FEKETE GYULA, DR. (MDF)

Teljes szövegű keresés

FEKETE GYULA, DR. (MDF)
FEKETE GYULA, DR. (MDF) Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Nagyon elkedvetlenedtem, amikor a kezembe került ez a Házszabály módosításra irányuló országgyűlési határozattervezet. Úgy érzem, hogy nem a kívánt irányba, nem a képviselők és a képviseltek demokratikus, kölcsönös függési rendszerének a rendezettsége irányába hat ez a tervezet. Ha ez a viszony rendezetlen, ha az egyéni felelősség eltűnik a frakciófelelősség vagy a Parlament általános felelőssége mögött, akkor az állampolgárok indulatai is kollektívák elleni indulatok lesznek, rossz esetben a parlamentáris demokrácia egészét kérdőjelezik meg, és nem egyéni képviselőjük alkalmasságát, vagy népképviseleti szándékait.
Egy egyéni képviselő általában mintegy 80 ezer lakos érdekeit képviseli a Parlamentben. Nem ismeretlenek előttünk azok a tervezetek, amelyek a Házszabályt olyan irányban módosítanák, mely szerint korlátozva lenne egy képviselő hozzászólási lehetősége is, módosító javaslatot benyújtó jogosítványa is. Azaz 80 ezer ember képviseletének a gyakorlását kérdőjelezné meg maga a Parlament, ha ezt majdan elfogadná. 10 egyéni képviselőnél ez a negligálás már 800 ezer lakosra terjedne ki, 19 egyéni képviselőnél már több mint másfél millió lakosra. Az előttünk fekvő országgyűlési határozattervezet a másfél millió feletti képviselt lélekszámot tekinti véleménynyilvánító küszöbértéknek, másfél milliós, vagy ennél csekélyebb népességszám képviselői már összességükben sem lennének elégségesek állampolgári vélemények tolmácsolására. (Orbán Viktor: Át kell ülni a függetlenekhez!)
A húsz képviselői aláírás megkövetelése különösen a függetlenek, a kereszténydemokraták, a fiatal demokraták vagy a Független Kisgazdapárt 12 tagú csoportja számára okoz majd nehézséget, hiszen a szokásos távollétek bekalkulálása esetén a hirtelen benyújtani szükséges módosító javaslatukat csak más pártokhoz tartozó képviselőtársaik jóváhagyó segítségével tudnák majd beadni. Paradox ellentmondás, tíz képviselőnek joga lenne akár egy új frakciót is alakítani, az ezzel járó elhelyezést, anyagi járandóságot megkövetelni, de nem lenne joga a módosító indítvány feletti szavazást elérni.
Másfél éves képviselői munkája alapján bármely képviselőtársam tudna felhozni olyan példát, amely alapján azt érzi, hogy az idő a bizottságokban nagyobb arányban leszavazott indítványát igazolja. Egy ilyen igazolás nem pusztán hiúsági kérdés, hanem a választók előtt egy igazolvány, bizonyíték arra, hogy a képviselő próbált eleget tenni népképviseleti feladatának, de célját nem érhette el, mert képviselőtársai leszavazták. Bizonyíték arra, hogy a demokrácia, a többség akarata érvényesül, de arra is bizonyíték, hogy a kisebbség a hangját hallathatta, véleményt nyilváníthat, hogy az adott képviselő dolgozik.
Hadd mondjak néhány konkrét példát, akár saját képviselői munkámból. Tavaly, a helyi adók tárgyalása idején olyan értelmű módosító indítványt nyújtottam be, hogy az idegenforgalmi adó ne vonatkozzon hajléktalanokra, külföldi menekültekre. A minisztérium szakértői arról győzték meg képviselőtársaimat, hogy az ilyen aggodalom indokolatlan. Azóta közismertek akár a harkányi önkormányzat, akár más önkormányzatok menekültekre adót kivető rendelkezései. A minisztérium felelőssége teljesen eltűnne, ha nem lett volna erről a kérdésről szavazás és a módosító indítványról minisztériumi vélemény.
Ugyancsak tavaly, a vagyonpolitikai irányelvek tárgyalása idején a bizottságokban alulmaradt az az indítványom, amely azt célozta, hogy az irányelvek ne csupán a privatizációs stratégiát, hanem az egyelőre állami kézben maradó, még nem privatizált vagyon kezelésének az irányelveit is tartalmazzák.
Úgy érzem, hogy a leszavazás ellenére is a bizottsági viták hozzájárultak az akkori, kormányzati vagyonpolitikai elképzelések módosulásához. Hadd mondjak egy friss példát is. Országgyűlési határozati javaslat született a női nyugdíjkorhatár 62 évre történő fokozatos felemeléséről. A képviselőknek csak aránytalanul kis része, 13 fő szavazott ez ellen. Ha erről a kérdésről nem lett volna szavazás, akkor a szakszervezetek, nőszövetségek sérelmeikről nem tudnának párbeszédet kezdeményezni az "igen"-nel szavazó képviselőkkel. Eltűnt volna előttük az egyes képviselők véleménye és csak a Parlament egészével tudnánk vitatkozni. Ez utóbbi esetben elkerülhetetlenül a parlamentarizmust kérdőjeleznék meg és nem az egyes képviselők alkalmasságát.
Tisztelt Képviselőtársaim! Mit javaslok, ha nem helyeslem az előttünk fekvő határozattervezetet?
A kormánypártok és a Kormány viszonylatában az eddigieknél szorosabb együttműködést igényelek. Nem titok előttünk, hogy az adótörvény-tervezeteket alig két hete kapták meg a kormánypárti képviselők is, . (Orbán Viktor: Ehhez nekünk mi közünk?) . nem volt módunkban figyelmeztetni a végrehajtó hatalmat, hogy mely paragrafusok nem esnek egybe választóink előtt tett ígéreteinkkel. Sokunk előtt nincs más választás, mint az, hogy az utolsó pillanatban gyártott módosító javaslatokkal futunk ígéreteink után . (Orbán Viktor: Mi közünk ehhez?) . hiszen erre választóink hetente, kéthetente figyelmeztetnek minket.
Ha még a módosító indítványunk feletti szavazást sem tudjuk elérni, akkor többünk számára nem marad más, mint egyszerűen nemet mondani. Ez gyakran egyszerűbb lehet, mint húsz társunkat körüludvarolni.
Véleményem szerint egy olyan irányú Házszabály-módosítás irányába kellene elmozdulnunk, ami a szavazási procedúra szakaszát két részre osztaná. Az első szakaszban a koncepciók feletti szavazás nagyobb számban kiejtené a koncepcióval ellentétes módosító javaslatokat és az egyes indítványok feletti szavazás csak a szavazási procedúra második szakaszában, a fennmaradó módosító indítványok felett történne meg.
Emlékeztetem képviselőtársaimat a kárpótlási törvény szavazási menetére, amikor koncepciók feletti szavazások módosító indítványok tömege feletti szavazást tettek szükségtelenné. Annak ellenére, hogy igen sok képviselő módosító szándéka meghiúsult, választóik előtt igazolni tudták népképviseleti szándékaikat.
Mit mondhatok befejezésül? A demokrácia pénzbe és időbe kerül. Pillanatnyi időzavar, késedelmes kormányelőterjesztés, nem tökéletes Házszabály ne kurtítsa meg újszülött demokráciánk ingatag alapjait. Ne kössük pecsétekhez, aláírásokhoz a képviselői indítványok érvényességét, és a szelekciót a többi képviselő szavazata teremtse meg. Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok oldaláról.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem