TÓTH TIHAMÉR (MDF)

Teljes szövegű keresés

TÓTH TIHAMÉR (MDF)
TÓTH TIHAMÉR (MDF) Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az önkormányzati törvény elmúlt heti vitájában volt két olyan fogalom, amelyekről azt lehetett megállapítani, hogy egyes képviselőtársaink vagy nem tudták, vagy nem akarták a bennük rejlő különbséget felismerni. Nevezetesen arról van szó, hogy a törvény által biztosított, valamennyi önkormányzati szervezetet és valamennyi települési, helyi önkormányzatot megillető egyenjogúságot és a részükre törvény által biztosított többletkötelezettséget nagyon gyakran azonossággal látták el, egyenlőségjelet tettek közéjük, illetve keverték a fogalmakat.
Szeretném elmondani, hogy ez a törvényjavaslatban biztosított jog, amely minden önkormányzatot megillet, teljesen más attól, amikor egyes önkormányzatok részére valamilyen kötelező feladatok ellátására ad a törvény megbízatást. Ez ugyanúgy ismert Európában, Európa több önkormányzatát illetően, mint ahogy a jelenlegi tervezet is célba vette. Teljesen igazságtalan lenne ugyanis az, hogy a kisebb települések, a kisebb városok önkormányzatát ugyanazoknak a feladatoknak az ellátásával ruházná fel a törvény, amelyekre csak a nagyobb települések képesek.
Gondoljunk bele abba, hogy egy-egy kórház vagy szakközépiskola vagy speciális jellegű szociális otthon fenntartása milyen terheket jelent, illetve egyáltalán képesek-e a kisebb önkormányzatok ezeket a feladatokat ellátni! De ezeket a többletfeladatokat tulajdonképpen nem a Kormány ruházza az önkormányzati testületekre, hanem az Országyűlés állapítja meg törvényben. Magyarul: mi magunk fogunk dönteni arról, hogy melyek legyenek ezek a többletfeladatok, amelyeket az egyes településeknek el kell látniok.
Hallottuk itt azt is a törvényjavaslat kritikájaként, hogy ezzel tulajdonképpen biankó csekket állítanánk ki a Kormány részére, de az előbb, miután utaltam arra, hogy a törvényjavaslat ezt a jogkört az Országyűlésnek biztosítja, tehát ha egyáltalán biankó csekket állítunk ki, akkor azt csak saját magunknak állítjuk ki.
Említettem már az előbb is, hogy a törvény alapkoncepcióként szögezi le, hogy az önkormányzatok részére feladat- és hatásköröket csak törvény állapíthat meg. Teljesen téves tehát az az álláspont, miszerint az önkormányzatokat a Kormány centralizálja. Ugyanis a Kormány az önkormányzati ügyek tekintetében semmilyen szabályozási jogkört nem kap ebben a tervezetben. A jelenleg hatályos szabályok szerint tudjuk, hogy több mint 1700 jogszabály szabályozza a tanácsok hatáskörét és feladatát, tehát ehhez képest, hogy a törvényjavaslat szerint a jövőben csak törvény, illetve bizonyos körökben minisztertanácsi rendelet érintheti az önkormányzatok hatáskör- és feladatjegyzékét, lényegesen szűkebb lesz az a kör, áttekinthető és átfogható lesz.
De szeretnénk itt utalni arra, hogy a jelen szabályozás szerint sem lehet ma már minisztertanácsi rendeletben olyan kérdéseket szabályozni, amelyek az állampolgárok jogait és kötelezettségeit érintik. Ugyanakkor természetes az is, hogy ezekben az Országyűlés kompetenciájába tartozó kérdéskörökben, illetve ezeken túlmenően a Kormány feladata kell, hogy legyen, tehát a Kormány feladatát kell, hogy képezze: hogy bizonyos államigazgatási, eljárási ügyekben, eljárási, szervezeti és egyéb kérdésekben a kormányzati felelősség hatáskörében eljárva, önállóan hozzon döntéseket.
Itt szokták felvetni, hogy mi a garancia arra, hogy ez a Kormány nem fog ezzel a jogkörével visszaélni. Azt hiszem, az első és legfőbb garancia az, hogy ez a Kormány nem történelmi jogutódja az előző Kormánynak. Ez a Kormány azért alakult, hogy a rendszerváltozást az országban levezényelje. De mondhatnám tovább a törvényi garanciákat is. Ugyanis pontosan az egyik célja az volt az Alkotmánybíróság létrehozatalának, hogy felügyelje a Kormány jogszabályalkotó tevékenységét.
Szeretném elmondani még röviden, hogy az önkormányzatok leendő működését valóban és kompletten azok a törvények fogják majd szabályozni, amelyek – reméljük – rövidesen, legkésőbb november hónapig megalkotásra kerülnek, de szükséges az, hogy most minél előbb fogadjuk el az önkormányzatokról szóló törvényt. Ugyanis ebben a törvényben vannak azok az irányok, azok a garanciális irányvonalak meghatározva, amelyekre lehet építeni a végrehajtásához szükséges törvényeket.
Bízom benne ismételten, hogy rövidesen sor kerül, és akkor újra mi itt az Országyűlésben fogjuk meghatározni azokat a további elveket, biztosítjuk azokat a feltételeket, amelyek szükségesek lesznek majd az új önkormányzatok működéséhez. Köszönöm a figyelmüket. (Taps jobb oldalon és középen.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem