HATVANI ZOLTÁN, DR. (SZDSZ)
HATVANI ZOLTÁN, DR. (SZDSZ) Köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az 1993. évi Vagyonpolitikai Irányelvekhez szeretnék hozzászólni. Ez a Kormány által előterjesztett irányelv célkitűzéseket, eljárási szabályokat, a tulajdoni jogokat gyakorló szervezet kötelességeit, feladatait és sok más fontos dolgot tartalmaz.
Eltérően sokaktól, akik elsősorban ezeknek az irányelveknek a késedelmes benyújtását kritizálták, kifogásolták, én nem kifogásolom, sőt ennek az előterjesztésnek ebből a gyengéjéből merítettem témát a felszólalásomhoz, ugyanis ez a késedelmes előterjesztés számomra olyan nagy lehetőséget nyújtott, hogy összehasonlítsam itt, önök előtt a célkitűzést, az irányelveket a mindennapi gyakorlattal.
A mindennapi gyakorlathoz a példát számomra a Matáv Rt. privatizációja szolgáltatja. Ennek a privatizációnak a gyakorlatán szeretném azt bebizonyítani, hogy az előterjesztő nem tartja be azokat az eljárási szabályokat, amelyeket ezekbe az irányelvekbe lefektet az itt megfogalmazott célok megvalósítása érdekében, és nem teljesíti azokat a tulajdonosi kötelességeit, amit ugyancsak ezekben az irányelvekben fektet le az itt kitűzött célok elérése érdekében.
A célokról csupán annyit — természetesen ezekkel egyet lehet érteni —: a Vagyonpolitikai Irányelvek olyan célkitűzései, amelyet nem kívánok kritizálni. Egyet említenék meg: a célok között nem szerepel az a kimondatlanul is fontos cél, hogy a költségvetés bevételeit növelnie kell a privatizációnak.
Ez a ki nem mondott, itt le nem írt cél egyébként majd visszaköszön, és jelentkezik itt, amikor az eljárási szabályokat vesszük kritikai vizsgálat alá.
Milyen eljárási szabályokat nem tartott be eddig a Kormány? Én most a kormány alatt értem itt az Állami Vagyonkezelő Részvénytársaságot, az illetékes tárca nélküli minisztert és mindazokat a szerveket, amelyek ebben a folyamatban részt vesznek.
Egyet megemlítenék az eljárási szabályok között, a 3. oldal (1) bekezdése szerint: "A versenyeztetési eljárás keretében valamennyi lehetséges résztvevőnek azonos feltételeket kell biztosítani ajánlatának kidolgozásához és benyújtásához."
Ez az eljárási szabály már többször meg lett sértve a Matáv privatizációja folyamán. Meg lett sértve azáltal, hogy több olyan primer körzet kimaradt a koncesszióztatásból, amelyet egyébként a távközlési törvény maradéktalan, pontos betartása esetén megkaptak volna. Példaként hadd említsem meg Kecskemétet: kétnapos csúszás, késés miatt, azáltal, hogy a kérelmüket a megyén keresztül nyújtották be, kimaradtak a koncesszióztatás lehetőségéből.
Hadd említsem meg azokat a budapesti kerületi önkormányzatokat, amelyek egy bizonyos sajátságos döntés miatt kimaradtak a koncesszióztatás lehetőségéből.
Ezek az eljárást sértő esetek többek szerint peres ügyeket fognak maguk után vonni, az érdekvédelmi szervezetek, szövetségek felháborodottan keresik jogos sérelmeik orvoslását.
Nem teremtett azonos feltételeket az előterjesztő a privatizációban részt vevők számára azzal sem, hogy nem azonos pályázati felhívást bocsátott ki a konceszszió által érintett társaságok, önkormányzatok részére. Két koncessziós felhívás került kiírásra: az egyik vonatkozik a vidéki 25 primer körzetet megpályázó önkormányzatra, illetve társaságra, a másik pedig mindarra, ami ebből kimaradt, illetve a Matáv, tehát a nemzeti koncessziós társaság pályázati kiírására. Ez a két pályázati kiírás különböző feltételeket tartalmaz, tehát nem ugyanazokat minden résztvevő számára.
Megsértették az eljárási szabályokat a privatizációban részt vevő Kormány, illetve kormányzati szervek azzal, hogy hiányoznak mindazok a hatályos jogszabályok — idézem, amit a 3. oldal (4) bekezdésében ír: "Az állami tulajdon értékesítésének folyamatában a hatályos jogszabályok rendelkezései szerint kell megjeleníteni az érdekegyeztetés gyakorlatát." Egyszerűen hiányoznak ezek a jogszabályok. Körülbelül 17-18 nagyon fontos, hatályos jogszabálynak kellett volna megjelennie a koncesszió kiírása előtt — ezzel szemben a koncessziók kiírása után két-három héttel jelent meg három, tehát még mindig adósak a privatizációban részt vevő szervek 14-15 nagyon fontos jogszabállyal. Hogy kettőt-hármat megemlítsek: ilyen például a tarifára vonatkozó szabályozás kérdése, a csatlakozás lehetőségeinek a kérdése. Ezek nélkül egyáltalán az is érthetetlen számunkra, hogy ilyen jogszabályok hiányában hogyan tudnak pályázni társaságok koncesszió elnyerésére, amikor a gazdaságos működés legfontosabb feltételeit szabályozó jogszabályok hiányoznak.
Az eljárási szabálynak ez a megsértése is akadályozza a Vagyonpolitikai Irányelvekben kitűzött célok megvalósítását.
A Vagyonpolitikai Irányelvek a tulajdonos, a tulajdonjogokat gyakorló szerv — esetünkben az Állami Vagyonkezelő Részvénytársaság — tulajdonosi kötelezettségeit is felsorolja. Ezek közül csupán egyet említek meg: az a) pontban azt írja, hogy "A privatizálható vagyoni részt értékesítésre megfelelően előkészíteni, majd azt hazai vagy külföldi befektetőknek kell értékesíteni." Nem készítette elő megfelelően ezt a vagyonrészt az arra illetékes szerv, mert — hogy egy konkrét példát említsek meg — a Magyar Állami Távközlési Vállalat Részvénytársaság tulajdona sem egyértelműen tisztázott: sok milliárd forintot kitevő például az az összeg, amelyik az úgynevezett önerős hálózatfejlesztésből jött létre. Azok az úgynevezett lakossági beruházás-hozzájárulási összegek — az alap 12000 forint, és ma már 50 és nem is tudom, hány ezer forintoknál tartunk —, amelyeket befizetnek azért, hogy a főközponttól a lakásuk csatlakozásáig kiépítsék a vezetéket, ez a vagyon egyáltalán nincs tisztázva: sem számvitelileg nincs tisztázva, sem a Matáv apportjában nincs tisztázva az átalakuláskor. Teljesen érthetetlen számomra ezért, hogy hogy lehet egy ilyen fontos, a mai magyar privatizáció egyik legnagyobb tranzakcióját jelentő Matáv-ügyet ilyen bizonytalanul, ilyen előkészítetlenül felajánlani, illetve pályáztatni.
Ezek után például ez, a tulajdonosi kötelesség megsértése akadályozza azt a nagyon fontos — itt, a Vagyonpolitikai Irányelvekben lefektetett — célt, amelyet a lakossági kisbefektetők körének szélesítése jelent. A lakossági kisbefektetések megtörténtek akkor, amikor hozzájárultak ennek a távközlő hálózatnak a megépítéséhez. Itt csupán egy tényt kellene elismerni — vagy újabb pénzek szerzését akarja ezzel az irányelvvel tulajdonképpen szabályozni a Kormány? Itt egyáltalán el kell ismerni azt a sok milliárd forintot a kisbefektetők részéről, aminek a befektetése eddig megtörtént.
Tisztelt Országgyűlés! Az elmondottak, úgy vélem, önmagukért beszélnek: azt bizonyítják, hogy a '93-as Irányelvek nem állják meg a helyüket a mindennapi gyakorlatban. A mi véleményünk szerint tehát ennek a '93-as Vagyonpolitikai Irányelvnek a minősítése: elégtelen. Köszönöm szépen. (Taps.)