VASTAGH PÁL, DR. (MSZP)

Teljes szövegű keresés

VASTAGH PÁL, DR. (MSZP)
VASTAGH PÁL, DR. (MSZP) Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A törvényjavaslat 3. szakaszához kapcsolódó módosító indítványomat kívánom a részletes vitában indokolni és alátámasztani. A kiindulópontom az, hogy egyetértek a javaslat koncepciójával. Ez a koncepció szervesen és logikusan következik az alkotmánymódosításból, abból, hogy ezáltal megszűnik a különböző tulajdonformák közötti hierarchizált rangsor, és az állami tulajdon ugyanolyan védelemben és ugyanolyan pozícióban helyezkedik el a tulajdonformák rendszerében, mint bármely más tulajdonforma.
Ezzel a kiinduló alappal természetesen egyetértek. Egyetértek azzal is, hogy elválik egymástól a közhatalmi állam, és elválik egymástól a vagyonjogi viszonyokban szereplő állam. Ennek megfelelően elismerem az állam jogalanyiságát és ennek következményét, hasonlóképpen mint a törvényjavaslat, elutasítom azt a felfogást, amely az államnak valamilyen különleges jogalanyiságot feltételezett általában a jogviszonyokban. Mindezekkel tehát egyetértek.
Nem osztom azonban a javaslat szervezeti következtetéseit, azt, hogy ez feltétlenül azt kell, hogy eredményezze, hogy az állam képviseletének szervezeti formája a jelenlegi hatályos szabályozástól eltérően alakuljon. Meg kell jegyezzem, hogy az egész problémakörrel jelenleg a szakirodalomban igen érdekes és nagyon izgalmas tanulmányokkal lehet találkozni. Magukban a tanulmányokban is találkozhatunk kétségekkel, hogy feltétlenül ezt a szervezeti megoldást kell-e alkalmazni, amely a hatályos szabályozástól eltérően egy önálló állami szervezetet hoz létre, mégpedig a kincstári jogügyi igazgatóságot.
El kívánom mondani – és talán a Parlament eddigi munkájában is a viták során eléggé világosan egyértelművé válhatott mindenki számára –, hogy a Szocialista képviselőcsoport ellenez minden olyan törekvést, amely nem megalapozottan új és új állami szerveket kíván létrehozni. Ebből a megfontolásból tehát nem érezzük eléggé alátámasztottnak sem a törvényjavaslat indokolásában, sem a törvényjavaslat szövegében azt a kezdeményezést és azt a törekvést, hogy egy új állami szerv jöjjön létre, nyilvánvalóan az adófizetők pénzén, gyarapítván azt a tekintélyes sort, ami eddigiekben kialakult és létrejött.
A következő problémakör ehhez fűződően, ehhez kapcsolódóan az, hogy ezeket a kétségeinket, amelyek a szerv felállításával kapcsolatosan kialakultak bennünk, nyilvánvalóan alátámasztja az, hogy nincs mellette, a javaslat mellett, az a részletes szabályozás, amely a kincstári jogügyi igazgatóság hatáskörére vonatkozik. Nagyon nehéz úgy állást foglalni egy szerv létrehozásában, ha nem látjuk, hogy valójában ennek a szervezetnek mi a viszonya egyébként már működő más olyan állami szervekkel, amelyek hasonló jellegű feladatokat látnak el, az ágazati minisztériumokkal, az Igazságügyi Minisztériummal vagy miniszterrel, a Honvédelmi Minisztériummal. A koncesszióról szóló törvényjavaslat a szakminisztériumok számára is jelentős mértékben állapít meg ilyen jellegű feladatokat, tehát ezt a gyakorlatot nem tartjuk szerencsésnek, és ezt is folyamatosan kritizáljuk, mert igaz, hogy egy önálló törvényben kell szabályozni a kincstári jogügyi igazgatóság hatáskörét, de ez a külön törvény az alapjavaslat szempontjából természetesen végrehajtási jellegű törvénynek minősül. És mint végrehajtási jellegű törvény, a jogalkotásról szóló törvény rendelkezései alapján vagy időben az alaptörvénnyel együttesen kell, hogy tárgyalásra kerüljön, vagy rendkívül rövid időn belül kell beterjeszteni a végrehajtást szabályozó újabb jogszabályt.
Tehát mindezekkel az aggályokkal még egyszer azt szeretném megismételni, hogy a Parlament ez alkalommal ne fogadja el azt a konstrukciót, amit a javaslat előkészítői a szervezet felállításával kapcsolatosan fogalmaztak meg, illetőleg amennyiben más álláspontra helyezkedik, amit nyilvánvalóan joggal feltételezhetek, a vita eddigi menetében, az alkotmányügyi bizottságban szerzett tapasztalataim alapján is, kérem a Parlamentet arra, hogy kötelezze a tárcát, a Kormányt, hogy rendkívül rövid határidőn belül terjessze elő a kincstári jogügyi igazgatóságra vonatkozó törvény tervezetét, és ennek ismeretében döntsön a Parlament ennek a szervnek a felállításáról. Köszönöm. (Kis taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem