF)

Teljes szövegű keresés

ZSEBŐK LAJOS (MDF)
ZSEBŐK LAJOS (MDF) Köszönöm a szót, Elnök Úr. Tisztelt Képviselőtársak! Hatvani Zoltán képviselőtársam a határozati javaslathoz beadott egy módosító indítványt, amiben ő azt mondja, hogy vessük el a határozati javaslatnak az 1., 2., 3., 4. - tehát az összes - pontját, és helyette kérjük fel a Kormányt, hogy készítsen egy új előterjesztést, mely előterjesztésnek az alapja az önkormányzati törvény 8. §-a legyen.
Tehát azt mondja Hatvani Zoltán képviselőtársam egyszer, hogy ez az egész, ahogy így van, újra elkészítendő, talán egy másfajta szempont alapján. Ez esetben azt kell vizsgálnunk, hogy ez a kormánybeszámoló, amit megkaptunk, és a hozzá kapcsolódó határozati javaslat jó-e vagy sem, feltárja-e a problémákat, és a megoldási lehetőségeket kellőképpen elem-zi-e vagy sem.
Én erről szeretnék pár gondolatot elmondani, majd pedig Hatvani Zoltánnak a második gondolatáról is szeretnék szólni - de előbb az elsőt teszem.
Tehát az országgyűlési határozat - amivel a Kormányt felkértük - azt mondta, hogy ez a kormányprogram - illetve ez a program, ami a települések egészségesivóvíz-ellátását kívánja elősegíteni - a megvalósíthatóságot, a megvalósítás hatásait foglalja magába, tartalmazza a finanszírozási forrásokat, annak elosztási rendszerét, és térjen ki a környezetvédelmi szempontokra is.
Nos, tehát, én úgy gondolom, hogy ez a munka, amit a Kormány benyújtott, szakmailag megalapozott, korrekt munka, mert valóban feltárja a valósághű helyzetet, és a lehetőségek között - tehát elismerve a korlátokat és feltüntetve a korlátokat - megoldási javaslatokat ad. A korlátok itt majdnem vagy teljes mértékben finanszírozási korlátokat jelentenek.
A javaslatnak az a fő erénye, ami a határozati részben is megjelenik - részben megjelenik -, hogy az egészséges vízzel, ivóvízzel való ellátást összeköti a vízbázisvédelemmel, amit a bizottságban mi nagyon nagyra értékeltünk, mert a mi véleményünk szerint az egészséges ivóvízzel való ellátás vízbázisvédelem nélkül, ivóvízbázis-védelem nélkül nem lehetséges.
Ennek a beszámolónak a lényegi mondanivalója az, hogy az ellátatlan községeknek az ivóvízzel való ellátását 1994-ig meg kell csinálni, illetve azt részletezi, hogy ezt hogyan lehet megcsinálni.
(18.20)
A másik része azt mondja, hogy a meglévő vízműveket bővíteni… tehát azon településrészeken, ahol van meglévő vízmű, de nem teljes az ellátás, hogyan lehet továbbfejleszteni, valamint a vízminőség-javító programot és az egyedi vízellátást hogyan lehet megoldani.
Itt egy vonalat lehet húzni a két dolog közé - már az ellátatlan településekre és a további fejlesztésekre gondolok, tehát ahol már van víz -, mert az önkormányzati törvény is kettébontja ezeket a feladatokat. Az önkormányzati törvény 112. §-a azt mondja, hogy '94-ben a falvakban, a községekben az egészségesivóvíz-ellátást meg kell oldani. Tehát egy határidőt rendel hozzá.
Ez a beszámoló részletezi - és szerintem megalapozottan részletezi -, hogy ez a feladat hogyan teljesíthető.
Hatvani Zoltán képviselőtársam azt mondja, hogy ez így nem elég, hanem az összes településen, az ellátatlan városok, nagyobb települések ellátatlan részeinek a beruházását is határidőhöz - gondolom én, hogy határidőhöz - kívánja vagy valami erősebb kívánalomhoz szándékozik kötni, amit az önkormányzati törvény nem ír elő. Mert amire hivatkozik, hogy a 8. § (4) bekezdése alapján készüljön egy új program, az a 8. § az önkormányzatok kötelező feladatait sorolja fel, és itt valóban első helyen azt mondja, hogy az egészséges ivóvízzel való ellátás az egyik ilyen kötelező feladat, de ehhez nem rendel határidőt.
Én azzal teljesen egyetértek elvileg a szándék oldaláról, hogy ezt jó volna minél gyorsabban teljesíteni. Híve vagyok ennek, de ugyanakkor a finanszírozás hátterét ismerve azt kell mondanom, hogy nem azon múlik a vízművek, a vízminőség-javító programok kiépítése - tehát ahol a víz minősége nem teljesen megfelelő -, hogy ezt mi újradolgoztatjuk a Kormánnyal vagy nem dolgoztatjuk újra.
Tehát én azt mondom Hatvani Zoltánnal ellentétben - elismerve a szándékának a jóságát vagy a jószándékot -, hogy ne dolgoztassuk ki ezt újra, ez a program végig fog menni a településekre nézve, ahol nincsen ivóvízellátó rendszer, 1994-ig. A többit pedig részletezi és hozzáigazítja a lehetőségekhez, és azt mondja, hogy 2000-ig hogyan és mint lehet ezeket a beruházásokat megvalósítani. Nem lesz attól több pénz, hogyha újradolgoztatjuk.
Hatvani Zoltán javaslatának második része viszont olyan, amit én nem tudok elvetni, és saját magam is támogatom, sőt ezt én kibővítettem egy másik gondolattal.
Mint mondtam, ennek a beszámolónak, kormányprogramnak a legfőbb erénye, hogy a vízbázisvédelmet hozzákapcsolja - illetve ennek a problémáját - az egészségesivóvíz-ellátás problémaköréhez. Ez az egészséges ivóvízzel való ellátás a szennyvíztisztítás kérdésének taglalása nélkül, tehát annak vizsgálata nélkül, hogy ott mit lehet tenni és mit kell tenni, ez nem egész és nem komplett. Csakis azzal együtt lehet meglépni, tehát támogatom azt a javaslatot, ami egyébként felvetődik a programban, a beszámolóban is, hogy kerüljön kidolgozásra átfogó nemzeti szennyvíz-elvezetési program. Szerintem ezt szükséges megcsinálni, szerintem égetően szükséges megcsinálni, de kibővítve azzal, ami szintén ugyanilyen égető és ugyanilyen problémás, mégpedig a hulladékkezelés kérdésével.
Én nem akarok ennek a részleteibe belemenni, de a kommunális hulladék terén - és az ipari hulladékok terén is - legalább olyan rossz a helyzet, mint a szennyvízelvezetés és a szennyvíztisztítás terén. Ennek közvetlenül hatása van az ivóvízbázisok védelmére.
Tehát az én csatlakozó módosító indítványomban megismételtem egyszer Hatvani Zoltán javaslatát, hogy készüljön a szennyvízelvezetésre egy átfogó nemzeti program, de azzal kiegészítettem, hogy átfogó nemzeti hulladékkezelési program is szükséges.
Én azt írtam határidőnek, hogy 1993. október végéig készüljön el ez a két program. Azóta én konzultáltam, illetve beszélgettem a Kormány szakértőivel, és aggályaikat fejezték ki, hogy ez a határidő nem tartható, mert a finanszírozási háttér és főleg ennek a nemzetközi hitelrésze nem tisztázható ilyen rövid idő alatt, illetve magának a program kidolgozásának a PHARE-segélyezése is máshogy van ütemezve. Én ezen a határidőn még el fogok gondolkodni, de magát a javaslatot, hogy e két program készüljön el, ezt nagyon fontosnak és elengedhetetlennek tartom.
Tehát összefoglalva: én arra kérem képviselőtársaimat, hogy ezt a kormánybeszámolót és a hozzá kapcsolódó határozati részt fogadjuk el, és lehetőleg egészítsük ki ezzel a két javaslattal, ami a szennyvízprogramot és a hulladékkezelési programot illeti. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem