Lengyel Menyhért: Wedekind • Die Zensur – Der Liebestrank

Teljes szövegű keresés

Lengyel Menyhért: Wedekind •
Die Zensur – Der Liebestrank
Túl vagyunk azon, hogy az ítéleteinket – mit, az ítéleteinket –, az impresszióinkat! – kúriai döntvényeknek tartsuk, sőt egypár meglepő, tegnapról mára történt ráeszmélés úgy fejbe ütött bennünket, hogy jó lélekkel csak ennyit mondhatunk: – ma így gondolkozom a dologról. – Ezelőtt néhány évvel láttam Wedekindet Münchenben, ahol a „Hőstenor”-ban játszott és rögtön megfogalmaztam s kihirdettem az ítéletet: borzasztó rossz színész, pássz! Hányszor harsogtam azóta ezt el a meggyőződés némi hevületében, kávéházi rögtönítélő bíróságok, lélekanalizálók s a világ összes ügyeiben szóbeszéd útján rendet teremtő szigorú – kedves – lények társaságában! S a minap bemegyek a berlini Wedekind premierre (igaz, hogy kis színház, egy nagyobbacska terem az egész) s mit kell tapasztalnom –, Wedekind nagyszerű színész vagy talán: színész, ez nem is kifejezés már rá, mert a színpadról ezen az estén olyan kísértetiesen és megdöbbentően hatott, amihez semmi színházi élményemet nem tudom hasonlítani. Felizgató volt – rettenetes –, egy véres ember –, ahogy belevág egy késsel a saját szívébe s előttünk szökik ki a sűrű fekete vére s torzul el a komikus, vagy hősi feje (az egyik percben egy szatírhoz, a másikban Napóleonhoz hasonlított a tömzsi ember)…
Egészen különös ugrással azt csinálta meg, amire voltaképpen minden író –, de miért csak az író –, minden ember veszettül vágyakozik („Szeretném magam megmutatni,hogy látva lássanak”): – megmutatta magát. Ez nem olyan egyszerű, mint első pillanatra gondoljuk –, borzasztó nehéz és körülményes –, hiszen minden írói munka értéke azon a ponton csattan ki, mikor az író megmutathatja magát ha csak egy felvillanásban. S milyen ritkák ezek a valódi felvillanások. Néha öt felvonáson keresztül játszik a dráma zenekara, sípok, dobok és klarinétok, felbukkanó és összefolyó hangok különös zenéje s egyszer egy csendes jelenetben felsír egy hegedűszó s az az érzésünk van, hogy most, no most, a húr másik vége a költő szívén feszül: – az író megmutatta magát. Néha sok kötetes munkában hiába keressük ezt a megmutatást, de néha benne van egy újságcikkben – néha egy éjszakai beszélgetésben van benne s néha nincs benne direkt titkos és őszintének látszó fontos magán tárgyalásokban. Néha egy verssorban van benne, néha csak abban, ahogy egyik ember ránéz a másikra – no és most tessék elképzelni, hogy a teremben felszáll a vörös függöny és ott a költő meg a felesége egy felette hosszú párbeszédbe kezd, hogy miről beszélnek, az talán nem is nagyon fontos, nem is túlságosan elmés – de a teremtését, olyan őszinte s ennek folytán olyan izgalmasan érdekes, mintha a szoba egyik fala hirtelen kidőlt volna s láthatatlan tanúi lehetnénk egy házaspár beszélgetésének, ami marcangoló –, mert igaz. Borzasztóan igaz s ennek folytán, noha a háromnegyed óráig tartó darabnak (Die Zensur) semmi drámai beállítása és szerkesztése nincs visszafojtott lélekzettel kell hallgatnunk, mert csak az emberi párbeszéd két húrján annyi gazdagság és változatosság hangzik a színpadról felénk, amennyi gazdagság és változatosság valóban megvan a legegyszerűbb emberi párbeszédben is (csak ritkán vesszük észre).
Wedekind a magánügyeiről beszélt, arról kesergett, hogy miért nem veszik őt komolyan s a cenzúra miért tiltotta be a Pandora szelencéjét –, mi a nézete a vallásról s a művészetről s nekünk ezekhez a magándolgokhoz semmi közünk, írta az egyik német kritikus. De hát nem példátlan művészi munka volt-e az, hogy ez a magánbeszélgetés mindent elsöprő zord erővel hatott s a költő megtudta magát mutatni úgy, ahogy van, ahogy áll, ahogy abban a félórában gondolkozik és érez. Ebben a kis darabban utána nem csinálja, nem is lehet utána csinálnia, mert – ugyebár – éppen az volt a végtelen fontos és érdekes, hogy mindezt ő mondta el. De ahogy betanulta és úgy mondta el, mintha éppen most jutott volna az eszébe, a közvetlenség hallatlan erejével: – ez volt a nagy színészi munka s ezért maradt meg az egész úgy, mint egy feledhetetlen és soha nem ismétlődhető élmény, mint egy vakmerő kísérlet, amely – sikerült.
Evvel a költő el is lépett a színpadról s azután előadatta a Kleines Theater társulatával a „Liebestrank” című bohózatát, amely már jó tíz éve íródott s amelynek mégis ez volt az első előadása. Evvel azt hiszem kimerítően jellemeztük a darabot – tessék elképzelni, milyen groteszk és különös lehet, hogy Németországban, ahol sok mindent mernek, sokfelé kísérleteznek s ahol a Wedekind értékével régóta tisztában vannak – ezt a darabját egyszerűen nem merték előadni, pedig még a cenzúrával sem lehetett baja, mert nincs benne semmi cenzúra-ellenes. De olyan vadállati formája van a dolognak, hogy hozzá sem mertek nyúlni. Pedig borzasztóan mulatságos. Olyan, mint egy torzképrajzolónak a pokoli szénvázlata. Hogy miről van benne szó, hogy milyen az alakok beállítása, a színdarab felépítése –, az alapeszme – és mind amit úgy egy normális színdarabnál számon szokott kérni egy normális bírálat – az itt mind nem fontos. Nem normális színdarab. Abnormisan mulatságos, fantasztikus, furcsa és különös – egy bohózat, amelynek sohasem fogjuk elfelejteni a figuráit (ez a fontos: hogy milyen alakokat állított benne az író talpra). A pálinkától elbutult s egy fiatal lány után kétségbeesetten bomló Rogoschin herceget –, a feleségét, az ünnepélyes öreg cirkuszi nőt Lisawetta Nikolajevnát, Schwigerlinget, a varázsiót – és amit ez a társaság a színpadon véghezvisz – a legmulatságosabb őrültség. Nincs benne semmi rendszer –, de azon a ponton vagyunk, hogy álmélkodva a világ tüneményein, szelíd utálat gerjed bennük az írók iránt, akik pont este 8-tól 10-ig olyan törékeny és gyönge keretben, mint egy színdarab, mindent rendszeresen el akarnak intézni: Hiábavaló küzdelem. Akkor már inkább így bátran, vakmerőn és szemtelenül, mint Wedekind. Már tíz évvel ezelőtt rájött. Vagy nem is tudta volna másképpen csinálni?
(Berlin.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem