Amerikai adatkák Raumerből.
Közlekedési eszközökre, istennek hála! már mi magyarok is figyelmet forditunk. Ez örvendetes. De még vigasztalóbb, hogy figyelmünk nem maradoz, mint volt szokása eddig, az ájtatos kivánatok postulatum-hinárjában, – sőt inkább tettre kél, s hol a status nem teszen, vagy nem tehet, a nemzet-élet egy másik tényezőjét, az associatiót idézi fel, s munkáltat evvel alkotásokat, mik a természet műveivel, a folyó- és folyamokkal merészen állják ki a versenyt. Ime, a pozsony-nagyszombati, – a központi, – a bécsujváros – sopronyi vasutak már épűlnek, sőt már a forgalomnak is szolgálnak, – a bruckgönyői vonalra már szerződés köttetett, – a vukovár-fiumei vasut előmunkálatai már meginditattak; – a pécs-mohácsi vasut megépitésére szinte alakult már egy társaság. – A duna-tiszai csatorna a tervezés stadimán mi előbb tul lesz talán már; – a Tiszaszabályozás nagyszerü munkája fél Magyarországot 637vonja egy társaságba. A gőzhajózás áldásait már magyar társaságok kezdik árasztania hazára; a száva-kulpai, – a balatoni gőzhajózási társaságok már életben vannak; egy a Dunán működendő, mint mondatik, tervezőben van. Mind ezen vállalatok, még egyszer mondjuk, örvendetesek nagyon, s ohajtjuk legyen nagyobb mértékben rajtok isten áldása, mint azt számos hazafi (?) látszik kivánni!
Valóban, csaknem csodás dolog az, hogy nálunk annyi kezdemény, melly ujabb és nagyszerűbb közlekedési vonalakkal igérkeznék a hazának, annyi ellenkedéssel, akadálylyal, vagy legalább hidegséggel kényszerűl találkozni! Emlékezzünk, a központi vasut-társaságnak hány év kellett arra, hogy épitéseire szerződhessék a n. m. m. kir. helytartósággal? – az országgyülésen mikint nem volt szerencsés kérelmeivel? – a fiumei vasut ügye évek óta mennyi ármánnyal küzdött egykor a triesti vállalkozók ellenében, s küzd mostan bel-ellenekkel? – A száva-kulpai gőzhajózási társaság minapi közgyülésén mikint volt kénytelen részvétlenség miatt panaszolni?
Azért nem lesz tanácstalan cselekvés Amerika közlekedési eszközeiről némi adatokat kijegyezni Raumernek nem rég ki adott, Amerikáról irott munkájából. – Talán alkalmasok lesznek azok saját vállalataink némellyikére nézve inditó tájékozásul szolgálni.
Amerikának népességéhez képest, 3 1/2-szer több csatornája, s 6 1/2 több vasutja van, mint Albionnak, s négyszer annyi csatornája, s 12-er annyi vasutja, mint Francziaországnak. – A közlekedésnek ezen, s a természetes vizutakkal is gazdagitott hálózata tömérdek előnyökben részesiti az egyesült statusokat. Magának a szövetségi egyesületnek is hatalmas kapcsai ők, e közlekedési eszközök, – egyetértésnek, érdekegységnek és összeolvadásnak forrásai, mikből hatalom és egyenmértékü haladás árad mindnyája statusokra. A forgalom ügyeiben megkimélik a nemzetnek hasznosabbra forditható idejét; az adásvevést, a kereskedést, a kivitelt és a behozatalt szaporitják, – az ősállapotban volt vidékeket a civilisatio édeneivé varázsolják, a lakatlan téreket népesitik, a vad tájékok természeti gazdagságának forgalmi értéket ajándékoznak. – Szóval az északamerikai statusok szövetségének mind szellemi, mind anyagi kapcsai. –
S nem vonhatunk-e saját állapotainkból mi is legforróbb kivánatokat arra, hogy szertadaraboltságunknak adassék meg hasonló öszveforrasztása, adassék meg egyéb institutiók mellett közlekedési eszközök szorosabb, közelitő öszveköttetései által? Mennyit panaszkodunk a provincialis érdekecskék ellen. Jó, folytonos, gyors és jutányos közlekedési utak, legyenek azok csatornák, vagy vasutak, elenyésztetve a távolságokat, nem törülnék-e el legalább nagyobb részint e provincialis huzavonákat? Bajunk van a Kapcsolt-részek ellentiségével, – fájlaljuk elválasztott létünket Erdélytől, – de hát csatorna és vasut ne mfűzne e össze bennünket a közelség, s az ez által mgalapitandó érdekegység sympathiáival?
Feleljen e kérdésekre minden józan önmagának. Nem sietünk praeoccupálni véleményét. Biztosak vagyunk a válasz „igen-jéről.”
De menjünk egyes adatokra.
Amerikában megtétetett az inditvány 1817 előtt arra, hogy Hudson és Newyork öszveköttessék az Erie-tóval. 638Borzadás fogta el a tevezet roppant nagyszerüsége miatt még a merészeket is. Maga a bátor Jefferson is időelőttinek bélyegezte a javaslatot. A nagy többség vele tartott a véleményben. A szövetséges kormány is megtagadott minden részvétet, minden gyámolitást. De az inditványozók Morris, Clinton és társaik voltak. Ők vissza nem rettentek a hidegségtől, sőr roszalástól, mellyel találkozniok kellett. Ők megmaradtak inditványuk mellett, melly magában birta a vitalitás előnyeit. Mint közönségesen történik, hogy a józan és bátor vállalatokat a sokasá gsoha félre nem ismeri, az ő ügybarátaik is naponkint szaporodtak. 1817-ben julius 4-kén, épen a függetlenség kijelentésének nagy évnapján megkezdetett a nagy mű. Mondjuk: nagy, nagyszerű, roppant mű! Mert a csatorna 78 német mérföldnyi hosszu. Emelkedik és esik 692 lábnyit. Zsilipje van 83. S bele került 19,000,000 pftba. Készitése tartott 8 évig és négy hónapig. És midőn 1825-nek octoberében Clinton és segédjei végig hajózták e csatornát, mindenfelé szabadságban és jóllétben boldog nemzettel találkozának, s mig saját öntudatok érezteté velök, hogy a békes haladás és munkásság legdicsőitőbb diadalát ülik: addig a városok és helységek, mellyek csatornájok vonalán ujból, semmiből támadtanak, szünni nem akart éljenekkel, a köszönet és szeretet legőszintébb jeleivel fogadták.
S most, miután az eredmény minden várakozást tulahaladott, a csatorna tágitatik, ugy szólván másodszor épittetik. Ugyan is e csatornának jövedelme, melly előleges számitás szerint, 10 év alatt 3,000,000 pftra vétetett, 20,000,000 pfra, tehát többre hágott mint a befektetett egész tőke volt. – S ki számithatná föl azon érték-növekedést, mellyel a csatorna két partja becsesbedett, miután ott uj városok, falvak, gyárak, házak, egyházak, tanodák, épűltek, s a civilisatio minden áldásai szerteáradtak? Jelesűl: Rochesternek 1820-ban csak 1500 lakosa volt; de 1835-ben már 15000-re ment népessége. – Buffalo-nak 1820-ban 2000-nyi népessége 1835-ben 16000-re hágott. Ugyan e városnak forgalma is roppant arányban növekedett. Példaul
Bufffalonak kivitele volt | 1832. | 1837. |
Tiszabuza (Buschel) | 100000. | 450000. |
Liszt (Barrels) | 21000. | 126000. |
Dohány (font) | 772000. | 1215000. |
Irósvaj (font) | 780000. | 1100000. |
Hamu (font) | 2546000. | 3467000. |
Továbbá labany és Newyork népessége a csatorna enléte óta kétszer annyira növekedett mint volt, stb.
Mi biztató kilátást tárnak ez adatok föl a Tiszaszabályozás, a dunatiszai csatorna, a vukovár-fiumei vasut vidékeinek, és vállalatainak? S még is jóllehet, hála istennek, a Tiszaszabályozásnak még eddig semmi ellensége sem támadt, még is mondjuk, a duna-tiszai csatorna, s a vukovár-fiumei vasut mennyi vitára, s különösen ez utóbbi, mennyi ellentiségre, mondhatni, alacsony ármánykodásokra provocálta a pártszenvedelmeket, – igen, csak ezeket, mert a józan észt, a belátó számitást ennyire eltévedettneknem mernők állitani.
Az aránylag kis Newyork status 1839-ben már 180–190 német mérföldnyi csatornával birt; s ez évenkint körűlbelül 20o,000,000 pftnyi árut hordott, s középszámmal véve két millió tallért jövedelmezett.
639Ohio, fiatal statusnak csatornáit már 767 angol mérföldre számitják.
De ne szóljunk többet a csatornákról, noha i sokat lehetne még ezekről szólani, hanem térjünk át a gőzös járművekre.
1807-ben volt, hogy Fulton a legelső gőzhajót épitette Pittsburgban, – s mennyi gőzmű volt 1838-ban az egyesült statusokban? – 3000! – Vizeken 800, – vasutakon 350; a többi gyárakban.
Csak Louisvilleben 244 gőzmű épitetett 1819-től 1838-ig. – A nagy tavakon 1825-ben csak egy gőzös járt, de minekutána a Wellam és Erie-csatorna megnyittatott, 1839-ben már 61 szeldelé vizeiket. – Ohio status maga több gőzössel jár, mennyi a földközi tengeren stb.
Adja isten, hogy a mi folyamaink, s Balatonunk gőzhajózása is illy fejledést nyerjen mi előbb! –
Halljunk már most valamit a vasutakról.
1825-ben kezdetett meg Északamerikában az első vasut, – de már 1836-ban 1600, – msot pedig már kétszer ennyi mérföld hosszu vasutak vannak készen. – Newyork statusnak 1832-ben még semmi vasutja nem volt, de 1839-ben már 98 német mérföldet megépitett. – Massachusettben 1840-ben körűlbelűl 337 angol mérföldnyi vasut volt készen. – Volt ugyan a sok épitkezés körűl nem ritkán felsülés is, de átaljában a vasutak jöedelme 5 1/2 száztulira megy,– s vannak egyes vonalok, mik több száztulit is hajtanak, – noha tekintetbe véve, hogy a jó hiteltörvényekkel ellátott és pénzgazdag piaczokon 3–3 1/2 és 4% eléglett haszonnak vétetik, az 5 1/2 percent is tetemes javadalom.
Teremtsünk hát mi is minél több, minél használhatóbb s a kereskedés igényeihez legjobban alkalmazott közlekedési eszközöket, csatornákat, vasutakat, gőzhajózást, és valamint növekedni látandjuk általok forgalmunkat: ugy haszonvételök megint e forgalomból fog örvendetesen s osztalék-adólag táplálkozni, – nem is számitva a szellemi javadalmakat, miket hazánknak nemzetiség, provincialismus és geographiai felosztás által okozott küzdelmeink kibékitésében, lecsillapitás és kiirtásában árasztand fölénk!