Felségjelzések

Teljes szövegű keresés

Felségjelzések (II): az állami hovatartozás szimbólumai más országok rg-ein. A ~-eket rg-eken az I.vh-ban szabványosították, ált. a szárnyak alsó és felső felületén, a törzs két oldalán és a függőleges vezérsík két oldalán szimmetrikusan. – Amerikai Egyesült Államok: 1926-tól-1942.márc-ig kék körben fehér csillag szerepelt, középen piros körrel. A függőleges vezérsíkon 7 piros és 6 fehér vízszintes csík volt. 1941-42-ben megjelent az ARMY felirat a szárny alsó felületén. Ekkor minden piros jelet töröltek a légv. tévedései miatt, megszűnt a vezérsík csíkozása, az új egyesített csillagot fehér csík fogta közre. 1943 nyarától az AAF gépein a jel csak a bal szárny felső és a jobb szárny alsó felületén volt, az USN és USMC gépein alul-felül megmaradt. 1944-től a fehér alapon vékony piros csík húzódott át, és a jelet vékony keret övezte. – Finnország: 1919 után bevezetett kék, fordított Svasztika-kereszt fehér körben képezte a felségjelzést 1944.szept.19-ig, utána sz. nyomásra fehér-kék-fehér kokárdára cserélték le. – Horvátország: 1941.ápr. végén vezették be a n. kereszt méretű vágott tölgyfalevél jelzést a pi-ros-fehér horvát sakktábla pajzzsal együtt, amely fennállt a háború végéig. – Japán: 1920 után a Felkelő Nap piros köre volt a szabványjelzés a szárnyakon alul-felül és a törzs két oldalán. 1943-tól vékony fehér gyűrű övezte a Felkelő Nap szimbólumát. A piros kör a függőleges vezérsíkon nem szerepelt. 1941-től a szárnyak belépőélén sárga csíkot helyeztek el. – Nagy-Britannia: 1938 után előbb sárga gyűrűbe foglalták a már 1916 óta alkalmazott kokárdát, majd 1939 őszén ezt lecserélték egy kétszínű és egy kicsinyített háromszínű változatra. 1942-ben bevezették a kisebb, 46/61 cm-es kétszínű kokárdát, később a fehér gyűrű csak jelképesen maradt meg. Ezt alkalmazták 1944-től a fr. fron-ton is. Ezzel egyidejűleg a farokfelületen csökkent a brit-színű mező mérete. 1942-ben a csendes-óceáni hadszíntéren bevezették a 30,5/61 cm-es, majd 1943-ban a kék-fehér kokárdát a japán színek elkerülésére, ill. az ausztrál, új-zélandi és ang. jelek közös alakra hozására. 1944-től az USAAF-fal való együttműködés miatt ez sokszor kiegészült az am. fehér csíkkal. – Németország: az 1933 nyarán újra bevezetett kat. jelek az 1918-as gerenda-keresztek voltak. 1935-1938 között a függőleges vezérsíkon piros csíkba foglalt fehér körben fekete horogkereszt helyezkedett el. A Balkenkreuz (egyenlő szárú görög kereszt) alakja és mérete többször változott. 1938-39-ben a piros csíkot elhagyták, a törzsön a jel előtt és mögött 2-2 betű jelent meg. 1939.szept.1. után a vezérsíkon csak a fehér szegélyű fekete (1943-tól már sok esetben fehér) horogkereszt maradt. 1940.máj-tól a törzsön alkalmazták az 50, ill. 70 cm-es sárga gyűrűt és a szárnyvégek alsó felének sárga színét. A brit célok elleni éjszakai bombázások során 1943-ban bevezették a fehér sarkos felségjelet fekete alapon. A Balkenkreuz 1945-ig 4 változatban szerepelt, a végén már stilizált fehér formában. – Olaszország: 1916-1926-ig az I.vh. kokárdás jelét használták, ekkortól a fehér körben álló 3 fascest. 1940. jún.10., a hadba lépés után a vezérsík két oldalán fehér Savoyai-keresztet, a törzsön 50-70 cm széles fehér gyűrűt alkalmaztak. 1943.szept.8., a fe.szünet után a Badoglio-korm. átvette az I.vh-s kokárdát, a Olasz Szociális Köztársaság a szögletes keretben lévő fascest használta. – Románia: 1940.aug.30. [?] után a kokárdás jelzést a sárga ún. Mihály-kereszt váltotta fel, a szárain bevágott M jelzéssel. 1944.aug.25. után visszavették a korábbi kokárdás felségjelzést, amely 1948-ig megmaradt. A függőleges vezérsíkon végig szerepelt a kék, sárga, piros csík. – Szlovákia: 1939.ápr. után vezetik be a kettős keresztes, kör alakú hadijelet, de 1942 tavaszán a K-i hadszíntéren való részvétel miatt egy n. kereszt alakú, szl. színű jelzésre cserélik. Ez formálisan a háború végéig fennáll, de a szlovák nemzeti felkelés során újra a korábbi hadijelet alkalmazták, annak leverése után már nem volt szl. légierő. – Szovjetunió: 1938-tól 1943 őszéig hegyes szárú vörös csillagot alkalmazták, de a szárny felső felületén nem. A nagyszámú sajátgéplelövés miatt a kurszki csata (sovjet hadműveletek) után bevezették ott is. Egyidejűleg vékony fehér vagy sárga keretbe foglalták a csillagot. A kölcsönbérleti szállítások keretében kapott brit és am. rg-ek egy részén a farokfelületen nem volt vörös csillag, saját jel az am. átfestésével. Ismeretes rajzolt csillag is körrel, de csak 1939-ben a távolkeleti egységeknél. SGy, 277.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem