VARGA MIHÁLY (FIDESZ)

Teljes szövegű keresés

VARGA MIHÁLY (FIDESZ)
VARGA MIHÁLY (FIDESZ) Köszönöm, Elnök Úr. Államtitkár Úr! Engedje meg, hogy válaszának néhány elemére visszatérjek, amiket elmondott.
Az első kérdés: ugye, itt azt kell eldönteni, hogy indokolt volt-e a kvóta felállítása. Ön azzal érvelt – ahogy próbáltam kibogarászni –, hogy a hazai piac védelme, indokolatlan vásárlóerő-kiáramlás, rendteremtés az autókereskedelemben és a dollárellenérték megszerzése. Ezekre a következőt tudom mondani: a hazai piac védelme – önök is bizonyára tudják, hogy az Opel cég márciusban kezdi a termelését, tehát valamikor a nyár elején jönnek ki az első autók onnan, ha azok egyáltalán hazai piacra kerülnek; a Suzuki cég csak november, december folyamán állít elő 800 darab gépkocsit, ha azok is egyáltalán a hazai piacra kerülnek. Ezzel arra kívánok utalni, hogy a hazai autógyárak termelt mennyisége nem indokolná ennek a kvótának a szabályozását. Azon túl, hogy például a Suzuki és az Opel is számtalan kedvezményt kapott már a magyar Kormánytól, tíz év adómentességet, vagy a Suzuki például kapott 9,1 milliárd dolláros állami garanciát.
A vásárlóerővel véleményem szerint a következő a helyzet: az autóimportőrök ellenőrizhető módon hozhatták be a gépkocsijaikat, befizették az illetéket, az adókat, tehát a költségvetés számára valamilyen módon ellenőrizhető bevételhez lehetett jutni. Ugyanis itt valóban meg van az a kapu, hogy magánszemélyek hozzák be ezeket a gépkocsikat, csakhogy tudjuk, hogy január 1-jétől elfogadják a számlát a határon, és az 30%-kal eltérhet a külföldi átlagártól. És vajon melyik az a magyar vásárló nyugaton, aki ne próbálná meg azt elintézni, hogy 30%-kal kevesebbet mutat a számlája, mint a külföldi átlagár – itt például a használt autókról van szó.
A rendteremtés az autókereskedelemben szintén nem indokolná a kvóta felállítását. Mint utaltam rá, éppen az lenne az érdekünk véleményem szerint, hogy autóimportőrök szervezett, legális keretek között hozzanak be autókat, és ne mindenféle olcsó és használt, tönkretett gépkocsik behozatalára ösztönözzük a magyar választókat. Ez mindenképpen a piac szűkülésével jár, a hazai fogyasztók pénztárcája érzi majd meg az autóárakban.
Végül pedig volt itt egy érv arról, hogy jelentősen emelkedett a dollárkintlevőség, tehát kifizetetlen számlákról beszélt majdnem az államtitkár úr. Én úgy érzem, hogy egyetlen nyugati autóeladó sem annyira komolytalan, hogy ne kérné készpénzben vagy átutalással, vagy valamilyen módon az autók ellenértékét. Tehát erről sem lehet szó.
Mindezek után én úgy érzem, hogy számtalan kérdés maradt még itt nyitva. Nem tisztázott még mindig az, hogyan fogják elbírálni az autók behozatalára való kérelmet. Ki dönt például akkor, ha egy importőr 100 ezer darab autó behozatalára kér kvótát az első félévben? Arányosan csökkentik majd a többiét vagy ő megkapja a 60 ezer darabra a kvótát és a többiek nem részesülnek a kvóta más részeiből, mivel már nem jut számukra behozatal?
Ne értsenek félre, én úgy gondolom, hogy az elszegényedéstől kezdve az energiaárakon át számtalan más probléma van ebben az országban, nem az autóimport kérdése a legfontosabb probléma. De hogyha a minisztériumi illetékesek továbbra is így munkálkodnak, akkor várhatóan ez lesz a legnagyobb probléma.
Nem tudom elfogadni az államtitkár úr válaszát. (Taps a bal oldalon.)
Határozathozatal

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem