Németh László: Pap Károly

Teljes szövegű keresés

Németh László: Pap Károly
A közönséges embert eltemeti Szibéria, Dosztojevszkijt újjászüli; a vándorlegény elátkozza lyukas köpenyét, Petőfi ebben a palástban talál királyságra. Az igazi költőt nem szoríthatja meg úgy az élet, hogy nyomorában elrendelést ne lásson; ő az a cigány, aki farkasverembe is csak azért esik, hogy tökéletesen kelljen hegedülnie.
Mindig különösnek találtam, hogy zsidóságával szemben a legtöbb zsidó művész, a legtisztább is, nyárspolgármódra viselkedik. Betegségként hordja, ahelyett, hogy élményként kiaknázná. Ez a bajszát pedri és peckesen jár, így mutatja, hogy «milyen kevéssé van megtámadva»; az az aszkézis hidegvízkúrájával űzi magából egy életen keresztül. Míg egyesek dühösen erősgetik, hogy ilyenfajta betegség nincs is, az orvosok találmánya az egész, mások izgatott exhibicionizmussal hívják föl rá a figyelmet, hogy az elmaradt vígaszért megsértődjenek. A mi irodalmunkban Pap Károly tán az első, aki a született művész boldog önkéntelenségével ütött a homlokára: ha már művész vagyok, milyen határtalan szerencse, hogy zsidónak születtem.
A művész célja: alkotása kicsiny színpadán a világ örök erőit újra szembeállítani. Hogy ezt elérhesse: színpadot kell kiszigetelnie a világból, zúgot keres, amely fölé úgy feszítheti ki a művészet örök ponyváit, hogy nyugodtan elmondhassa: semmi lényeges sem maradt a ponyvákon kívül. Pap Károly fedezte fel, hogy zsidónak lenni annyi, mint készen kapni ezt a színpadot. Ez a csepp nép, amelyet évezredek sem oldhattak szét a népek tengerében, tenger a cseppben, mintahogy a dráma: világ a bódéban. Kiszigetelt és mégis teljes emberiség; kicsiben az egész emberiség.
Orvosok tudják, hogy a zsidó mennyivel hajlamosabb alkati betegségekre, mint akármelyik más nép. Egy különös belső, differenciálódási vagy bomlási gyorsulás hajtja a zsidó fizikumot a legellentétesebb szélső esetek felé. A zsidó lelket is. Egy zsidó családban olykor az emberi természet világvégei jelennek meg mint testvérek egymás mellett. A zsidóságon belül kéjvágy és puritánság, kapzsiság és lemondás, hit és képmutatás, szeretet és gyűlölet, szentség és cinizmus sokkal közelebbi rokonok, mint akármelyik más népben. A többi nép aránylag meglehetős egynemű differenciáltsága közepette a zsidóság az emberi szervezetbe beékelt, sokirányú embrionális csír, nemcsak szigetelt, de ősibb emberiség is, amely a Bibliában elővetíti s azóta nap-nap után s szinte minden családon belül megismétli az emberiség történetét. A zsidóság, Pap Károly szemében úgy viszonylik a többi néphez, mint a dráma az élethez. Nemcsak zárt és teljes, de sűrített és szimbolikus jelentőségű is. A zsidó nép sorsánál fogva «meg van komponálva».
Aki kívülről nézi a zsidóságot, csak a szélső eseteket, a lélek alkati betegségeit látja s degenerációról beszél. Pap Károly azonban azt az ős, zsidó embermasszát forgatja, amelyet évezredes sorsa úgy vitalizált és úgy betegített el, hogy egyéneiben a lappangó emberi változatnak szélső esetté kell szöknie s zuhannia. A zsidó faj neki: a felfokozott életű és felfokozott betegségű fajta, rádiummal besugárzott emberiség, amelyben a nagy emberiség végzete százszoros erővel tombol. Dosztojevszkijnek a francia és német csak francia és német; a sokhajlamú orosz azonban maga az ember. Pap Károly szemében a zsidóság, amely a leghatároltabb fajta, a legreprezentánsabb emberiség.
A történelem egy csodálatos alakot s egy nagy érvet adott Pap Károly mellé: a zsidóság hőse ugyanaz, aki az emberiségé: Jézus. A zsidóság az a nép, amely megteremtette és megfeszítette Jézust. Megteremtette, mert sötét faji sorsából ki akart törni egy világosabb, természetesebb emberi sorsba, ahogy Pap Károly mondja, föl akarta áldozni faját az emberiségért; megfeszítette, mert ez a kiszabadulás lehetetlen, az embert lehúzza szervezetének és társadalmának sötét ingoványa. A zsidóság Jézust nem úgy feszítette meg, ahogy egy kannibál-nép enné meg a hozzávetődött mennyei utast, hanem ahogy a test a lelket, a képmutatás a hitet, a megszokás a heroizmust. Kajafás és Krisztus együtt a zsidóság, együtt az emberiség. A zsidóság Pap Károly szerint azért szimbolikus faj, mert benne agonizál leggyötrelmesebben a Krisztus. Krisztus azért lett Pap Károly hőse, mert benne oldódik fel legteljesebben a zsidó gyötrelem.
Aki a napba néz, sötét foltokat lát. Nietzsche mondta, hogy a görögök az enyészetbe néztek és fénykarikákat láttak. Ez a fény, mely az enyészetre meredő szemben csillan fel, a homerosi derü. Az a sötétség, amely fölé Pap Károly Jézust s jézusi művészete szelíd fényét odakáprázta: lelkünk személytelen sötétje, a nemhívott és mégis bennünk tanyázó erők, nehézkedésünk idegen emberek sorsa irányában: mindaz, amit tetszés szerint tágítható szóval fajnak nevezhetünk.
*
A legnagyobb írói készség is elkallódik, ha nem támad az író szellemében egy mágneses mag, amely minden erővonalat a maga irányába igazít s a szellem kósza elemeit egyetlen terv szerint rendezi. Pap Károly akkor lett író, amikor ez a Jézus-eszme szellemi élete gócába került. Első kitűnő novellája, a Messiás születik s valószínű, hogy utolsó novellájában is: századszor vagy ezredszer ugyanez a Messiás fog megszületni. Nem jó író, aki nem monomániás. Rövid az élet s az igazán érdemes mondanivalót nem lehet elégszer megközelíteni. Noha mindig egy tűzben mártjuk meg a fáklyánk, a láng, amit kikapunk, a tűzhöz képest mindig bágyadt és kevés.
Ha valakire talál ez a kép: hát Pap Károlyra. Az ő írói célja, egyszer a mű ormán felnyujtani a tüzet fogó fáklyát. Egész esztétikája ezt a győztes pillanatot szolgálja, műveiben nincsenek külön pislogó vagy kápráztató tüzecskék, melyek a felmutatás szertartását zavarhatnák. Legkisebb írása is valami részleteknél jelentősebb egészet akar megközelíteni. Áhítatos és halálosan komoly író, aki nem számítgat: most száz méterre szállok föl, most tízezerre; jelmondata: mindig a nap felé, ameddig birom.
A képzelt legősibb szárnycsapása egy eszme felé: a példázatszerű költői mese. Aki ábrázolni akar, nem mesélhet, azt köti az élet való szövése, akit azonban nem a valóság köt, hanem a lényeg, az nem fél s a valóság rovására is költő mer lenni, hiszen tudja, hogy a lényegest legtalálóbban a képtelen fejezi ki. Ami Pap Károlyt a kortárs-íróktól megkülönbözteti, képzeletének ez az állandó vonzódása a lényeges képtelenség felé. Épp ellentéte ő a szocio- és pszichonaturalista írónak; a valóság az ő számára csak nekifutó talaj, amelyről, mint a repülőgép, fokról-fokra emelkedhet. Pirandello drámáiról írtam annakidején, hogy valamennyien parabolák: egy-egy filozófiai gondolatot példázó mesék: Hosszú első felvonásai dobogók, melyek a színpad kötelező realitásából a parabola valószerűtlenségébe dobják föl az írót. Akármilyen kevés a hasonlóság a két író közt, a valóságból kifejlő mese, a modern műfajba belopózó ősi parabola. Pap Károlyra is jellemző. Az adott műfaj: a novella vagy regény jelenti számára a valószerűség kényszerét, de ebből a valószerűségből szívós, apró torzítások árán egyre meggyőzőbben bontakozik ki a képtelen, de világító mese.
Nem mondhatom egy ponton: itt már nem megyek tovább; idáig követtelek, ide már nem követlek. Az író észrevétlenül csábít bele a játékba, nem figyeljük meg a fokokat; ez már valószerűtlen, ez már groteszk, ez már egészen képtelen. Csak amikor fönnvagyunk, akkor döbbenünk meg, miféle légrétegekben röpültünk át. Gondoljunk csak a Messiás születik vagy a Két kalásztépő útja vízióira, mit fogadtatott el ott velünk a költő, mielőtt a mű eszméje átütött belénk.
Mért fogadjuk el Pap Károlytól a lehetetlent, mint lehetségest? Nemcsak mert fokról-fokra száll belé, hanem mert a fogyó valóságot fokozódó drámai szemléletességgel kompenzálja. Minél lehetetlenebbé válik a Nyolcadik stáció meséje: a kálvária-kép előtt kettéváló, jókra-gonoszokra hasadó falu, annál domborabbak az alakok, drámaszerűbb az előadás, részleteiben annál realisztikusabb a szemünk elé vetített kép. A részleteknek ez a növő szemléletessége elfeledteti, mily rohamosan távolodunk a lehetségestől; a színesedő mesén egyre tüzesebben átvilágító költői eszme a mű «győztes perc»-ének az igéretével húz maga felé.
A parabola azonban nemcsak abban különbözik a novellától, regénytől, hogy valószerűtlenebb; alakjai is más viszonyban vannak a művel, mint a novella és regény alakjai. A novellába, regénybe «betévednek» az alakok, életben megfigyelt, magunkból lehasított figurák vállalják a hős és statiszta szerepét, a parabolánál a költői eszme termi a mesét s a mese az alakokat. Ki nem érzi, hogy A nyolcadik stáció szereplői nem az élet, hanem a példázat felől kapják a vért, a mese szabta meg a helyüket, jellemüket?
Egy alak sem élhet itt a mű rovására, ahogy egy mondat s egy szó sem indulhat el a maga feje után. Pap Károlyból hiányzik az, amit szókultusznak, nyelvi mitológiának lehetne nevezni, de művének nincs is különös szüksége rá. Tartózkodó rend, a naiv és népies felé hajló stilizáló ösztön, egy-egy fínom kép gondoskodik róla, hogy nyelve a műnek ne csak engedelmes, de költői eszköze is legyen.
Azzal, hogy a regényt a parabola szellemében újra költötte, Pap Károly szárnyakat adott ennek a gyalogjáró műfajnak s közelebb emelte a nagy költészet szelleméhez. Az irányító eszme magasabb organizáltságot teremt a műben, képzelete kilódítja a kicsinyes valószerűségből, a mellékest a lényeges alá rendelő fegyelme nemes ízlés fényében csillogtatja. Nem ismerem el, hogy volnának költők és prózaírók. Csak költők vannak és ujság-csinálók. Pap Károly prózaíróink közt: föltétlen költő.
*
Ha semmi mást nem tudnék Pap Károlyról, csak azt, hogy miképp fogantak s milyen viszonyban vannak egymással eddig írt művei, akkor is azt mondanám: így csak igazi író oeuvre-je keletkezik. Pap Károly monomániáját egyetlen mű elégíthetné ki teljesen: egy Krisztus-regény. S csakugyan, ez az a mű, mellyel képzelete állandóan küzködőben van; felépíti, eldobja, gondosan kiszínezi a részleteket s meghasonlik az egésszel, elcsípi az egészet s megakad az első fejezetnél. Évek óta szaladgál köztünk Krisztus regénye folyton változó terveivel, mint egy mitológiai feladat elkárhozottja, aki nyilvános nekigyürkőzéseken próbál bátorságot gyűjteni s fegyverzete csereberéjével halogatja a viadal kezdetét.
Megírom vagy belepusztulok, érzi a gyenge szervezetű, nehezen dolgozó művész és minél jobban, minél alaposabban akar a műre vagy inkább a mű ellen felkészülni. Nem veszi észre, hogy épp ez az állandó, minél alaposabb felkészülés ingerli egyre roppantóbb ölelésűvé a szörnyet, amelyet kihívott. Mindenét erre a műre tette fel, annyira, hogy már nem is írhatja meg, legalább is istenkísértés volna megírnia.
Így lesznek Pap Károly művei: kitérők az életmű elől. Azok a novellák, amelyekkel feltünt: a Messiás születik, Miháel távozása Támánból, Két kalásztépő útja, Miháel: egy Krisztus-regény vázlatai. Zsidó földön, Jézus idejében játszanak, a hősük is Jézus, csak a művész szerénykedik, hogy ez még nem az igazi Krisztus-regény, isten őrizz, hogy az igazi Krisztus-regény legyen. Ha Krisztus is a hőse, a Miháel mint mű, csak Keresztelő Jánosa az igazi Krisztus-regénynek, amely utána jön és fényesebb lesz minden hírnökénél.
A vázlatokban azonban a mű furdalja a művész lelkiismeretét s Pap Károly siet fölfedezni, hogy Jézust nemcsak a kétezer év előtti Izraelben lehet kerülgetni, hanem a mai zsidóság elvetélt Krisztusaiban is. Vannak-e ilyen Krisztusok? Pap Károly szemében a mai zsidóság ugyanaz a nép, amely Krisztust megteremte; hogyne volna, amikor az ő művész monomániájában is az ősi zsidóság Krisztus-termő hajlandósága vajúdik. Műveinek, töredékeinek így egy újabb csoportja keletkezik, mely az elvetélt Krisztusban mutatja föl az örök Krisztust s modern vonatkozású tárgyakban szökik meg a Krisztus-regény elől. Harctéren játszó előadatlan drámája, melynek főszereplője örökölt, organikus gyávasága s a húzó faji összetartás ellenében akar hős és tiszta bajtárs lenni: ehhez a csoporthoz tartozik.
De még azokban a műveiben is, amelyek kilépnek a zsidó világból, az igazi, vagy az álruhás Jézus marad a hős, ő pattan ki a meggyötört emberek szívéből s ő ingerli maga ellen a gonoszokat. E művek különben is csak látszólag lépnek ki a zsidóság köréből. A nyolcadik stációban szereplő falu nem a magyar, hanem az örök falu, lakói nem magyarok, hanem emberek s abban, hogy a falu a kósza festő kálvária-képében magára talál, az emberiség talál a zsidóságban önmagára. Pap Károly szemében a nemzsidó vagy közömbös korlát, a zsidó világot bezáró fal (mint drámájában), vagy ráhangolt közeg, melyben a zsidó dráma hullámai kapnak általános emberi akusztikát.
A megíratlan Krisztus-regény, mint nem létező s mégis vonzó és világító nap így kerengeti maga körül szűkebb-tágabb körön az apró Krisztus-regények, novellák, gyarapodó bolygórendszerét. A művészet ahelyett, hogy megbüntetné, megjutalmazza a művész gyávaságát, aki annyira eltelt feladatával, hogy nem mer vállalkozni rá. Egy Krisztus-regényt így kerülgetni több, mint megírni. Annál inkább, mert megírni csak rosszul lehet.
*
Pap Károly kész művész; célja, módszere, esztétikája oly világos, hogy nekrológjában is csak olyasformán fogják jellemezni, mint ma, amikor (kiadóink szégyene!) még mindig első könyvének előlegezzük a bírálatot. Afelől azonban, ami e bírálat és a nekrológ közé esik, már nem vagyok ilyen biztos. A művész megvan, de meglesz-e a kvalitásaihoz méretekben is méltó oeuvre: kérdés.
Aki egy eszmét kergetve élő indulatok ágyasába gázol s problémának nézi, ami másnak szívügy vagy botránykő: gyűlöletesebb az indulat embere előtt, mint a legféktelenebb ellenség. Pap Károly, mint minden igazi művész, hontalan az érdekek országában. Ez a «Jézus-faragó ember» egymásra lövöldöző lövészárkok közt farigcsálja az ő Jézuskáit. Adják elő egyszer a drámáját s igazán nem tudom: kik fognak jobban prüszkölni, a gyülölködő keresztények vagy a zsidó képmutatók. Rátermett-e erre a sorsra a nehezen dolgozó, aggályoskodó, nyomorral küzdő író? Nem tudom. De tévednek, akik azt hiszik, hogy a művészt minden csapás acélozza. Van, amelyik agyonüti. Aztán meg tehetségének nemcsak külső korlátai vannak! Pap Károly alapműfaja: a parabola az egyszerű példázattól a Karamazov-testvérek-féle bonyolult műig (ahol az «egy apa és három fia» meséje s az eszme, mely mind a négyüket nemzette, hihetetlenül vastag pszichológiai kéregbe burkolózik) igen különböző életanyagot göngyölhet fel egy eszme érdekében. Pap Károly ezt a műfajt ösztövéren kezeli, itt-ott mégis csak túl kevés élet húsosodik az ő meséire. Az életet az életért ábrázolni: művészietlen, a sok megfigyelésből csontváz nélkül lottyadt pulpa lesz; viszont csontváznak és húsnak mégis csak megvan az aránya, amelyen túl a közismert eszmei soványság fenyeget. Pap Károlynál alakok, nyelv meglehetős egyrétűek s a szimbolizmus szörnyetege időnként el-elásítja magát. Eddig megjelent, kisebb műveiben ez a fogyatkozás csak helyenként bántó (pl. a Nyolcadik stáció elején), drámájának már legfőbb hibája s kérdés, hogy egy nagyobb műben a költői eszme rendelkezésére álló «valóság-anyag»-nak ez a hiánya nem bosszulja-e meg magát. Valami aránytalanság lappang Pap Károly hatalmas műveket forgató képzelete s a mű számára megvalósítható emlék- és érzetgazdagság közt. Egyelőre ebben látom legnagyobb akadályát annak, hogy töredék-remekekből reprezentáns nagy művekbe törjön elő.
Persze az irodalmi prognosztika még az orvosinál is esendőbb tudomány. De ha semmi mást nem tekintünk, csak a teljesítményt, az a néhány művecske, amely Pap Károly kezéből kikerült, akkor is jelentős; nemcsak új művész, de új, nemesebb művészetfelfogás, szigorúbb izlés mutatkozik bennük. Vannak fiatal írók, akiktől igen sokat várok; Erdélyi József és Pap Károly azok, akiktől többet kaptam, mint amennyit még várhatok. Bennük látom egy új irodalmi kor első kristályosodási gócát s hogy ez a két író, akik annyira különböző úton törtek előre, egy tőlük teljesen elütő érdeklődésű kritikusnak nemcsak a nagyrabecsülésében találkoztak, de esztétikája példaalakjaiul kínálkozhatnak, legerősebb bizonyítéka előttem, hogy korunk legjobb irodalmi törekvései nemcsak egyidejűek, de magasabb szempontból egyszelleműek is.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem