FUTAKI GÉZA, DR. (SZDSZ)

Teljes szövegű keresés

FUTAKI GÉZA, DR. (SZDSZ)
FUTAKI GÉZA, DR. (SZDSZ) Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Törvényjavaslatunk az időlegesen állami tulajdonban lévő vagyon értékesítésével, illetve annak módosításával kapcsolatos.
Sajnos, az a tapasztalatunk, hogy akkor, amikor pályázat jelenik meg az újságban — akár a mai napon is például —, egyet felmutatok (az újságpéldányt felmutatja) hogy úgy lehet az Állami Vagyonügynökség által értékesítésre felkínált vagyontárgyra pályázni, hogy — idézem — "Zárt, cégjelzés nélküli borítékban a fent megadott címre el kell küldeni vagy el kell juttatni a pályázati anyagot."
Ebből az egészből a "zárt, cégjelzés nélküli boríték" az érdekes. Tudniillik a tapasztalatok szerint ezt a "zárt, cégjelzés nélküli boríték"-ot — mondjuk — egy péntek délután négyórai határidő-lejárat után több esetben vagy éjszaka, vagy másnap valakik felbontják és a pályázati ajánlatok ismeretének birtokában egy jobb ajánlatot csúsztatnak a saját borítékukba. Hogy ezt bizonyítsam, az ÁVÜ-től kértem információt. Tudomásuk szerint legalább egy tucat olyan esetben történt nyomozás, amikor ez az említett visszaélés megtörtént. Nem is csodálhatjuk, hogy ez előfordul, hiszen általában a benyújtási határidő és az úgynevezett tenderbontás — már a hivatalos tenderbontás — között több nap eltelik. Vagy például szintén a mai újságból vett idézet szerint: "A benyújtási határidőtől számított 30 napon belül értesítik a nyertes pályázót."
Ezért a következő javaslatot tesszük — részletet szeretnék felolvasni: A pályázatot vagy az ajánlatot annak benyújtása előtt oldalanként közjegyzői hitelesítő záradékkal kell ellátni, egyidejűleg a másolatát közjegyzőnél letétbe kell helyezni.
Az eredményhirdetés után 15 napon belül összehasonlítást lehet kérni a közjegyzőtől, és az igénylőnek igazolást ad ki a közjegyző, hogy az eredetileg benyújtott pályázati szöveggel egyezik-e a felbontott szöveg.
A törvényjavaslat benyújtásának az az indoka, hogy a jelenlegi szabályozás nem részletezi a pályázat vagy ajánlattétel során beérkezett iratok kezelését, nem tartalmazza titkosságuk garanciáit. A privatizáció során túlságosan nagy tét forog kockán ahhoz, hogy a pályázatok vagy ajánlattételek kezelése, elbírálása minden garanciális formalitástól mentes vagy teljes egészében az ÁVÜ belső szabályozása által meghatározott legyen.
A pályázaton részt vevők és a közvélemény is azt igényli, hogy minden esetben biztosak lehessenek abban, hogy ugyanaz a pályázat vagy ajánlat kerül elbírálásra, amelyet eredetileg be is nyújtottak.
Milyen következményekkel járhat az, hogyha hozzájutnak a konkurens pályázók adataihoz és így - jogtalan helyzeti előnyüket kihasználva - megnyerik a tendert vagy a pályázatot?
Egyrészt, ha meg tudja vásárolni a megemelt díjon a bizonyos vagyontárgyat, akkor olyan tőkekoncentráció valósul meg, ami nem kívánatos, hiszen olyanok jutnak általában ilyen lehetőséghez, akiknek vagy olyan anyagi eszközük van, amivel el tudják azt érni, hogy megtekinthessék a többi pályázati anyagot, vagy akiknek olyan érdekszférájukban vannak emberek, akik ezt teljesítik.
Mi van akkor, hogyha túlígért a többi pályázón a pályázatot felbontó, és hozzájut a vagyontárgyhoz, de nem tudja kifizetni, mert aránytalanul magas árat írt be a pályázatba? Természetesen ez akadályozza a privatizációt. Az a bizonyos üzem vagy vagyontárgy később kerül működésbe, több ember, vagy sokszor sok száz vagy sok ezer ember emiatt nem állhat újból munkába, és ez rendkívül káros a gazdaságra nézve.
Harmadszor pedig megemlíteném azt az erkölcsi kárt, amit, sajnos, már tapasztalunk — a privatizációval kapcsolatos visszaélések szinte napirenden szerepelnek a sajtóban és általában a köztudatban —, tehát a javaslatunk mindenképpen hozzá kíván járulni a privatizáció tisztaságának a biztosításához.
A törvényjavaslatunk szövege mellett természetesen más megoldás is elképzelhető, hogy erre a viszszaélésre ne kerüljön sor. Külföldön alkalmaznak ilyen módszereket, és én híve is vagyok ennek. Tehát a törvényjavaslat vitájakor én javaslom, hogy fontoljuk majd meg az úgynevezett azonnali tenderbontást. Amikor lejárt a pályázati határidő — például délután négy órakor —, akkor ott, a pályázók jelenlétében rögtön fel kelljen bontani a pályázati anyagokat, és megállapítani, mindenki számára áttekinthetővé tenni, hogy ki milyen ajánlatot tett.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem