KŐSZEG FERENC (SZDSZ)

Teljes szövegű keresés

KŐSZEG FERENC (SZDSZ)
KŐSZEG FERENC (SZDSZ) Erre a törvényjavaslatra tulajdonképpen elsősorban azt mondhatjuk, hogy végre.
Régi története van ennek a törvényjavaslatnak, illetve nem a törvényjavaslatnak, hanem annak a társadalmi igénynek, amely most végül törvényjavaslatként is megfogalmazódott. Azt lehet mondani, hogy a Szabad Demokraták Szövetsége ezt már több mint egy éve követeli, már az 1989. márciusi küldöttgyűlésünk határozatában benne foglaltatott, hogy azt kívánjuk, hogy az akkori MSZMP és a hozzá kapcsolódó társadalmi szervezetek vagyonát zárolják, és ezeket egy állami felügyelet kezelje, és hasznosítsa szociális, oktatási stb., társadalmilag hasznos célokra.
Folytatódott ez a küzdelem a pártállami vagyoni privilégiumok felszámolásáért akkor, amikor a Szabad Demokraták Szövetsége elkezdte a Next 2000 ügyét és azoknak a vagyonátmentő kft-knek az ügyét és ezen ügyek felülvizsgálatának szorgalmazását, amire az elmúlt év nyarán-őszén került sor. Az új Parlament összeülése után pedig már május 28-án törvényjavaslatot, illetve határozati javaslatot terjesztettünk elő, amelyben, minthogy korábban már a FIDESZ a volt MSZMP-vagyonra vonatkozóan hasonló értelmű javaslatot terjesztett be, itt mi a KISZ-nek, a volt KISZ-nek, illetve utódszervezeteinek és a Hazafias Népfrontnak, illetve utódszervezeteinek a vagyon-elszámoltatását kértük ebben a törvényjavaslatban.
Azt lehet mondani, hogy jobb később, mint soha, bár az, hogy ezeknek a törvényjavaslatoknak a megvitatására május óta nem kerülhetett sor, azért ez magában hordja azt is, hogy a volt KISZ utódszervezetei igen busásan használhatták tudomásom szerint azt a vagyont, amelynek javadalmaiból időközben részesültek, és módjuk nyílt olyasmire, hogy már voltaképpen nem is létező szervezeteknek a tagjai akik nem voltak többen, mármint azok száma, akik jogosultak voltak a csekkszámla kezelésére - azok millió forint értékű nyári táborozásokat, lovas túrákat szervezzenek maguknak. Hát persze el lehet intézni a dolgot úgy is, hogy volt legalább utoljára még egy jó nyaruk, de azt hiszem, hogy a népgazdaság nincs olyan helyzetben, hogy ilyen nemzeti ajándékokat helyes legyen biztosítani. (Mozgás.)
A tavaszi ülésszakon benyújtott és még nem tárgyalt képviselői javaslatokat felsoroló ügyirat, amelyet a képviselők megkaptak, említi ezt a Matyi Lászlóval közösen benyújtott javaslatunkat a KISZ és a Hazafias Népfront utódszervezeteinek vagyonával kapcsolatban, és megemlíti azt is, hogy a Kormány hasonló jellegű indítványt nyújtott be. Ez természetesen így van, tehát most szeretném bejelenteni, hogy a magunk részéről ezt az indítványt visszavonjuk, mert valóban nincs szükség ennek a külön tárgyalására, hiszen a kormányindítványban benne foglaltatik az a javaslat, amelyet mi tettünk májusban.
Ugyanezt állítja ez a felsorolás a másik ugyanakkor tett és hasonló jellegű javaslatunkról, amely a szakszervezeti vagyon felülvizsgálatára, számvevőszéki számbevételére vonatkozik. Na most, ez nem felel meg a valóságnak, ugyanis a kormányindítvány nem tartalmazza a SZOT, illetve tagszervezetei jogutódjának a vagyoni felülvizsgálatát, tehát az erre vonatkozó indítványunkat fenntartjuk. Felvetődött az, hogy ezt módosító indítványként csatoljuk a jelenlegi csomagtervhez. Azonban az a véleményünk, hogy természetesebb közegben marad a szakszervezeti vagyonra vonatkozó javaslatunk, ha együtt tárgyaltatik azzal a másik két javaslattal, amelyeknek egyikét az MDF képviselője, Palkovics Imre nyújtotta be, amely a szakszervezeti üdülővagyonra vonatkozik, a másik pedig, amely a tagdíjfizetés módjára vonatkozik.
Azt gondoljuk és kérjük, hogy minél hamarabb tűzze ezeket a javaslatokat az Országgyűlés napirendjére, a megtárgyalásuk igencsak sürgős. Emellett szól két dolog is. Egyrészt az, hogy nekünk is az a véleményünk, hogy nem lehet egyenlőségjelet tenni mondjuk a Hazafias Népfront, illetve utódja vagyona és a SZOT, illetve utódjai vagyona, vagyoni ügye, és egyáltalán ügye, között. A jelentős különbség az, hogy véleményünk szerint a Hazafias Népfrontra a többpártrendszer, az alkotmányos demokrácia viszonyai között semmiféle szükség nincs, azonban szakszervezetre természetesen van szükség. Méghozzá olyan szakszervezetre van szükség, amely legitimitást élvez, amely valóban képviseli a munkavállalókat és amely ennek következtében valóságos tárgyalópartnere lehet mind a munkaadói szervezeteknek, mind pedig, szükség esetén, a Kormánynak. Azonban ennek a legitimitásnak az eléréséhez arra van szükség, hogy megszűnjenek azok a privilégiumok, amelyek a pártállami viszonyok idejéből maradtak fenn.
Tehát úgy gondoljuk, hogy tulajdonképpen a szakszervezetnek, a szakszervezeti mozgalomnak, sőt még a látszólag ellenérdekelt Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének is igenis érdeke, hogy minél hamarabb sor kerüljön a vagyonelszámolásra. A "minél hamarabb"-ra pedig egy új hangsúly is esik, azért, mert tudomásom szerint szeptember 15-ével a MASZOSZ úgy tervezi, hogy a még központi kezelésben maradt vagyont végképp szétosztja a tagszervezetei között, ami azt jelentené, hogy nem a MASZOSZ-szal központilag állna szemben az Országgyűlés, illetve nem a MASZOSZ-t kötelezné vagyonelszámolásra és nem a MASZOSZ-szal kellene bajlódnia az Állami Számvevőszéknek, hanem több mint 80-90 szakszervezetnek a vagyonelszámolását kellene bekérnie, ami sokkal bonyolultabb, nem is beszélve arról, hogy folyamatosan fennáll az a törekvés, hogy ezt a vagyont valamilyen módon részvénytársasággá, alapítványi vagyonná alakítva kivonják az ellenőrzés alól.
Tehát itt ismételten sürgetni szeretném a szakszervezeti vagyonra és egyéb szakszervezetre vonatkozó javaslatok napirendre tűzését.
Végül pedig azt szeretném mondani, hogy a Szabad Demokraták Szövetsége, ahogy előde, a demokratikus ellenzék is, mindig arra törekedett, hogy felvegye a harcot a pártállami privilégiumokkal és megsemmisítse azokat. Mi azonban az intézmények hatalmát, az intézmények privilégiumát akarnánk, akarjuk megsemmisíteni és ennek lenne egyik, talán nem utolsó, de mindenesetre a végsők közé tartozó eleme a vagyonelszámoltatás. Éppen ezért nem helyeseljük például azt, nem tartjuk igazán jogszerűnek, hogy a törvénytervezet már a címében minősíti az elszámoltatandó szervezeteket. Azt gondoljuk, hogy egy jogszabálynak politikailag semlegesnek kell lennie, fölösleges az, hogy a törvénytervezet címében benne legyen, hogy a múlt rendszerhez kötődő szervezetek. Egyszerűen maga az a tény, hogy felsoroljuk ezeket a szervezeteket, az jogi szempontból véleményünk szerint tökéletesen elégséges.
De ami fontosabb ennél, az az, hogy szeretném hangsúlyozni, mi akkor, amikor monopóliumok, hatalmi kiváltságok ellen harcolunk, akkor az intézmények ellen harcolunk, és nem akarunk személyek ellen harcolni, és nem akarunk személyeket bizonytalan helyzetbe hozni, nem akarjuk azt, hogy olyan helyzet alakuljon ki, amelyben egyes emberek nem érezhetik magukat biztonságban. Ezért azt gondoljuk - és engedtessék meg, hogy egy mondat erejéig kitérjek erre -, úgy véljük, nagyon súlyos felelősség nehezedik a Magyar Demokrata Fórum parlamenti frakciójára akkor, amikor a jelen helyzetben, amikor amúgy is olyan sok a feszültség az országban, előterjesztette azt a justitia-tervet, amelynek, mint maguk mondták el sajtótájékoztatójukon, pontos kereteit nem látják át, nem tudják azt, hány embert fenyeget ez az elszámoltatás, ez az úgynevezett igazságtétel.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem