KÓSA LAJOS (FIDESZ) Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kedves Érdeklődők! (Derültség.) Először elnézést szeretnék kérni önöktől azért, hogy az előző alkalommal, amikor az elnök úr szólított – mert való igaz, hogy jelentkeztem felszólalásra – nem állt módomban a teremben lenni, de a jelenleg is ülésező költségvetési bizottság épp az én módosító indítványaimat tárgyalta, és ezért azon a vitán voltam kénytelen részt venni, ezért most szeretném pótolni azt a felszólalásomat, amire eredetileg jelentkeztem.
Az első módosító indítványom, amiről szeretnék beszélni, az a 4457-es számú módosító indítvány, és mivel éppen frissen jövök a bizottsági ülésről, nagy örömmel jelenthetem be a tisztelt Háznak, hogy úgy tűnik, hogy ebben a módosító indítványban sikerült kompromisszumos javaslatra jutni az előterjesztővel, illetőleg a pénzügyminiszternek az ülésen részt vevő képviselőjével.
Röviden, ez a törvényjavaslat arról szól, hogy az Országgyűlés bizonyos esetekben adjon összegszerű korlátozás nélküli felhatalmazást költségvetési kezességvállalásra a Kormánynak. Tételesen fel vannak sorolva, hogy melyek ezek az esetek, én ezzel egyet is értettem, illetőleg nem vitattam azt ebben a módosító indítványban, hogy vajon azok az intézmények, amelyek ezt igénylik a magyar Kormánytól, mennyire megalapozottan teszik ezt. Tudom, hogy a belső szabályzatuk így rendelkezik, én csak arra próbáltam rávenni – ezek szerint sikerrel – a Kormányt, hogy erről a kötelezettségvállalásról a Parlamentnek negyedévente küldjön egy tájékoztatót, amit a képviselők megkapnak.
Tettem ezt abból a megfontolásból, hogy az elmúlt másfél év parlamenti vitái arról győztek meg, hogy nagyon szerencsés az, hogyha a képviselők pontosan tudják, hogy melyek azok a kérdések, amelyekben a Kormány költségvetési kezességet vállalt, illetőleg hogyha a képviselők pontosan tájékozottak erről, akkor úgy gondolom, hogy nem fordulnak elő olyan esetek nagy számmal, amelyek az elmúlt időszakban az expo vita kapcsán előfordultak, nevezetesen, hogy kiderült, hogy a képviselők egy nagy, jelentős része nem tudja, hogy mit is jelent ez a kezességvállalás, nem tudja, hogy mire szokták kérni, mire szokták megadni, mi ennek a terjedelme, és hogyan érint egyéb gazdasági és gazdaságpolitikai összefüggéseket. De tulajdonképpen amikor arra kérem önöket, hogy támogassák ezt a módosító indítványomat, akkor hangsúlyozom még egyszer, hogy úgy tűnik, hogy ezzel a módosító indítványommal a Kormány is megegyezett és ezt a Kormány is támogatni fogja.
A többi módosító indítványom, amihez hozzá szeretnék szólni, már korántsem aratott ilyen osztatlan sikert sem a gazdsági bizottság, sem pedig a költségvetési bizottság vitája során.
Az a kérdéskör, amelyet a 4458-as számú módosító indítványtól a 4463-as számú módosító indítványig terjedően a módosító indítványaim feszegetnek, kettős természetű: van egy gazdaságpolitikai vonzata és van egy jogi vonzata.
Én először a gazdaságpolitikai vonzatáról szeretnék beszélni. Arról van ugyanis szó, hogy ezekben a pontokban, amihez az én módosító indítványom csatlakozik – nevezetesen a költségvetés 17. §-áról, a 26. §-áról, illetőleg a 27. §-áról van szó. A költségvetés – ezen pontokban – arról rendelkezik, hogy a privatizációs bevételeket milyen formában, illetőleg milyen célokra használja fel a költségvetés, illetőleg a 27. §-ban pusztán csak azt mondja ki, hogy a privatizációs bevételekből 20 milliárd forintot a költségvetésbe von be.
A gazdaságpolitikai vonzata ennek, ezeknek a paragrafusoknak a következő: Az 1990. évi VII. törvény, amely az ÁVÜ-ről szól, illetőleg hát az Állami Vagyonügynökségről szól, meghatározza, hogy mely esetekben, mely törvények, illetőleg országgyűlési határozatok rendelkeznek a privatizációs bevételek felhasználásáról. A Kormány be is terjesztette ez év novemberében a vagyonpolitikai irányelveket, amelyben, lévén, hogy a Kormánynak van egy elfogadott privatizációs stratégiája, ki is fejtette, hogy a privatizációs stratégiával összhangban a vagyonpolitikai irányelvekben milyen fő irányokat óhajt megjelölni a privatizációs bevételek felhasználása számára.
A vagyonpolitikai irányelveknek, ami be van terjesztve, a 6. része 3. szakaszának a b) pontja úgy fogalmaz, hogy a Kormány úgy látja helyesnek, hogyha a privatizációs bevételek 85%-át a belső államadósság csökkentésére fordítja. Rendelkezik ott továbbá arról is, illetőleg egy korábbi passzusban, hogy az akkori tervezetek szerint még a privatizációs bevételekből, illetőleg a Vagyonügynökség 15 milliárd forintnyi likvid vagyont ad át a társadalombiztosításnak egy korábbi költségvetési tartozás fejében, ami akkor keletkezett, amikor a költségvetés a családi pótlékok hiányát átvállalta.
Na most ez a mostani törvényjavaslatban, tehát a költségvetési törvényjavaslatban a 17. § (1) szakaszában szerepel, de ott már úgy fogalmaz a törvény, hogy nem likvid vagyon formában, hanem az 1991. és 92. évi privatizációs bevételekből közel 15 milliárd forintot a költségvetés a társadalombiztosítás számára utal. A 27. §-ban pedig arról van szó, hogy ezen felül 20 milliárd forintot – mint említettem – a költségvetés bevon a privatizációs bevételekből a költségvetésbe.
Ha most valaki ezt összeveti azzal a számmal, ami a vagyonpolitikai irányelvekben megfogalmazódott, nevezetesen, hogy 85%-át a privatizációs bevételeknek államadósság-törlesztésre kell fordítani, akkor könnyen ki lehet számolni, hogy a Kormány a költségvetés szerint elérhetőnek tartja azt, hogy a privatizációs bevételek a jövő évben 233 milliárd forintot tegyenek ki, hiszen a 233 milliárd forintnak a 15%-a, amit a Kormány más célok fordítására lehetségesnek tart a vagyonpolitikai irányelvek szerint, pont 35 milliárd forint, ami a költségvetésben megfogalmazódik.Tehát ennek, ezeknek a paragrafusoknak a gazdaságpolitikai vetülete az, hogy egy nagyon furcsa helyzet van a Parlament előtt. Egyrészt ugye be van terjesztve a vagyonpolitikai irányelv, amely gondolom, a Kormány privatizációs stratégiájának megfelelően fogalmazódott nem is olyan régen. De exlex állapotban működik jelenleg a Vagyonügynökség, hiszen nincsen érvényes, elfogadott vagyonpolitikai irányelv, illetve a Parlament, ha jól emlékszem… (Zaj. Közbeszólások: Mi történt itt? Mi ez, mi történt itt? Folytasd! Ne hagyd magad, Lajos. Az elnök csenget.)