Raszkol

Teljes szövegű keresés

Raszkol (orosz, a. m. szakadárság), Oroszországban a görög ortodox egyházból kivált szakadárság közös neve, innen a raszkolnik a. m. szakadár. A R. az orosz nép azon vallásos érzületének eredménye, melynél fogva a szentirást a legkisebb kunyhókban is állandó magyarázgatás tárgyává teszik. Az első szakadást az ortodox egyházban a Nikon moszkvai pátriárka, bibliafordítása idézte elő s attól az időtől kezdve, minthogy a bibliához most már a nép is hozzáférhet, csaknem minden évben támadnak újabb meg újabb hitfelekezetek s a R. egyre nagyobb. A már említett első szakadás 1966. történt meg, mely évben az ó-hitüek (sztarovjercy) különváltak az uralkodó egyháztól, mert a Nagy Péter uralkodása és kezdeményezése folytán lábra kapott reformokban a régi orosz erkölcsök és szokások, a patriarkális viszonyok veszedelmét látták s magát Nagy Pétert antikrisztusnak tartották. Ez első szakadást aztán gyorsan követték a többiek, ugy hogy ma már az oroszok maguk sem tudják pontosan, hány ilyen szekta van náluk. A nevezetesebbek: az 1800 táján keletkezett moreljcsiki (az önkínzók szektája), melyből viszont a szamoszozsigatelji (önmagukat megégetők), azután a szojedinajuscsijeszja szo Krisztom (a Krisztussal egyesülők, vagyis az öngyilkosok) szakadtak ki; ilyenek a sztranniki (zarándoklók), akik minden társadalmi, politikai és egyházi szervezetet és rendet hiábavalóságnak tartanak, a szkopcy, akik a férfiak kiherélését vallásos szertartásnak tekintik; a hlisztovscsny (az önmagukat korbácsolók), akik isteni tiszteleteik alkalmával egymást a végkimerülésig korbácsolják; a sztarobratcy, akik a görög egyháztól felszentelt papokat nem ismerik el; a jedinovjercy (egyhitűek), akik csak külső ceremóniában térnek el az anyaegyháztól, másképen vetik magukra a keresztet, a dohányzást, kávé- és teaivást kerülik; a duhoborcy (l. o.), a molokane (tejevők), akik nem ismerik el a szentségeket, a papokat, vagyonközösségben élnek; a sztundisták , akik az általános emberi testvéresülés hivei és igen józan, takarékos, munkás életet élnek; ilyenek még kisebb-nagyobb számban a bezpopovscsinához (papkat nem ismerőkhöz) tartozó következő szekták: maszlovszkíje, vikulincy, pomorcy, pavlovcy, artamonovcy, danilovscsina, vjuginovscsina, koylincy, kiszlovcy, babuskino, szoglaszíje, arisztovscsina, avvakumovscsina, kondratjevcy, ignatovscsina, aniszimovscsina és még számtalan ilyen. Nagyon el vannak terjedve a feodoszijevcy, akiknek fő fészke a moszkvai preobrazsenszkoje temető, s akiknek az is hitágazatuk közé tartozik, hogy az uralkodóért való imádkozás rossz és elvetendő. A bjegunok (menekülők) szektája azt hirdeti, hogy pénzt kell gyüjteni s azzal meg kell váltani magukat az antikrisztus szolgáitól ( t. i. a hivatalnokoktól); a napoleanovscsina hivei Napoleont tisztelik s összejöveteleiket Napoleon mellszobra előtt áhítatosan hajtják meg magukat. Hogy mennyi lehet a száma az orosz szektánsoknak, azt megállapítani csaknem lehetetlen. Hivatalosan körülbelül egy millióra teszik, de tényleg 25 milliónál is többen vannak, még pedig mindannyian józan életű, bár rajongó, legnagyobbrészt irni és olvasni tudó emberek. A kormány több ízben, az anyaegyház papsága pedig folytonosan üldözi a raszkolnikokat, de ezek száma nem hogy apadna, hanem - mint a legújabb időben a tolsztojistákkal - egyre szaporodik. A R.-nak nemcsak vallási, hanem politikai jelentősége is nagy, egyrészt azért, mert a legtöbb szekta elveti, sőt gyűlöli a papságot, a hatóságokat, minden néven nevezendő felsőbbségeket, uralkodókat, tehát határozottan republikánus, szocialista irányzatu, másrészt pedig azért, mert mihelyt Oroszországnak baja támadna bármely szomszédjával, e szekták nagy befolyással birhatnak ugy titkos összeköttetéseiknél, mint nagy gazdagságuknál fogva az országra, megjegyzendő lévén, hogy a R.-nak nemcsak a föld népe közt vannak hivei, hanem a legmagasabb társadalmi rétegekben is. Belátta ezt már az orosz kormány is s a régebbeni üldözés helyett 1874. az édesgetéshez fordult, elismervén a szekták legnagyobb részének polgári jogait s biztosítván ezek házasságkötésének a törvényességét, ha a hatóságnál azt bejelentik.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem