KUPA MIHÁLY, DR. pénzügyminiszter:

Teljes szövegű keresés

KUPA MIHÁLY, DR. pénzügyminiszter:
KUPA MIHÁLY, DR. pénzügyminiszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Urak és Hölgyek! Tisztelt Képviselő Úr! A miniszterelnök megbízásából válaszolok, tehát azt hiszem, hogy tudok válaszolni a feltett kérdésekre, és az ő egyetértését, illetve a Kormány egyetértését bírom ebben.
Az első, amit szeretnék elmondani, hogy a jelenlegi pénzügyi költségvetési szabályozást az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. számú törvény írja elő, és a végrehajtására vonatkozóan a 23/1979. VI. hó 28-as MT számú rendelet, valamint az állami költségvetési szervek gazdálkodásáról szóló 4/1991. II. hó 3-i rendelet rendelkezik. Azonban a vizsgálat időpontjában és a szabálytalanság időpontjában és a 19/1980. IX. hó 27-i PM számú rendelet volt hatályban, amelynek melléklete, illetve a hozzá kapcsolódó útmutató szabályozta részletesen az állami költségvetés szerkezeti rendjét, a bankszámlarendet és alkalmazásuk szabályait. Tehát ez a rendelet szabályozta az adott időszakban többek között a fejezeteknél alkalmazható bankszámlákat is, így a letéti számlákat is.
Letéti számlán olyan bevételek kezelhetők, melyek nem tartoznak a költségvetési tervezés, gazdálkodás körébe. Ilyen lehet olyan állami feladat megszűnése utáni pénzmaradvány például, ahol még vannak kötelezettségek, de maga a jogcím megszűnt. Ilyen például az elítéltek, fogva tartottak pénzeszközei az Igazságügyi Minisztériumnál, és számos példát fel tudnék sorolni.
A számlatulajdonos költségvetési szerv fejezet, tehát a minisztérium például, a költségvetési év lezárása után dönt a letét további kezeléséről, és elrendelheti annak visszautalását, megtartását, vagy az állami költségvetésbe történő bevonását.
Hogy mindezek végrehajtása törvényes keretek között működik-e, arról a számvitel, az információszolgáltatás, valamint a költségvetési ellenőrzés együttesen adhat átfogó értékelését, támpontot.
A költségvetési ellenőrzés a jelenleg törvényes keretek között magába foglalja az Országgyűlés pénzügyi, gazdasági ellenőrző szerveként létrehozott Állami Számvevőszék az állami költségvetés szerkezeti rendjébe tartozó fejezetek és az elkülönített állami pénzalapok gazdálkodásának rendszeres ellenőrzését, a felügyeleti jellegű költségvetési ellenőrzést, amelyet a miniszternek, az országos hatáskörű szerv vezetőjének önálló költségvetési intézményeknél kétévenként kell elvégezni, valamint a költségvetési szervek belső ellenőrzését.
Amennyiben a Kormány további vizsgálatot kíván indítani, úgy vagy az Állami Számvevőszéket kéri fel, vagy felügyeleti jellegű költségvetési ellenőrzést rendel el az érintett tárca vezetőjének.
Adott esetben az Állami Számvevőszék, tehát a Honvédelmi Minisztérium esetében az Állami Számvevőszék vizsgálata megtörtént, és ugyanakkor az ÁSZ elnöke a tárca vezetőjét felkérte a nyitva maradt kérdések tisztázására, egyben a személyi felelősség megállapítására. E vizsgálat folyamatban van, az eredménye határozhatja meg a további szükséges lépéseket.
A képviselő úr második kérdésével kapcsolatban felvetem, hogy egy elhangzott mondatot nem mindig célszerű vagy szerencsés kiragadni a gondolati környezetéből. Az inkriminált beszélgetés előtt a tárca minisztere korrekt módon elismerte, hogy a tárcánál történtek szabálytalan pénzmozgások, és kétrendbelileg megsértették a mérlegvalódiság elvét. A helyettes államtitkár úr e gondolatok folytatásaként részleteket tárt fel.
Idézem egy kicsit bővebben azt az inkriminált részt a honvédelmi bizottság 1992. március 4-i ülésének jegyzőkönyvéből. Kicsit bővebben, mint ahogy az az interpellációban elhangzott.
"A letéti számlák ügyében biztosan lehetne vitatkozni az Állami Számvevőszékkel, lehetne velük is vitatkozni, de azt látni kell, hogy a letéti számla sajátos pénzmozgást szabályozott, amelynek célja az volt, hogy elkerülje a költségvetést. A költségvetés kikerülése volt a cél, és ez nyilván befolyásolta az egész szabályozást. Nemcsak a mi tárcánknál, hanem másutt is voltak ilyen letéti számlák, és máshol is voltak hasonló pénzmozgások.
A mi tudomásunk szerint a letéti számlákkal kapcsolatos pénzmozgásokat a 61/1987-es pénzügyi rendelet szabályozta. Voltak nyilván olyan pénzmozgások a számlán, amelyek jogszabályilag nem védhetők, amelyekről el kell ismerni, hogy nem voltak szabályosak.
Hozzá szeretném tenni, hogy a pénzmozgások ügye a kötvényekkel is összefüggött. A ma is hatályos rendelkezés azt mondja, hogy a központi költségvetési szerv kötvényt költségvetésének átmenetileg szabad pénzeszköze terhére vásárolhat."
Hát az egészet figyelembe véve a szövegkörnyezet ismeretében nem tartom az elhangzottakat olyan mentségnek, mely mások által folytatott gyakorlatot hozná fel egyértelműen.
Mindezek mellett a megfelelő konzekvenciát le kell vonni. Ezt úgy fogalmaznám meg, hogy miután a hatályos jogszabályok szerint ma csak az Állami Számvevőszék és apparátusa hivatott arra, hogy az állami költségvetés teljes vertikumát vizsgálja, ellenőrizze, szükséges, hogy a Kormány kezében hatékonyabb eszköz legyen a kormányzati ellenőrzés végrehajtására. Ennek jogi és instituciós rendszere kidolgozva rendelkezésre áll, csak még nem terjesztettük elő, mert szeretnénk megvárni az államháztartási törvény elfogadását, illetve azzal párhuzamos szabályozást akarunk.
E szervezet létrehozása után lehetővé válik, hogy a Kormány is vizsgálatokat folytathasson valamennyi tárca vonatkozásában, valamennyi fejezet vonatkozásában, hogy azok gazdálkodása valóban törvényes keretek között folyik-e.
A költségvetési gazdálkodást és ellenőrzést átfogóan új alapokra helyező államháztartási törvényjavaslat, valamint a gazdálkodás szabályos vitelének vizsgálatára létrehozandó kormányzati ellenőrző szerv az ÁSZ mellett, azt kiegészítve, megfelelő eszköznek bizonyul ahhoz, hogy egyetlenegy tárca se folytathasson szabálytalan gazdálkodást, illetve azok előfordulása időben feltárható és megelőzhető legyen.
A Honvédelmi Minisztérium természetesen a vizsgálat eredményéről tájékoztatja az érintetteket, és itt egyben szeretném megköszönni a honvédelmi bizottság kemény, de segítőkész munkáját, amellyel sikerült feltárni ezeket a szabálytalanságokat.
Kérem a tisztelt Házat, hogy fogadja el a választ. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem