Kerámiai technológia

Teljes szövegű keresés

Kerámiai technológia
Wartha Vince figyelmét különösen lekötötte néhány speciális kémiai technológia: a kerámia, a metallurgia, a víz technológiája, a borászat és a fotográfia stb. Mindeme kémiai technológiai munkáiról ebben a fejezetben fogunk beszámolni. Nemzetközi hírét ugyanis Wartha főleg az itt tárgyalt kerámiai, víztechnológiai és borászati munkáinak köszönheti.
Ha összeszámoljuk Wartha kerámiai technológiai munkáit, az a meglepetés ér bennünket, hogy azok száma a szerző kerámiai szaktekintélyéhez viszonyítva csekély: 20-nál kevesebb. A döntő tényező ebben a hírnévben a minőség volt: az a valóságos művészi forradalom, ami az ő eozintechnikai felfedezései révén Zsolnay alkotásaiban valósulhatott meg, s aminek létrejöttében nemcsak Wartha technikájának, hanem a szép iránti érzékenységének is része volt. „Az, amire az élet úgy rászorul, mint az ember a táplálékra… az a művészet”, írja. A kerámiában sokoldalú egyénisége, amit ő maga a Tudomány, Művészet és Ipar háromságában olvasott ki a magyar zászló színeiből is, tökéletesen átélte és kiélvezte a művészet és technika egységét.
Wartha – mint erről a bevezetésben már szóltam – nemcsak tudós, nemcsak technológus, művészlélek is volt: rajzolt és festett. Nem volt véletlen, hogy nekünk, hallgatóinak, a Vegyészmérnökkaron meg kellett tanulnunk rajzolni és festeni is a kitűnő grafikus, Schauschek vezetése alatt. A tantervnek ebben a grafikai részében azonban Wartha nemcsak a szépérzék, hanem a mérnöki térszemlélet fejlesztésének szükségletét is szem előtt tartotta: tudta, hogy a mérnök elsősorban alkotó, tervező ember s a tervezés megköveteli a fejlett rajztudást.
Ez a sajátos alkotóösztön íratta Warthával Az agyagipar technológiája c. 1892-ben megjelent híres könyvében, hogy, „Ha ismerjük az agyagtechnikának fáradságos műveleteit, ha mintegy lépésről lépésre követni tudjuk á művész munkáját, midőn jelentéktelen anyagából ügyes kezének és teremtő fantáziájának remekműveit formálja, rögzíti és díszíti, akkor oly élvezetben részesülünk, minőt pénzen megvásárolni nem lehet.” Majd hozzáteszi: „Fokozott mértékben élvez az, aki látni megtanult.” Az ilyenfajtát nevezte Goethe „Augenmensch”-nek, szemembernek. „A nemzetek műveltségi fokát sokkal biztosabban meg lehet ítélni a kerámiai (keramosz = agyag) termékek minőségéről – írja Wartha –, mint Liebig szerint a fogyasztott szappan mennyiségéről… Az agyag feldolgozására fordított gond, a díszítések és rajzok minősége, a feliratok stb. valóságos archívumot tesznek, könyvtárt, amelyből a hozzáértő kiolvassa a rég letűnt idők történetét.”
Wartha könyve újabb eljárásokkal bővítve és átdolgozva 1905-ben ismét megjelent mint Az Iparművészet Könyve II. kötetének önálló része: Az agyagművesség. Az agyagipari technológiáról írott könyveiben említi Wartha először, hogy Párizsban a világkiállításon látott Massier-féle fémcsillogású lustre-edények (lustre á reflex métallique) hatására kezdte meg lüszterkísérleteit. A fémfényű díszítéseket már a kínaiak, a perzsák és a mórok is ismerték és Olaszországban a reneszánsz idején újra feltalálták. Először Derutában, egy kis umbriai városkában díszítettek aranysárga fémreflexszel. Derutából a lüszteres díszítés eljutott Gubbióba, és itt azt C,iorgio Andreoli mester a legmagasabb fokig fejlesztette. Sikerült neki az aranyos Deruta-lüszter mellett a világhírűvé lett réz- és gyöngyházszínű lüsztert is feltalálnia. Előállításuk módját azonban titokban tartotta úgy, hogy kortársai Gubbióba küldték majolikatárgyaikat, melyeket aztán Andreoli ragyogó lüszterszínekkel díszített. A készítés nehézsége kitűnik a valóban sikerült darabok kis számából is. Piccolpasso* feljegyzéséből tudjuk, hogy Andreoli nagyon meg volt elégedve, ha a lüszterező eljárás során száz darab majolika tárgyból hatnak volt meg a rubinvörös fémfénye. Ezekért a tárgyakért azután darabonként ugyanolyan súlyú arannyal fizettek. Andreoli a készítés titkát magával vitte a sírba, s így 1550 körül vége szakadt a gubbiói lüszteres majolikagyártásnak.
Piccolpasso,Cav,Cipriano:Itre libri deli’ arte del vasajo. (1548-ból való kézirat nyomán) Róma, 1857. E mű francia fordítása Párizsban 1860-ban jelent meg.
Massier technikájáról Wartha a sévres-i porcelángyár igazgatójának, Theodor Decknek a művéből* kapott némi eligazítást. A vörös lüszter előállítására Deck receptje:
Deck, Theodor: La faience, Paris. 1888.
Kénréz10 súlyrész
Kénsav5 súlyrész
Kénezüst1 súlyrész
vörös és sárga okra12 súlyrész.
Ezeket finomra törve borecettel keverte, és vastag rétegben a mázas felületre kente, majd óvatosan kormozó szabad láng fölött alig a vörös izzásig hevítette. Bizonyos idő múlva kivette á vastagon bekormozott tárgyat a tűzből, letörölte a kormot, mire a máz felületén a mázzal egyesült fémfényű réteg előtűnt. „Az effajta lustre-ök sokkal pompásabbak és tartósabbak is, mint a gyantás oxidok elmázolásával keletkező vékony rétegek. Erről saját kísérleteim alapján meggyőződtem” – írja a Deck-féle eljárásról Wartha.
A kísérleteket a Műegyetem kémiai technológiai laboratóriuma kis méretű próbakemencéjében kezdte, majd a Zsolnay-családhoz fűződő baráti kapcsolata révén a pécsi gyárban folytatta. Wartha puritán gondolkodását jellemzi, hogy kutatásai eredményét átengedte Zsolnaynak, anélkül, hogy önmaga számára bármit is kikötött volna, s csupán elsőbbségi jogát megóvandó, 1892. december 13-án a kísérletek eredményét zárt levélben az MTA levéltermében helyezte el.
A máz az oxidáló tűzben veszi fel a réz- vagy ezüstvegyületeket. Deck mindezekről egy szóval sem tesz említést, állapítja meg Wartha. A másik eljárás szerint, amit a zárt levélben közöl, az, hogy ólom
mentes fajánsz vagy porcelánmázban rézoxidot oldunk, és oxidáló tűzben simára olvasztjuk, majd redukáló gázokat vezetünk a kemencébe. Akkor minden gondolható vörös színben jelentkezik a Cu2O-val festett máz. Az eljárást tartalmazó iratot Ilosvay az Akadémia 3. osztályán 1918. március 1 8-án ismertette*
MTA Jegyzőkönyvei. 3. oszt. 1918. március 18-i ülésről. (= Akadémiai Értesítő. 29. köt. 1918. évf. 130. p.) – Wartha találmányának leírása, melyet Ilosvay 1918-ban az MTA levéltárából ismertetés céljából magához vett, nem került vissza a helyére. Kb. fél évszázad múlva az I. M.-ban Móra László találta meg és e technika történeti becsű kézirat hasonmását 1967-ben első ízben publikálta.
Wartha erőfeszítéseit tehát siker koronázta. Zsolnay tökéletesítette aztán a színes fémfényű máznak azt a válfaját, melyet közösen eozinnak neveztek el a görög éosz (hajnalpír) szó után.
Az eozinnal kapcsolatos eljárás lényegét Wartha, mint említettük, az MTA 1899. május 7-i ünnepi közgyűlésén hozta nyilvánosságra. A beszámoló alkalmával az Akadémián bemutatta azokat a sajátkezűleg díszített fajánsztárgyakat is, melyeket a műegyetem szerény berendezésű technológiai laboratóriumában égetett.
Eozinkutatásai előtt, 1890-ben Wartha az avanturin mázzal foglalkozott. Vasoxidot és uránoxidot oldott fel bóraxban és ezzel vonta be a tárgy felületét. A túltelített oldatból kiváló vasoxid kristályok adják meg az avanturin máz jellegét, amelyek anyaga vasoxid, és azonos a természetben található haematittal.
A Wartha műegyetemi laboratóriumában kikísérletezett, majd a pécsi Zsolnay gyárban tökéletesített és gyakorlatilag teljesen kidolgozott technikával készült termékek az 1900. évi párizsi kiállításon közfeltűnést keltettek, s világszerte ismertté tették Wartha és Zsolnay nevét. Az 1900-as világkiállításon sikert aratott tárgyak közül szép sorozat látható Pécsett, a Janus Pannonius Múzeum kerámiai osztályának állandó kiállításán. A tárgyakat egykor „Dr. Wartha Vince tanár – Zsolnay Vilmos gyáros” feliratú vöröseozin táblácskával állították ki.
Wartha egyéb, kisebb jelentőségű kerámiai munkáit rövidebben foglalhatjuk össze. Első idevágó közleményének címe Mi a porcelán?, s ez 1874-ben, a Természettudományi Közlönyben jelent meg. 15 évvel később, 1889-ben jelenik csupán meg egy újabb kerámiai cikke, ugyanott: A szentesi edények fénye és színe címmel. Az avanturinmázról 1890-ben ír a Chemiker Zeitungban. Az agyagipar technológiája 1892-ben jelenik meg. – mint már említettük – a Természettudományi Könyvkiadó Vállalatnál: 1895-ben a fotokerámiáról szóló műveket (Természettudományi Közlöny, 27.), ugyanabban az évben a salétromos agyagból való téglagyártást, amelynél a kivirágzás veszélyének megelőzését, 1896-ban a majolikafestékeket, 1898-ban az infuzóriaföldből égetett téglákat tárgyalja. 1899-ben a kerámiaművészetről történeti munkát ír az MTA értesítőjében Az olasz keramika remekművei a reneszánsz korában címmel: 1900-ban viszont a mesterséges homokkőt ismerteti a Természettudományi Közlönyben, 1901-ben pedig a magyar kerámia egy sajátos termékét, a kopásálló „keramit” burkolótéglának technológiáját írja le ugyanott. 1902-ben a mészhomoktégla gyártását vázolja, majd 1910-ben még egyszer visszatér rá. E tevékenységében is megmutatkozik tehát kutatásainak egyre gyakorlatibbá váló jellege, amit misem jellemez inkább, mint az, hogy szeretett kerámiai tanulmányai Bórában utolsó közlése is technológiai irányzatú volt.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem