WEKLER FERENC, DR. (SZDSZ)

Teljes szövegű keresés

WEKLER FERENC, DR. (SZDSZ)
WEKLER FERENC, DR. (SZDSZ) Tisztelt Ház! A helyi adókról szóló törvény módosításának vitája zajlik, és nagy öröm számomra, hogy egyre sűrűbben hallom kormánypárti oldalról, hogy az önkormányzatok felnőttek és az önkormányzatokban lehet bízni, az önkormányzatokra lehet bízni például a helyi adókivetés lehetőségét is.
Egy évvel ezelőtt – ahogy erre Remport Katalin is utalt – nem ezek a hangok hallatszottak. Ő azt mondta, én ezt tudom, de a Parlamenben és a Parlamenten kívül sok helyről lehetett hallani, hogy vigyázni kell az önkormányzatokra, vigyázni kell az önkormányzatokkal, mert visszaélnek a hatalmukkal és az állampolgárokat megsarcolják.
Tisztelt Ház! A helyi adózás az önkormányzatok számára egy kiváló lehetőség. A fejlett nyugati demokráciákban az önkormányzatok bevételeinek nagy része, több mint 20%-a a helyi bevételekből, a helyi adókból származik. A helyi adózás teremti meg annak a lehetőségét, hogy az önkormányzatok helyben szedjék be a működésükhöz szükséges pénzeszközök egy részét, a helyi adózás teszi lehetővé az önkormányzatok számára, hogy adott esetben vállalkozókat csábítsanak adókedvezményekkel saját településükre, a helyi adózás teszi lehetővé azt, hogy a helyi adón keresztül befolyásolják a helyi vállalkozókat és befolyásolják a helyi közélet működését.
Erre viszont azt gondolom, csak akkor van igazán lehetősége az önkormányzatoknak, hogyha ténylegesen élni tudnak a helyi adókivetés adta lehetőséggel és a jogokkal, amelyet a korábbi törvény korlátozottan, a most beterjesztett módosító javaslatok pedig tágabban kívánnak az önkormányzatok számára biztosítani.
Akkor, amikor az állami elvonás 85% körüli és az állami újraelosztás 85% körüli Magyarországon az önkormányzati szférában, ekkor úgy gondolom, hogy ez a jog, ez a lehetőség csak egy deklarált, egy törvényben deklarált jog, amellyel helyben nagyon korlátozottan lesznek képesek élni az önkormányzatok.
Azt gondolom, hogy a lakosság további adókkal való terhelése kockázatos, és különösen kockázatos ez egy önkormányzat számára, amely napi kapcsolatban áll az állampolgárokkal, napi kapcsolatban van a választópolgárokkal.
(19.40)
Én úgy érzem, hogy ez a költségvetés – és ezen belül a helyi adózás is – egyfajta konfliktusletoló mechanizmust rejt magában. A letolást úgy értem, hogy kormányzati szintről önkormányzati szintre próbálja hárítani azokat a konfliktusokat, amelyek a költségvetési hiány adta problémákból adódnak. Egyik oldalon az önkormányzati finanszírozást visszafogja a költségvetés – gondoljunk itt az SZJA visszaáramoltatására, vagy gondoljunk az adóemelésekre, gondoljunk a kétkulcsos ÁFA bevezetésének hatására, amely összességében az önkormányzatokra nagyon káros hatással van, és a jövő évi gazdálkodási lehetőségeit bekorlátozza –, másrészről azt mondja ez a filozófia, hogy: viszont lehetőséget biztosítok számotokra arra, hogy helyben szedjetek be adót, és ezzel próbáljátok meg kiegészíteni azt a hiányt, amely a hiányos költségvetési finanszírozásból adódik.
Én azt gondolom, hogy ebben a helyzetben ez egy kissé cinikus magatartás, és biztos vagyok benne, hogy úgy, ahogy az elmúlt évben, az önkormányzatok a következő évben sem tudnak élni a helyi adózás lehetőségével.
Az elmúlt évben a költségvetési tervezet 25 milliárd forintos adóbevételt tervezett. Ebből a pénzügyminisztériumi tájékozatások szerint körülbelül 15 milliárd fog realizálódni. A mostani tervek 22 milliárd forint körüli összeggel számolnak; és hadd idézzek egy mondatot egy önkormányzati szövetség, a Megyei Jogú Városok Szövetségének a véleményéből, amely úgy szól, hogy: ez a lakossági közteherviselés emelését vagy szintentartását képviselő elképzelés minden alapot nélkülöz, és csak az önkormányzati bevételi oldalt feszíti túl.
Vagyis: úgy gondolom, hogy a 22 milliárd forintos terv is túlzott. Az önkormányzatok nem fognak tudni élni a helyi adókivetés jogával, illetve hogyha élnek, az a saját maguk öngyilkosságát jelenti, és olyan konfliktust vállalnak fel a helyi lakossággal szemben, ami az önkormányzatokkal szembefordítja az adózó állampolgárokat.
A helyi adózás lehetősége egy kiváló lehetőség, csak sajnos, a Remport Katalin által megfogalmazottak – mármint az, hogy a nagy elosztási rendszerek reformja szükséges ahhoz, hogy ezzel a lehetőséggel az önkormányzatok élni tudjanak – nem került még bevezetésre Magyarországon. És semmilyen jelet nem tapasztalok a következő évi költségvetésben, amely a nagy elosztó rendszerek reformját tartalmazná, amely az államháztartás reformját tartalmazná.
Én azt tapasztaltam a költségvetés áttanulmányozása kapcsán, hogy inkább visszarendeződés van a központi elvonás és a központi újraelosztás irányában. Ebben az esetben nem hiszem, hogy komolyan lehet élni a helyi adókivetés lehetőségével, és azt gondolom, hogy minden önkormányzatnak meg kell gondolnia, hogy milyen adófajtát vet ki.
Természetesen azt is tudom, hogy vannak települések, ahol a helyi adózás lehetősége adott. Ez elsősorban az idegenforgalom által frekventált településekre vonatkozik, de esetleg azokra a településekre is, ahol még ma is nagy állami cégek, mamutcégek működnek, amelyeknek az adóztatása nem okoz konfliktust – viszont ezek a települések a magyar önkormányzatok kisebb hányadát jelentik. A többség számára nem lehetőség, nem reális lehetőség a helyi adó kivetése, a helyi adóztatás, és messze nem felel meg annak a funkciójának, amelyet szeretnénk, amellyel azt szeretnénk, hogy élni tudjanak az önkormányzatok: a helyi adózási morál javítása, a helyi adóbevételek növelése és a helyi foglalkoztatás- és vállalkozáspolitika befolyásolása.
Ezek után azt kell mondanom, hogy a szabaddemokraták természetesen támogatják általánosságban a helyi adó kivetésének lehetőségét, így ezt a törvénymódosítást is. Természetesen a részletekben lesznek vitáink. Leginkább azt támogattuk volna, amit Sóvágó László úr, az önkormányzati bizottság alelnöke a bizottsági ülésen fogalmazott meg. Ő azt mondta, idézem: szíve szerint egy olyan helyi adózási törvényt szavazna meg, amely azt mondja ki, hogy helyi adókivetési joga van az önkormányzatoknak, és ezen kívül semmilyen korlátozást nem tartalmazna ez a törvényjavaslat.
Én a magam részéről csatlakoznék egy ilyen javaslathoz. Ez a mostani módosítás nem ezt takarja, további korlátokat tartalmaz, amiknek a tágító hatása egyértelmű. A kérdés csak az, hogy a befolyt összeg – mármint a helyi adókból befolyó összeg – képes lesz-e segíteni az önkormányzatok működési gondjain az elkövetkezendő évben? Köszönöm figyelmüket. (Kis taps a bal oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem