ROTT NÁNDOR, DR. (KDNP)

Teljes szövegű keresés

ROTT NÁNDOR, DR. (KDNP)
ROTT NÁNDOR, DR. (KDNP) Igen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ebből a napok, hetek óta folyó vitából három kérdésre szeretnék most csak kitérni.
Gyakran elhangzott – sajnos, még kormánypárti képviselők felszólalásában is – valamiféle ódzkodás a főispán elnevezéstől. A Háznak azon oldalán, ahol szakértelmükre oly gyakran hivatkoznak mélyen tisztelt képviselőtársaim és ahol talán a legtöbb észrevétel hangzott el a főispán mint elnevezés és mint funkció ellen, úgy látszik, a történelmi ismeretek annak ellenére is hiányosak, hogy ennek több elismert képviselője ül azon az oldalon.
Emlékeztetnem kell az igen tisztelt Házat arra, hogy II. Rákóczi Ferenc Sáros megye örökös főispánja volt, ezt a tisztségét megtartotta akkor is, amikor fejedelem lett, és a magyar reformkor legnagyobb, legprogresszívebb politikusai között is számos főispánt lehet találni!
Természetesen vannak negatív példák is. De ha a történelmünkből mindig csak a negatív példákat ragadjuk ki, és ezeknek a negatív példáknak a szennyvizébe akarjuk megmártani történelmünket, akkor nagyon súlyos hibát követünk el!
Ha a dicstelenséget ragadnánk ki egyes politikai intézményeink elnevezéséből, akkor az Országyűlést is át kellene keresztelnünk, mert például több mint 40 év szégyene fűződik ehhez a Házhoz mint elnevezéshez! (Taps a kormánypártok részéről.)
A másik mozzanat, amit szeretnék kiemelni, a centralizáció kérdése. Abban azt hiszem valamenynyien egyetértünk, hogy amikor egy nagy hatáskörrel rendelkező önkormányzatot tartunk ideálisnak és megvalósíthatónak, akkor ilyen önkormányzat központi erőforrások, központi adóbevételek visszaosztása nélkül egyszerűen elképzelhetetlen.
Mennél kisebb egy település, annál szegényebb, annál kevesebb jövedelemmel rendelkezik saját szisztémájának fenntartására, következésképpen központi forrásokból, központi adókból, – és ennek az Országgyűlésnek kell megszavaznia majd azokat az eszközöket, amelyektől ezek a helyi önkormányzatok valóban függetlenek és valóban önállóak lehetnek. És akkor felmerül az a kérdés, hogy a modern demokráciák mindegyikében a központi pénzek felhasználását egyrészt az államigazgatási szervek, másrészt pedig az Országyűlés rendszeresen ellenőrzi.
Ha mi azt mondanánk, ha a kormánypárt egy olyan javaslatot terjesztene elő, hogy ezek a maximálisan autonóm önkormányzatok azt csinálnak a gondjaikra bízott pénzzel minden központi kontroll nélkül, amit akarnak, akkor az általam mélyen tisztelt ellenzék két év múlva azt vetné a kormánypárt szemére, hogy elherdálja az ország pénzét, mert csukott szemmel osztogatja önkormányzatok részére Úgy van! Szórványos taps a jobb oldalon. – Orbán Viktor (FIDESZ) közbeszól:
Ezért, amit Önök túlzott centralizációnak neveznek, az végső soron nem egyéb, legalábbis egyik aspektusában nem egyéb, mint az ország pénzének a felügyelete és az afölötti ellenőrzés.
A harmadik kérdés, amire ki szeretnék térni – és ebben teljesen egyetértek az ellenzékkel, amikor azt hangsúlyozzák [Orbán Viktor (FIDESZ) Melyik részében?], hogy ez a helyi önkormányzati törvény szükségképpen ideiglenes jellegű. Ez valóban így van. Ahogy én utánanéztem, minimum még 15 törvényt kell meghoznia ennek a Háznak, hogy az önkormányzati törvény összes csatlakozó jogszabályaival egy teljes egységet, egy konzisztens rendszert képezzen. Bármennyi szakértelem is gyűlt össze ennek a Háznak az ellenkező oldalán, nem lehet egy menetben olyan törvénycsomagot alkotni, amelynek ne legyenek komoly hiányai.
Következésképpen csaknem teljesen biztos vagyok benne, hogy olyan két-három év múlva újra elő kell venni az egész kérdéskomplexumot, és újra kell rendezni, össze kell csiszolni ezeket a törvényeket, akkor majd már bizonyos gyakorlati, működésbeli tapasztalatok alapján.
Következésképpen a magam részéről abban látok egy bizonyos közeledési lehetőséget a Ház két oldala között, egy olyan kézenfekvőséget, hogy itt ezeknek a jogszabályoknak két-három év múlva majd egy újólagos összecsiszolására kell hogy sor kerüljön; én azt hiszem, hogy ebben egyet kell lesz értenünk. Éppen ezért én úgy vélem, hogy minden olyan további huzavona, amely az önkormányzati törvény meghozatalát gátolja, mérhetetlen károkat okoz és ráadásul jórészt irracionális alapon, amilyen irracionális volt az elnevezések feletti vitatkozás, azok egyoldalú beállítása, amilyen irracionalitás a túlzott centralizáció vádja, és amennyire értelmetlen az ideiglenes jellegnek a kétségbevonása, illetőleg annak az el nem ismerése. Én azt hiszem, hogy ezeken nem tehetjük túl magunkat, mert az egész ország azt várja, hogy itt valóban rendszerváltás jöjjön létre, és a túlsó oldala a Háznak ugyancsak erre a rendszerváltásra tette fel a politikai jövőjét és a politikai hitét.
Azt hiszem, hogy ebbe az irányba kellene kezdenünk keresni a kibontakozást. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a jobb oldalon.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem