SZOKOLAY ZOLTÁN (MDF)

Teljes szövegű keresés

SZOKOLAY ZOLTÁN (MDF)
SZOKOLAY ZOLTÁN (MDF) Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Az idő előrehaladottsága miatt, e kora esti órán igencsak röviden szólnék. Néhány fölvetésre szeretnék reagálni.
Mécs Imre képviselőtársunk mondja, hogy egyedül a miniszterelnök képes átfogni, irányítani a négy szolgálat munkáját, amelyet most majd négy miniszter tevékenysége érint valamilyen módon. Ez valóban így van, hiszen ez a négy miniszter is a Kormány tagja, az ő munkájukat is a miniszterelnök fogja össze. A politikai felelősség – nem kis mértékben – a miniszterelnököt terheli. Terhelné még a cirokseprűgyártás ügyében is, nyilván kisebb mértékben. Ám ha a ma tárgyalt ügyekben visszaélés történne, ha botrány robbanna ki, az egész Kormány belebukna így is, úgy is. Akkor pedig miért ne engedhetnénk meg a Kormánynak, hogy úgy szervezze meg a felügyeletet, a törvényesség biztosítását ebben az átmeneti helyzetben is, ahogy jónak látja.
Időzített bombáról beszélt Mécs Imre. Valóban voltak, vannak, és sajnos, lesznek időzített bombák – a szó valódi és átvitt értelmében egyaránt. Ezek egy része keleten készült, más része hazai termék.
Az ellenzék vérmesebb részének és a hajdan volt III/III-as ügyosztálynak az érdekei most egybeesnek. Lám-lám! (Zaj.) Szeretnék ugyanis lerövidíteni azt az időt, amíg a miniszterelnök – és persze a Kormány – hatalmon van. Mi nem ezt szeretnénk!
Utána ugyanis más következne, és a választék nem túl széles. Tudomásom nincs arról, hogy nemzetbiztonsági koncepcióval rendelkezne a választék. Még valamire reagálni szeretnék. Ha jól értettem Szabó Miklós képviselőtársunk véleményét, ő azt fejtegette, hogy a két civil és a két katonai szolgálat kerüljön közös felügyelet alá, mert különben nagyon veszélyes helyzet áll elő. Dr. Demszky Gábor viszont azt fejtegette, hogy ez a négy szolgálat nem kerülhet közös felügyelet alá, mert nagyon veszélyes helyzet állna elő. (Taps a jobb oldalon.) Szívesen venném, ha a két szabad demokrata a folyosón találkozna egymással, és megvitatná a kérdést. (Szórványos taps a jobb oldalon.) Segítségül a magam részéről ehhez a vitához annyit tennék hozzá, hogy az általunk ajánlott felügyeleti rendszer legfontosabb ismérve az, hogy az adott titkosszolgálatok nem tagozódnak be valamely minisztérium, egy vagy több minisztérium szervezeti rendjébe, csupán kifejezetten a felügyeleti jog miniszteri szintű telepítéséről van szó. Itt valójában meg kell különböztetni a politikai és a jogi felelősséget. A politikai felelősség e kérdésben úgyis mind a Kormány egészét jelenti, éppen azért, mert politikai felelősségről van szó. Mi itt azonban törvényt igyekszünk alkotni, még ha átmeneti időre is. Tehát a jogi felelősség megfogalmazására törekszünk.
Ezen az irányítási modellen belül, amely egyébként megtalálható számos európai országban – hadd ne térjek ki ezekre a példákra –, az eltérés a miniszternek vagy minisztereknek juttatott felügyeleti jogkör terjedelmében, illetve a Kormány részéről az ügyekben illetékes államtitkár operatív jogkörének mértékében van. Egyik előnye még ennek a helyzetnek az, hogy a szolgálatok irányítása hosszabb távon kevésbé kötődik majd a mindenkori kabinet munkájának és igényeinek a változásához, hullámzásához, tud egyfajta kiegyensúlyozottságot biztosítani. Tehát távlatilag mindenféleképpen én ezt a megoldást javaslom, nem a közvetlen miniszterelnöki felügyeletet.
Még egyet hadd mondjak: érdekes, hogy a Németh- kormánnyal szemben a Duna-gate-ügy idején sokkal lojálisabb, elnézőbb volt a Szabad Demokraták Szövetsége, mint most az Antall-kormánnyal szemben. A Németh-kormány azért nem bukott bele a Duna-gate-ügybe – ezt a szabad demokratáktól is hallottam –, mert az SZDSZ nem kívánta, hogy belebukjon. Csak a belügyminiszter fejét követelte és kapta meg, a közvélemény nem kis megelégedésére.
Most úgy látom, hogy a szabad demokraták az Antall-kormánnyal szemben bizalmatlanabbak, rosszhiszeműbbek, mint elődjével szemben, holott ez a Kormány nem használta fel belpolitikai célokra a titkosszolgálatot. Ha ellenkező bizonyítékai vannak bárkinek, kérem nevezze meg. (Jobb oldalon taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem