Thymele

Teljes szövegű keresés

Thymele, ϑυμελη, áldozati oltárt jelent (Hesych. Thom. Mag. p. 179 R. V. ö. Aesch. suppl. 667. Eur. Ion 46. 114. 161. Robert, Hermes 32, 441.; ϑυειν v. τιϑεναι-tól) s az attikai szinház legrégibb történetében azt az oltárt, a mely körül a dithyrambikus karok Dionysus ünnepén ritualis tánczaikat s énekeiket előadták. Utóbb, a 6. században Kr. e., kivált a kar vezetője vagyis a solista, hogy jobban láthassák, az áldozati oltár mellett álló s ελεος-nak nevezett asztalra állt, melyet később valószinűleg midőn Aeschylus a 2-ik szinészt behozta, meg kellett hosszabbítani; így jött létre a logeum, a tulajdonkéeni szinpad (v. ö. különben Bethe, Prolegg. 76. 271. 318. ll. és Christ, Griech. Litteraturgesch. 3. kiad. 197. l.). Időjártával a thymele eredeti és tulajdonképeni értelme háttérbe szorult, sőt némikép feledésbe is ment. Pollux 4, 123. Már az 5. században orchestra értelmében használták, mint Pratinas egyik hyporchemájának töredéke (Athen. 14, 617 B: τις υβρις εμολεν επι Διονυσιαδα πολοπαταγα ϑυμελαν) minden kétséget kizárólag mutatja, s e jelentése általánossá lőn (Thom. Mag. p. 179 R. V. ö. Athen. 14, 8, 617C. Arist. av. 659. 667 skk.), bár helyesebbnek tartották az orchestra elnevezést, mint egyik grammatikus (Phrynich. p. 163 Lob.) egyenest ki is mondja. A drámai előadásokat ép úgy mint a fuvola- és cithara-darabokat, melyeket szintén karokkal adtak elő (l. Polyb. 4, 20, 9. Dittenberger, 2,1 404 = 2,2 691. A delusi feliratok BCH 7, 105 kk. és 9, 147. Dem. Mid. 156: χορηγειν αυληταις ανδρασιν és a 225. év táján kelt delphii felirat analog kifejezését νικαν αυλητας παιδας v. ανδρας, Collitz-Baunack, 2566. sz. A citharásokra vonatkozólag Arist. Plut. 290. schol.), továbbá a rhapsodiák előadásait a Kr. e. 4. század végleg együttesen μουσικ αγωνες névvel jelölték. Az utóbbiak szinhelye akkor is valószinűleg az Odeum volt, a honnan a 318/317-iki rendezéskor phalerumi Demetrius a szinházba helyezte azt a drámai előadások mellé. Aristocl. ap. Athen. 14, 620 B. Bethe, Prolegg. 255. l. Ez idő óta ezen zenei és szavaló-előadások összegére vonatkozólag az αγωνες ϑυμελικοι elnevezést s a bennök szereplő virtuózok és choreuták ϑυμελικοι elnevezését találjuk a szinészekkel és a szinpadi személyekkel szemben. BCH. 19, 314. 233. IG8. 1, 1732. 4138 (valamennyi a Krisztus előtti 3. századból). Hogy miért nem az orchestrától származtatott szóval nevezték őket és agonjaikat, elég világos: minden ilynemű szó mindig csak tánczosokat jelentett volna, ezek pedig csak csekély s akkortájban nem is a legérdekesebb részét alkották eme csoportnak. a drámai előadásokra is 2 felirati bizonyíték mutatja a szinhelytől vett külön elnevezést; az egyik, a delphii felirat (σκηνιχους και ϑυμελιχους, αγωνας) a Kr. e. 2. századból (BCH. 24, 93 skk. ll.), a másik pedig (σχηνιοι αγωνες) a 3. századból a Pedrizet által újonnan olvasott tegeai kövön. BCH. 24, 287. l. 3. tábla, v. ö. BCH. 17 = Dittenberger Sylloge,2 700. Világos bizonyítékok ezek arra, hogy mindegyik kifejezést az előadás szinhelyét mutatja, t. i. a thymelét vagyis az orchestrát, és a scenát vagyis a szinpadot; mutatják egyszersmind azt is, hogy a Kr. e. 3. század hellenistikus szinházáról ugyanaz áll, mint a mit Vitruvius (5, 7) a maga korának szokásáról mond: tragici et comici actores in scena peragunt, reliqui autem artifices suas per orchestram praestant actiones, itaque ex eo scaenici et thymelici Graece separatim nominantur. V. ö. Pollux 4, 123. A római szinházban a thymelének mint oltárnak nem volt helye, a nevet azonban átvették s használták mint a thymelikusok helyének nevét; jelelte tehát náluk a szinpadnak azon részét, a hol a fuvolások és az összes zenészek voltak, kik a görögöknél az orchestrán foglaltak helyet. Később magát a szinpadot is thymelének mondták és a thymelikus általában kivétel nélkül szinházi személyt jelentett. Plut. Sull. 19, 36. – Irodalom: Bethe, Prologomena zur Gesch. des Theaters im Alterthum, Leipzig, 1896. U. a. Tymeliker u. Skeniker (Hermes, 36. köt. 597 skk. ll.). Christ, Gesch. d. Griech. Litteratur (3. kiad. 197. lap), München, 1898. Cook, On the Thymele in the Greek Theatres (Class. Rev. 9, 378). Dörpfeld, Thymele u. Skene (Hermes, 37. köt. 249. s k. ll.). Dörpfeld-Reisch, Das griech. Teater (277 skk. ll.), Athen, 1896. Frei, De certaminibus thymelicis, Basel, 1900 (Dörpfeld birálata ehez a Deutsch. Litt. Zeitg. 1901. évf. 1817. hasábján). Müller A., Lehrbuch d. griech. Bühnenaltertümer (129. sk.), Freiburg, 1886. Robert, Thymele (Hermes, 32. kötet 440 sk.). Wieseler, Über die Thymele des griech. Theaters, Göttingen, 1847. SZ. I.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem