FUTAKI GÉZA, DR. (SZDSZ) Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Törvényjavaslatunk az időlegesen állami tulajdonban lévő vagyon értékesítésével, illetve annak módosításával kapcsolatos.
Sajnos, az a tapasztalatunk, hogy akkor, amikor pályázat jelenik meg az újságban — akár a mai napon is például —, egyet felmutatok (az újságpéldányt felmutatja) hogy úgy lehet az Állami Vagyonügynökség által értékesítésre felkínált vagyontárgyra pályázni, hogy — idézem — "Zárt, cégjelzés nélküli borítékban a fent megadott címre el kell küldeni vagy el kell juttatni a pályázati anyagot."
Ebből az egészből a "zárt, cégjelzés nélküli boríték" az érdekes. Tudniillik a tapasztalatok szerint ezt a "zárt, cégjelzés nélküli boríték"-ot — mondjuk — egy péntek délután négyórai határidő-lejárat után több esetben vagy éjszaka, vagy másnap valakik felbontják és a pályázati ajánlatok ismeretének birtokában egy jobb ajánlatot csúsztatnak a saját borítékukba. Hogy ezt bizonyítsam, az ÁVÜ-től kértem információt. Tudomásuk szerint legalább egy tucat olyan esetben történt nyomozás, amikor ez az említett visszaélés megtörtént. Nem is csodálhatjuk, hogy ez előfordul, hiszen általában a benyújtási határidő és az úgynevezett tenderbontás — már a hivatalos tenderbontás — között több nap eltelik. Vagy például szintén a mai újságból vett idézet szerint: "A benyújtási határidőtől számított 30 napon belül értesítik a nyertes pályázót."
Ezért a következő javaslatot tesszük — részletet szeretnék felolvasni: A pályázatot vagy az ajánlatot annak benyújtása előtt oldalanként közjegyzői hitelesítő záradékkal kell ellátni, egyidejűleg a másolatát közjegyzőnél letétbe kell helyezni.
Az eredményhirdetés után 15 napon belül összehasonlítást lehet kérni a közjegyzőtől, és az igénylőnek igazolást ad ki a közjegyző, hogy az eredetileg benyújtott pályázati szöveggel egyezik-e a felbontott szöveg.
A törvényjavaslat benyújtásának az az indoka, hogy a jelenlegi szabályozás nem részletezi a pályázat vagy ajánlattétel során beérkezett iratok kezelését, nem tartalmazza titkosságuk garanciáit. A privatizáció során túlságosan nagy tét forog kockán ahhoz, hogy a pályázatok vagy ajánlattételek kezelése, elbírálása minden garanciális formalitástól mentes vagy teljes egészében az ÁVÜ belső szabályozása által meghatározott legyen.
A pályázaton részt vevők és a közvélemény is azt igényli, hogy minden esetben biztosak lehessenek abban, hogy ugyanaz a pályázat vagy ajánlat kerül elbírálásra, amelyet eredetileg be is nyújtottak.
Milyen következményekkel járhat az, hogyha hozzájutnak a konkurens pályázók adataihoz és így - jogtalan helyzeti előnyüket kihasználva - megnyerik a tendert vagy a pályázatot?
Egyrészt, ha meg tudja vásárolni a megemelt díjon a bizonyos vagyontárgyat, akkor olyan tőkekoncentráció valósul meg, ami nem kívánatos, hiszen olyanok jutnak általában ilyen lehetőséghez, akiknek vagy olyan anyagi eszközük van, amivel el tudják azt érni, hogy megtekinthessék a többi pályázati anyagot, vagy akiknek olyan érdekszférájukban vannak emberek, akik ezt teljesítik.
Mi van akkor, hogyha túlígért a többi pályázón a pályázatot felbontó, és hozzájut a vagyontárgyhoz, de nem tudja kifizetni, mert aránytalanul magas árat írt be a pályázatba? Természetesen ez akadályozza a privatizációt. Az a bizonyos üzem vagy vagyontárgy később kerül működésbe, több ember, vagy sokszor sok száz vagy sok ezer ember emiatt nem állhat újból munkába, és ez rendkívül káros a gazdaságra nézve.
Harmadszor pedig megemlíteném azt az erkölcsi kárt, amit, sajnos, már tapasztalunk — a privatizációval kapcsolatos visszaélések szinte napirenden szerepelnek a sajtóban és általában a köztudatban —, tehát a javaslatunk mindenképpen hozzá kíván járulni a privatizáció tisztaságának a biztosításához.
A törvényjavaslatunk szövege mellett természetesen más megoldás is elképzelhető, hogy erre a viszszaélésre ne kerüljön sor. Külföldön alkalmaznak ilyen módszereket, és én híve is vagyok ennek. Tehát a törvényjavaslat vitájakor én javaslom, hogy fontoljuk majd meg az úgynevezett azonnali tenderbontást. Amikor lejárt a pályázati határidő — például délután négy órakor —, akkor ott, a pályázók jelenlétében rögtön fel kelljen bontani a pályázati anyagokat, és megállapítani, mindenki számára áttekinthetővé tenni, hogy ki milyen ajánlatot tett.