Felvinczi Takács Zoltán: Máramarossziget és Hollósy Simon

Teljes szövegű keresés

Felvinczi Takács Zoltán: Máramarossziget és Hollósy Simon
Áprilisi napjaim első hangulatába mintha valami különös megértés szövődött volna most, hogy hosszú távollét után újra az ország északkeletén jártam. Egy kultúregyesületi felolvasásom miatt, mely a Távol-Kelet festőművészetéről szólt. Szűkebb hazámmal szomszédos a vidék. Mikor ott járok, olyan kis oedipusi érzés fészkelődik bennem. Eszembe jut Turgenyev kiáltása az orosz szfinxhez: „Te vagy az Karp, Szidor, Szimjon!… Mióta lettél Te szfinx?”
Mindig úgy érzem ilyenkor, hogy szellemi életünk új forrásai valami magasabb törvény szerint nyílnak egyre nagyobb számmal a keleti részeken, hol a különböző népelemek keveredése univerzális fogékonyság kifejlődését kell hogy eredményezze.
Úgy találtam, hogy az a közönség, mely az európai gondolkozástól teljesen idegen művészeti kérdések fejtegetésére minden különös készültség nélkül is reflektálni tud, vagy a temperamentumnak az a simulékony melegsége, mellyel a szigetiek népszerű Ady szavalója – Heller Sárika – adja elő a japán költők verseit, már nem tartozik a magyar vidékről alkotott hagyományos fogalmak keretébe.
Mi sem természetesebb, minthogy e benyomások után azt kérdeztem, milyen megértésre talál itt a szülőföldjén egykori mesterem, Hollósy Simon, a magyar hibákba oltott nemzetközi művészlélek?
Nahát az összeveszés, az megtörtént itt is! A festőiskola técsői és szigeti nyaralásai itt is disszonanciába csattantak ki, mint annak idején Nagybányán. De az emberek már belátóbbak. Még a polgáribb felfogásúak is. Nem akarják már elvitatni az Öregtől a javíthatatlanságnak azt a kis jogát, ami őt biz’ Isten megilleti. Beletanultak hát abba, hogy a művészt külön mértékkel mérjék, s aki teheti, szeretettel gyűjti s megbecsüli képeit.
Igen. Máramarosszigeten van már művészet. Akárcsak Nagybányán és Szolnokon. Vannak gyűjtők és megértők is, kiknek érdemeit le kell szögeznünk. Így kívánja a becsület.
A református líceum öreg könyvtárában láttam Hollósynak két ifjúkori tanulmányát.
Egy női fej. Bizonyára az akadémián készült. Tárgyilagos formakeresés eredménye, erős tónusellentétekkel, még minden egyéni artisztikus törekvés híján. – De hol az iskola, melyben párja akad? Látjuk a kiállításokat évről évre, s bennük a tehetetlenül küzdőket, kik nem tudnak egy szerves összefüggést egyszerre átérezni, vagy egy igénytelen festői jelenséget szilárd tónusegységbe hangolni.
Hollósynak már ezen a fiatalos munkáján is érzik a szigorúan megszabott conditio sine qua non határtalan tiszteletben tartása, a szélsőséges komolyság szerencsés találkozása a villámgyorsan reagáló felfogással.
Egy kopott imakönyvet és olvasót ábrázoló kis csendélete szintén sötét alaptónusokba ágyazott. Széles és könnyű ecsetvonásokkal készült. Technikája ennélfogva élénken emlékeztet egyes olasz festőkre a barokk temperamentumos korszakából. Crespí, Stozzi, Tiepolo jut hirtelen eszembe. Amellett a formák minden legkisebb részletének, a tónusok minden fokozatának hiánytalan éreztetése.
A sors úgy akarta, hogy e tanulmányok összegezése, Hollósy első korszakának művészi betetőzése is a festő szülővárosába kerüljön. Csapody Sándor úr tulajdonában láttam a híres kukoricafosztást 1885-ből, a még mindig kevés ember által ismert eredetijét annak a kis Hanfstaengl-féle fotográfiának, melyet Hollósy-tanítvány koromban, sok társamhoz hasonlóan kegyelettel tartogattam legintimebb felszerelésem közt.
Egy életkép! Adomázó novellisztikus témája olyan, amilyent ma félve kerül nemcsak a festő, hanem a múzeumlátogató is. Majdnem sablonosan elgondolt jelenet. Nem is igen vezethető vissza a művésznek valamely személyes élményére. És mégis mennyire különbözik minden hasonlótól, ami magyar festő ecsete alól került ki. Hol párosul ilyen tárgy a kompozíciónak hasonló festői lendületével? A kukoricacsövek halmazára vetett suba és a merészen hajló alakok magyarosak, parasztosak. De mintha egy Tiepolo vagy egy Makart lélegzete dagasztaná a népies formákat.
Az ecset finomsága díszére válnék a leggyakorlottabb hollandusoknak is. Az élesen megfigyelt, teljesen átértett és hiánytalanul visszaadott formák Leibl festményeit juttatják eszünkbe.
E hasonlatok azonban nem vetnek világot arra, ami ez alkotásban a legértékesebb. A magyar kortársakkal vont párhuzam se vezet a kép artisztikumának lényegéhez. Mert az nem egyéb, mint egy teljesen egyéni művészi erotikával átérzett, minden egyéb értéket uraló tónus. Tehát nem a fenntartás nélküli természetutánzás, mert arról itt nem lehet szó, hanem a meglátás, az érzés teljes mélysége, az egyéni temperamentumnak megfelelő erőnek alárendelve.
Ez maradt Hollósy művészi hitvallása akkor is, midőn sokévi szünet után a kolorizmus jegyében kezdett újra dolgozni. Tájképek képviselik ezt az új korszakot. Kiváló helyet foglal el köztük két técsői részlet, az egyik Altmann Ferenc úr gyűjteményében, a másik dr. Heller Zsigmond tulajdonában. Ezek már az impresszionizmus szellemében, nagymozgású ecsetvonásokkal, sok színnel festett képek. Amilyen finomak, éppoly mélyek és gazdagok. Beszédesek, mint a hallgató természet, és szintén egy-egy különös melegséggel átérzett tónusérték uralma alatt állanak. A gyakorlatlan szem úgy érzi, mintha e képekből hiányoznék az utolsó ecsetvonás, a legnagyobb nyomaték. Pedig ellenkezőleg, éppen ebben az egyéni mérték szerinti lefokozásban rejlik abszolút művészi értékük.
A Hollósy-festményeken kívül még egy dolog hatott rám különös erővel Szigeten. A meg nem festett képek tragikuma. Milyen ragyogó pályafutás lehetett volna a Hollósy Simoné! És nemcsak az övé, hanem József bátyjáé is, ki annak idején szintén büszkesége volt a müncheni akadémiának, míg bölcselő hajlamai a buddhizmus tanulmányozására nem terelték. Milyen hatalmas impulzust adtak, milyen szolid mértéket szolgáltattak volna a Hollósy-képek, ha nem maradnak képzeletben lobogó bolygótüzek, hanem formává szilárdulnak. Így csak alapérzésük él azoknak emlékezetében, kiknek alkalmuk volt a mestert kritikus idejében figyelemmel kísérni. Titokzatos sejtető nyelven szólnak ez emlékezések mint valami magyar szfinx, mint az áprilisi napfényben fehérlő máramarosi havasok.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem