AZ ÚJKORI MAGYAR PARASZTI TÁPLÁLKOZÁSKULTÚRA TÁJI SZERKEZETE

Teljes szövegű keresés

AZ ÚJKORI MAGYAR PARASZTI TÁPLÁLKOZÁSKULTÚRA TÁJI SZERKEZETE
A kora újkor időszakának Dél-Közép-Európában legfontosabb újítása, a főtt tészta, az egész magyar nyelvterület parasztságát elérte. Mégpedig eredetileg abban a periódusban érte el, amikor a következetesen levessel induló és egynél több fogásos étkezésszerkezet 582korszaka még nem érkezett el, nem is álltak többnyire egynél több fogásból a mindennapi étkezések. Önálló étel formájában így ritka ünnepeket tüntethettek ki kezdetben ráadásként az új tésztaétellel, főzhették olykor a családnak különleges csemegének; mindkét esetben tésztakásaként, mint a korai úri receptek többségében. Miután megtanulták, hogy a tészta nem fő szét a levében, tehettek belőle ünnepi és köznapi sokféle levesételbe, az étkezés többnyire egyetlen ételébe. Máig ezt az állapotot mutatja a 18. század végén a Székelyföldről kitelepült római katolikus moldvaiak konyhája, amikor a halotti tor húsleveséből kivett lében másik ételként tésztakása módjára laskát főznek; olykor-olykor az egyébként szokásos étel helyett vacsorára csemegeként tejben laskát sűrűre főznek; a vízben laska tésztakása kivételes és szemükben szegényes. Ez az összes önálló tésztaételük, viszont a változatos levesekbe, mindennapi főétkezéseik máig egyetlen fogásába, jóval több laskát használnak el (Nyisztor T. 1994).
A metélt tészta főzése az elit kultúra újítása volt a 16. században a Kárpát-meden-cében. A minta így sok központból terjedhetett, legfeljebb kétszáz éven belül a parasztkultúrában minden vidéken megjelent. Más kérdés, hogy a bevezető szakasz után szerepe különféleképpen alakult a magyar lakta területeken.
A 18. század folyamán az étkezésszervezés teljes átalakítása, a középkori eredetű formákkal való szakítás került napirendre. Mind az újkori hármas étkezési rendnek, mind a főétkezés új menüszerkezetének (egynél több fogás, első fogásként levessel) ismét országszerte volt közeli mintája, hiszen az elit kultúrából ellesve a középosztály terjesztette. Az így átalakított étkezések nem kerülnek a korábbiaknál többe. Az új minta nem jobb vagy rosszabb a megelőzőnél, egyszerűen a korstílussal tart lépést. E korstílushoz való viszony kérdésében bontakozik ki a magyar paraszti táplálkozáskultúra alapvető belső nagytáji szerkezete, ami újkori jelenség tehát ennek függvényében.
A parasztság a középkori kettős étkezési rendet minden tájon a 20. századba nyúlva megtartotta olyan erőteljesen, hogy ez a körülmény jellemzi ugyan nyugati szomszédságával szemben a magyar nyelvterületet, de nem osztja jellegzetesen meg. A nyári időszak napi étkezéssorozatával más a helyzet. Ezen félév megelőző étkezéssorozata és az új minta között volt az áttérést segítő affinitás a paraszti életvitelben. Így az új minta ezen a ponton tört be. Ezúttal azonban nem volt egységes a különböző vidékek fogadókészsége. A váltás állásának táji szerkezete legkorábban az 1900 körüli évek időmetszetében dokumentálható az egész nyelvterületen. Akkor abban a kérdésben, hogy mennyire honosodott meg nyárra az újkori hármas étkezési rend a déli órákra helyezett főétkezéssel, két nagy kulturális tömb állt egymás mellett: a nagyobb, nyugati tömbben az új szerkezet egyértelműen uralkodó, többségében már egyenesen kizárólagos gyakorlat volt; ezzel szemben a kisebb keleti, gyakorlatilag Erdélyt jelentő tömbben, az új rendszer a lábát sokkal kevésbé vetette meg, középkori-kora újkori formák továbbvitele erőteljes. Az eltérő reagálás alapja a mentalitás különbségében kereshető ez esetben alapvetően. Az időeltolódás fesztávolságát jelzik a megelőző és későbbi helyzetet érzékeltető esetek. Tudjuk, hogy a nyugati tömbben az új étkezéssor, együtt az ugyancsak új szerkezetű menüvel a déli főétkezésen (levessel induló két fogás), az 1850-es években megállapodott nyári gyakorlat kulturálisan nem központi helyzetű, kisfalvas vidéken. Ezzel szemben a keleti tömbben az 1960-as években sem volt egészen kivételes többfelé Erdélyben a reggelre és estére egy-egy fogás ételt frissen főző, a késő reggeli ebédet a mezőre kihordó, a munkára tekintettel a két meleg főétkezés közé kora délutánra beiktatott étkezésen 583kihűlt maradékot vagy más hideg ételt kínáló gyakorlat, ami szerkezetében késő középkori elrendezésnek felel meg. Erdélyből a 18. században kitelepült moldvaiaknál máig ilyen a mértékadó, uralkodó nyári rend.
Főtt lisztes ételként az újkorban a bő vízben készült, leszűrt főtt tészta vált közhellyé a nyugati kulturális tömbben, ezzel szemben a kukoricapuliszka Erdélyben. A kétfogásos főétkezés erőteljesen meggyökeresedett nyugaton, míg mindennapos közhellyé a 20. század derekára sem vált Erdélyben. Mindezzel összefüggésben az ún. heti étrend intézménye jól kidolgozott a nyugati tömbben, míg lényegében hiányzott Erdélyben. Annak ellenére, hogy sok részletre nézve Erdélyről tudunk a legkevesebbet, úgy látszik, hogy a mindenütt visszahúzódóban lévő savanyú ízlésirány is ott tartotta magát a legerőteljesebben. Visszahúzódó fontos jelenségek hosszú megőrzését a keleti kulturális tömbben még sorolni lehetne.
Összképében végül is az egész magyar paraszti táplálkozáskultúra viszonylag archaikus vonásokat mutatott az újkorban táji környezetében, különösen pedig saját keleti kulturális tömbjében.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem