MÁDI LÁSZLÓ (FIDESZ)

Teljes szövegű keresés

MÁDI LÁSZLÓ (FIDESZ)
MÁDI LÁSZLÓ (FIDESZ) Köszönöm a szót, Elnök Úr. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Szokásomtól eltérően most nem a céltámogatási részhez szeretnék szólni, hanem a címzett támogatás problémájához. És ugyanakkor nagyon örülök annak, hogy a céltámogatási körben talán, remélhetőleg végre valahára a minisztérium elkészít egy átfogó helyzetfelmérést és ahhoz kapcsolódó koncepciót, ami a későbbi pénzkiosztást egyértelműen megalapozottabbá és átgondoltabbá teszi.
A címzett támogatásoknak egy nagyon fontos szelete a kórházi rekonstrukciók témája, ahol is jó néhány megyei, volt megyei kórház rekonstrukciója ilyen formában költségvetési pénzen remélhetőleg hát megnyugtató módon rendeződik. Ám néhány probléma ezekkel kapcsolatosan óhatatlanul felmerül.
Az egyik probléma az, hogy az egészségügy mai átalakításánál egyértelműen az egészségügy-politikában végbement változásokra is figyelemmel kell lenni a tekintetben, hogy eldöntsük végül is, hogy mely rekonstrukcióra, mely beruházásra van egyértelmű igény, és melyeket kell módosítani, más formában esetleg átalakítani. Hiszen mindannyian tudjuk, hogy egy erősebb, fejlettebb alapellátásban gondolkodunk, és a kórházi ágyak tekintetében pedig egy modernebb kórházi struktúrában gondolkodva korszerű felszerelés mellett egyértelműen kevesebb kórházi ágy az, ami igazán a modern egészségügyet jellemzi, és ebbe az irányba kellene elmozdulni.
A módosító indítványomnál az első az általános dolgokra vonatkozó, az egyértelműen erre utal, hogy az egészségügy-politikában végbement változásokat kell figyelembe venni.
A második a 6. § (2) bekezdésében található névsort egészíti ki a nyíregyházi Jósa András Kórházzal. Ugyanis ez a bekezdés arra utal, hogy mely kórházaknál kell a beruházást fölülvizsgálni a különböző felmerült változások kapcsán.
El kell, hogy mondjam, hogy a nyíregyházi kórházi beruházás kilencéves hosszúságú beruházás, tehát 88-ban kezdődött a beruházás, amely 97-ben ér véget.
Na most, hogy egyetlenegy momentumot mondjak ahhoz képviselőtársaimnak, hogy mi indokolja a beruházás fölülvizsgálatát: például az az indok, hogy 11%-os inflációs rátával számoltak erre a kilenc évre, tehát egyértelműen, mint mindannyian tudjuk, ez hát a gazdaságpolitika és a gazdaságban végbement változások kapcsán már irreálissá vált, és ezért mindazon beruházásokat, amelyeket fontosnak tartanak, ebből a pénzkeretből, amit 88-ban eldöntöttek, képtelenség megalkotni.
Ezzel kapcsolatosan én nagyon fontosnak tartom, hogy ezeket a kórházi beruházásokat átvizsgáljuk, és a szükséges korrekciókat meglépjük. Nemcsak a 11%-os inflációs ráta indokolja ezt, hanem a pénzeknek az ütemezése is. A kezdeti, tavalyi és tavalyelőtti évben kevesebb pénzt kapott a kórház, ami ezzel az inflációval párosulva is egyértelműen aránytalanságot jelent. Tehát a későbbi években hiába pótolják vissza ugyanazt a pénzt, az infláció miatt ez kevesebbnek számít, és emiatt is indokolt a pénzügyi támogatás fölülvizsgálata.
A harmadik módosító indítványom a békéscsabai kórházra vonatkozik, amelyre Vastagh képviselőtársam már utalt a korábbiakban. Ez is egy nagyon nagyszabású beruházás, amelyik három és fél milliárd forintos beruházási összegben gondolkodik, és egy több évre szóló beruházási programot jelent.
Most el kell azt is mondani, hogy itt a megyei kórház nem Békéscsabán van – ez az érdekessége ennek a megyének –, hanem Gyulán. Na most a békéscsabai kórház ezért alapvetően városi kórházként működik, a város és a környező agglomerációs körzet, környező kistelepülések lakosait látja el, és ezért nem úgy működik, mint egy olyan megyében, ahol a megyei jogú város kórháza valójában a fél megyét ellátja. Gondolok én itt Debrecenre vagy akár Nyíregyházára is.
Emiatt igazából manapság már antagonisztikus a helyzet, ami a 87-es beruházás kezdetekor kialakult, ahol is a megyei tanács indította ezt a beruházást – teljesen természetszerűleg, hiszen ez volt az általános –, manapság azonban már egyértelműen mind az önkormányzati, mind pedig az egészségügyi szakmapolitikai érdekek egyértelműen azt indokolják, hogy a város kapja meg ezt a beruházást, hiszen egy városi jellegű kórházról van szó, és semmiképp nem lenne szerencsés az, hogy a város autonómiáját mind politikai szempontból, mind pedig az egészségügy-politika szempontjából a megye oldaláról diktálnák, és ezzel a város valójában egy kicsit kiszolgáltatott helyzetbe kerülne; és ez egyértelműen indokolja, hogy a városhoz kerüljön át a beruházás.
A három és fél milliárdból mindössze félmilliárd került eddig elköltésre, tehát töredéke a teljes beruházási összegnek.
Egyébként a városi képviselőtestület a képviselőtestületi határozatban egyértelműen le is rögzítette ezen igényét, és mivel azt gondolom, hogy ilyen típusú érdekellentéteknél egyértelműen nem várható az, hogy helyben történjen a megoldás, ezért nekünk a különböző önkormányzati és egészségügyi szakmai érdekeket figyelembe véve magunkra kell vállalnunk ennek a döntésnek az ódiumát.
Köszönöm szépen képviselőtársaim figyelmét, és kérném támogatásukat az 5368-as számú módosító indítványomhoz. Köszönöm szépen. (Taps a FIDESZ padsoraiban.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem