BÉLAFI ANTAL (FKgP)

Teljes szövegű keresés

BÉLAFI ANTAL (FKgP)
BÉLAFI ANTAL (FKgP) Köszönöm, Elnök Úr! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt hetekben történt események a bős–nagymarosi vízlépcsőrendszerrel kapcsolatos helyzet újragondolását és -értékelését teszik szükségessé. A magyar közvélemény gyors és konstruktív intézkedést vár a magyar Kormánytól, és helyes megoldásként az azonnali szerződésbontást és az eredeti állapot visszaállítását követeli meg. Az eddigiek ismeretében egyre többen vannak azonban olyanok is, akik, részben igazodva a jelenlegi csapdahelyzethez, az összmagyar nemzeti érdekeknek legjobban megfelelő esetleges kompromisszum megtalálásában látják a kibontakozás útját.
Tudvalévő, hogy a Duna folyamatos mértékben süllyed, és medersüllyedése – amely nemcsak a bős–nagymarosi vízlépcső következménye, hanem az eddig épített lépcsőzések következménye is – eddig mintegy 1–1,5 méter. Ennek mező- és erdőgazdasági, valamint ökológiai kihatásait ismerjük, miszerint a mellékágakba nem jut víz, a talajvíz süllyed. Ezen tényhelyzeten, az ismert nagyberuházástól függetlenül is, vízépítési beavatkozást kell végezni.
Tagadhatatlan azon tény, hogy a szlovák fél beruházása osztrák, német és olasz vállalatok segítségével történik. Az anyagi feltételek tehát megteremtődtek, a C változat megvalósítása napi, reális veszély, amelyet a térség és Magyarország érdekeit tekintve, mindenféleképpen el kell kerülni.
Rögzítendő tehát, hogy lépéskényszerbe kerültünk, aminek következménye lehet egyoldalú szerződésbontás vagy a fent említett kompromisszum lehetőségének a megvizsgálása, amely az ökológiai veszélyeket minimálisra csökkenti.
Részben tájékozatlanságból, részben érzelmi alapon a közvélemény ezen átkos örökségnek teljes felszámolását várja a Kormánytól mind jogi, mind fizikai értelemben is. Nem vitásan az egyoldalú szerződésbontás határozott álláspontot jelentene, rövid távon még meggyőző is lehet. Az alapproblémát azonban nem oldja meg, és a vízierőmű kérdését hosszú évekig tartó nemzetközi bírósági eljárás tárgyává teszi.
A Kormány mozgásterét nem vitásan az Országgyűlés határozatai jelölik ki. Az országgyűlési határozatok felhatalmazhatják a Kormányt arra, hogy a nemzetközi szerződést közös megegyezéssel próbálja megszüntetni, illetve az Országgyűlés által meghatározott értéksorrend figyelembevételével próbáljon új szerződést kötni.
Az eddigi felhatalmazás alapján a Kormány és az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának azok az erőfeszítései, amelyek közös megegyezés megkötésére irányultak, nem vezettek eredményre. Ezért új koncepció kidolgozása vált szükségessé, amelyet az Országgyűlésnek jóvá kell hagynia.
A már fent említett döntés politikai koncepcióját csökkenthetné, ha a Kormány az Országgyűléstől olyan felhatalmazást kapna, miszerint nem a szerződés felbontásának szükségessége lenne hangsúlyozva, hanem a térség ökológiai, természet- és környezetvédelmi, árvízvédelmi, hajózási, parthasználati és egyéb szempontjainak figyelembevételével reálisan elképzelhető, új műszaki lehetőség lenne exponálva.
A szerződés magyar részről történő egyoldalú felbontása erősen megterhelné a két ország kapcsolatát, ezért vizsgálat tárgyává kell tennünk a szerződés egyoldalú felbontása elleni érveket. Az utóbbi évek, az utóbbi két év országgyűlési és kormányhatározatai egyértelműen azt az álláspontot tükrözik vissza, miszerint az országnak új, ökológiai szemléletű koncepcióra van szüksége. A megkötött nemzetközi szerződés alapján a vízlépcsőrendszer építmény-főlétesítményei közös tulajdonban vannak, és ebből eredően a rendelkezési jog is közös. A szerződés egyoldalú felbontásával egyoldalúan rendelkeznénk az idegen tulajdonú létesítmények felől is. Ugyanakkor kiszámíthatatlanná válnának a már megépült és jelenleg is épülő létesítmények tulajdoni, használati és pénzügyi elszámolási viszonyai.
Az általunk hangoztatott felfogással ellentétes lenne a szerződés egyoldalú felbontása, mivel álláspontunk szerint a problémákra tudományos alapon, az ökológiai, környezetvédelmi, vízbázisvédelmi, árvízvédelmi, hajózási, vízhasználati, stb. szempontok figyelembevételével kell megnyugtató módon végleges megoldást találni.
Álláspontunk szerint ez megoldható a jelen, meglévő szerződés keretei között is. Az egyoldalú szerződés felbontása egyrészt nem old meg semmit. Nem oldja meg azt az alapproblémát, amely tény és létezik, másrészt nem adna végleges megoldást sem. A vízlépcső már létezik a maga tárgyiasságában, ezt a természetbe való beavatkozást már meg nem történtté tenni nem lehet!
Amennyiben egyoldalúan felbontanánk a szerződést, nemzetközi szakértők bevonásával nemzetközi bíróság tárgyalná és nagy valószínűséggel az ökológiai-környezetvédelmi paraméterek hangsúlyozott figyelembevételével valamilyen kompromisszumos megoldást hozna. Gondolom, hogy ez a kompromisszumos eredmény a kétoldalú tárgyalások útján is elérhető lenne a kölcsönös megértés szellemében, a kölcsönös érdekek figyelembevételével.
A szerződés egyoldalú felbontása hátrányosan érintheti a szlovák térségben lakó magyarok százezreinek sorsát, hátrányos lehet a további együttműködésre, hátrányos lehet a júniusi sorsdöntő választásokra is. Elemi érdekünk, hogy a beruházás kompromisszumos lezárásával a szükséghelyreállítás és a végleges megoldás költségei minimálisra csökkenthetők legyenek.
Álláspontunk szerint a probléma kezelhető és megoldható, de nem a szerződés egyoldalú felbontásával, hanem a mindkét fél szempontjait figyelembe vevő új műszaki megoldás megtalálásával. Szlovák részről a C változat építése nagy ütemben folyik. Az építkezés mögött álló külföldi tőke lehetőséget ad annak gyors befejezésére. A részünkről megnyilvánuló határozott, de egyoldalú elutasító álláspont nem vezethet eredményre. Az ökológiai szempontból is elfogadható új műszaki megoldások keresésére kell a hangsúlyt helyezni. Meg kell értetni az ország közvéleményével, hogy minden elvárásnak nem tud a Kormány eleget tenni, azonban az eddig felkutatott és beszerzett szakértői vizsgálatok és elemzések megfogalmazhatóvá teszik egy kompromisszumos megoldás kivitelezését.
Véleményem szerint egyik fél sem merítette ki eddig a tárgyalásos megoldás összes lehetőségeit, a mindkét fél érdekét szolgáló kompromisszumos megoldást kell keresni. A Kormányt teljes körűen fel kell hatalmazni a megegyezés összes lehetőségeinek kimunkálására és annak képviseletére. A Független Kisgazdapárt képviselőcsoportja a miniszteri előterjesztést támogatja. Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem