SZELLEMI ÜGYESSÉGI JÁTÉKOK

Teljes szövegű keresés

SZELLEMI ÜGYESSÉGI JÁTÉKOK
Túlnyomórészt szobában, leggyakrabban fonóban játsszák őket. A Húzd meg, ereszd meg! játéknak két változata is van; főleg lányok kedvelik. Egyikük a ,,keverő”, a többiek megfogják a kendő szélét. A keverő ujjával köröket rajzol a kendőre, s közben folyamatosan mondja: „Húzd meg, ereszd meg, húzd meg, ereszd meg!” (88. ábra). Egyszer csak rámutat valakire, s annak meg kell húznia vagy eresztenie a kendő szélét aszerint, hogy mit mondott a keverő. Gyakori a nehezebb változat, amikor a játékosnak az ellenkezőjét kell tennie, mint amit a keverő mond. Könnyű eltéveszteni, mert gondolkodásra nincs idő; ilyenkor zálogot kell adni (a zálogkiváltást lásd a Függelékben). (vö. MNT I. III Z 3 b.)

88. ábra. „Húzd meg, ereszd meg!”
(Hévizgyörk, Pest m.; Hintalan–Lázár 1980: 190 nyomán)
Kisebb gyerekek is szeretik a Repül a, repül a… játékot. Választanak egy játékvezetőt, majd kezüket az asztalra vagy a térdükre teszik. A vezető elkezdi mondani: „Repül a, repül a, repül a – sas!” (bolha, fakanál stb.). Ha olyat mond, ami valóban repül, mindenkinek nyomban föl kell emelnie a kezét, ha viszont olyat, ami nem repül, akkor nem szabad (89. ábra). Aki fordítva csinálja, zálogot ad (a zálogkiváltást lásd a Függelékben). (vö. MNT I. III Z 3 d.)

89. ábra. „Repül a, repül a…”

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem