NÁDORI LÁSZLÓ (SZDSZ)

Teljes szövegű keresés

NÁDORI LÁSZLÓ (SZDSZ)
NÁDORI LÁSZLÓ (SZDSZ) Köszönöm, Elnök Úr. A közoktatási törvényben van egy stratégiai jelentőségű kulcsfogalom, a mindennapos testedzés. Ez nem új fogalom, régóta szorgalmazzák - nem sok sikerrel a feltételek hiánya miatt. Ennek ellenére nagyon üdvözlendő, hogy ez a törvényben szerepel. Mindenképpen egy jelentős előrelépés lehetőségét rejti magában.
Miért támogatom ezt a kezdeményezést? Engedjenek meg néhány gondolattal szakmai előzetest tennem.
A gyermek testi fejlődésében vannak úgynevezett kritikus fejlődési periódusok. Ez azt jelenti, hogy bizonyos életkorban a gyermek sokkal gyorsabban, dinamikusabban nő, fejlődik, mint más életkori szakaszokban. Egy példát mondanék. A keringés-, légzésfunkciók szempontjából annyira fontos szív és tüdő volumene 13-14 éves korig nagyon dinamikusan, nagyon gyorsan nő - akkor, ha ezt a volumennövekedést mozgásingerek, külső terhelések is alátámasztják. Egy mozgásszegény életmódot folytató gyermek tüdővolumene, szívvolumene nem fejlődik olyan nagyságra, mint amilyenné fejlődhetett volna, mint amilyenre a genetikus adottságai képesítették volna. Tehát ez van a háttérben.
(12.00)
Miután a 6-10 éves életkorban, az alsó tagozatban a gyermek testi-lelki fejlődésének legdinamikusabb szakaszát éli át, ezért ebben a korban a mindennapos testedzés, a gyermeknek felfrissítő tornája - nem is órarendbe beállított teljes óra testnevelés, hanem a négy órát követő vagy a közbeiktatott testedzés - óriási jelentőségű.
A sporttal kapcsolatban. A sport testfejlődésre, személyiségfejlődésre gyakorolt pozitív hatását ma a szakközvélemény evidenciaként kezeli. Nem is ezzel szeretnék foglalkozni. Hanem inkább azzal, hogy a magyar diáksport, az iskolai sport feltételeit, lehetőségeit, tehát létesítményfeltételeit, anyagi forrásait jól használjuk-e fel. Az oktatási bizottság legutóbbi ülésén nem tudtunk tárgyalni például a diáksportról, mert egyeztetési nehézségek voltak. Nagyon csodálkozom azon, hogy a Kormánynak nincs egy egyeztetett diáksport-politikája. Tehát azokat a lehetőségeket, amelyekkel mi rendelkezünk, azokat optimálisan fel kell használni.
Nagyon sok országban az iskolai testnevelés hatékonyságát egy mutatóval jellemzik, azzal a mutatóval, hogy hányan sportolnak 18-19 éves korban. Tehát amikor kijön a rendszerből, az outputon egyetlenegy mutató van, a rendszeresen sportolók száma. Ez Németországban - egy hete jártunk Németországban - 33%. Nálunk 8-10 az első-második gimnáziumban, a végzősöknél már 7, és egy pécsi vizsgálat kimutatta, hogy az ötödéves orvosegyetemi hallgatónők 0,2%-a sportol. Tehát ez a hatékonysága tulajdonképpen az iskolai testnevelésnek; természetesen nem a testnevelő tanárok hibájából, ez egy sokkal komplexebb problémakör. Tehát az, hogy sportolnak-e a diákok, rendkívül fontos kérdés, mert csak azt fog felnőtt korában végezni, gyakorolni, amit készségszinten megtanult. Ne toborozzunk röplabdára, labdarúgásra, tornára, atlétikára 20-22 éves embereket, akiknek az alapvető készségük nincs meg ezeknek a sportoknak az űzésére. 22 éves korban nem fog kimenni frusztrálni magát röplabdázni, nem üt a labdába. Nem fog sportolni! Mikor sportol? 11-15 éves korában, ha sportol. Ha sportol, és ezt készségszinten elsajátítja, majd dörömböl ő a munkahelyen vagy az egyetemen, hogy hol lehet sportolni. A Műszaki Egyetemen egy felmérés, illetve egy vizsgálat szerint 12-15% önként jelentkezik az első évben, hogy szeretne sportolni, és igyekeznek megadni a lehetőségeket ehhez. Hát most nehézségek vannak. Nem biztos, mondja egy kolléga, s ez teljesen így van, de biztató jelek mutatnak arra, hogy a világkiállítás miatt nem csökken az egyetem létesítményhelyzete, hanem talán valamit még nő is.
Amit még szeretnék megemlíteni: olvastam a minisztérium testnevelési és sportkoncepcióját - amit azért elolvastam, bár levettük a napirendről, mielőtt beérkeztek volna az érintettek, én azért elolvastam. Abban szerepel egy számomra irritáló megjegyzés és egy elsietett intézkedésre tett javaslat. Nevezetesen azt javasolja ez a koncepció, hogy ne a megyei sportszövetségek irányítsák a versenyeket, hanem a regionális oktatási központok. Kérem, hát ezek még fel sem álltak. Ott még nincsenek sportszakemberek. Ott még nincsenek sportszövetségek. Mit tudnak azok segíteni a diáksportban? Ne zavarjuk a meglévő, viszonylag elfogadható állapotot, ne siessünk, semmiről nem késünk le. Tehát ezt javaslatként mondom. Bár a törvényben ez nincs bent, de az ajánlásban benne van, amelyik el fog jutni az illetékesekhez is. A ROK-ok vezetőinek a szociális intelligenciájában egész biztos, hogy nem fogok csalódni, ők fognak majd intézkedéseket tenni, és megindul a harc a megyei szövetség és a ROK között, mint ahogy most megindult a nézeteltérés a minisztérium és az OTSH között, aminek a tanúi voltunk. Ezt mindenképpen el kell kerülni, el is lehet kerülni. Mindenkiben megvan a jóindulat, mindenkiben megvan a megértés, ezt normális körülmények között és szakmailag megfelelően meg lehetne oldani.
Befejezésül: nagyon szép tervek vannak a közoktatási törvényben, csak támogatni tudom, abban bízva, hogy az anyagi források is rendelkezésre állnak. Mert a törvényben lévő tételezéshez még nincsenek meg a feltételek, ha esetleg nem tudnánk. Tehát jó ez, azonban mint a szakmunkásképző intézeteknél is említettem, ott még csak 49%-os a tornaterem-ellátottság, tehát itt még sok mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a diákok mindennapos testedzése valósággá váljon, amit én nagyon szeretnék, és mi az SZDSZ részéről is ehhez minden támogatást megadunk. Köszönöm szépen. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem