A szállitó mozditás (locomotion) uj rendszere kiváltképen mindennemü emelkedéseknél Busse-tól.

Teljes szövegű keresés

A szállitó mozditás (locomotion) uj rendszere kiváltképen mindennemü emelkedéseknél Busse-tól.
Vasutak épitésénél a legnagyobb nehézségeknek egyike tudnivalóképen az, mivel nem birunk eléggé biztos eszközökkel, hogy a lejtőzeteket az időváltozás minden körülményei között, eső, hó, harmat, fagy stb alkalmával szállitó mükönyeinkkel meghághassuk, kiváltképen pedig, hogy rajtok biztosan aláereszkedhessünk.
Többek között fogas kerekek alkalmazáas kisértetett meg, de mellőzvén, hogy azokkal gyors haladás nem eszközölhetik, csak hamar más nehézség is mutatkozott, mivel csak egyetlenegy fog eltörése is nagy veszedelmet okozhat, ugy hogy azoknak alkalmazásával csupán ezen egy okból is fel kellett hagyni.
426Minden eddig ismert eszközök között legjobb a kötél. De a kötél is minden pillanatban elszakadhat, és ha ez esetben az ellenzők (Bremsen) mint például hó vagy jég miatt nem segithetnek, már csak 1:100 lejtőzetnél is a szállitvány-huzam (Wagenzug) nagy veszedelemnek van kitéve, annál inkább 1:30 és még nagyobb lejtőzeteknél.
A légköri vasutak rendszere e tekintetből valamivel több biztosságot igér, de ezen rendszernek még végetlenül sok, s egy részben talán soha le nem győzhető hiányai vannak. Ide tartozik többek közt, hogy történhető megsérülés esetében, ha a szállitvány haladása egészen felakad, segédmükönyöket alkalmazni nem lehet, hogy még nem találtatott fel annak eszközölhetése miképen lehessen egyik kerékvágásból másikba menni által, hogy soha igen nagy terhek tovább szállitására nem fog alkalmaztathatni stb.
Az én talalmányom, ha reményeimben nem csalatkozom, többet fog teljesiteni mindezeknél, mert a mennyiben a légköri rendszer minden előnyeivel bir, annak hiányitól azonképen egyiránt ment.
Találmányom egyes darabokon is alkalmazható ugyan, de még inkább kitünnek annak elsőbbségei, ha átalánosan kezdettől fogva végig az egész szállitványozási vonalra alkalmaztatik. Legnagyobb hasznu lehet pedig akkor ha az egész utépitésnek alapjául szolgál.
Nézeteim szerint, a mennyiben azokat mintám eredményei s nyolcz évi vasut-munkálataim tapasztalatából igazolhatom, találmányom a következendőket teljesitendi.
1) A vaspálya épitése sokkal kevesebb költségbe fog kerülni mint eddig, mert szabad tetszés szerinti meredekségek és öszveszorult görbék vétethetnek fel, minél fogva a földmunkálatok sokkal kevesebb költséggel s az épités átalában sokkal kevesebb idő alatt hajtathatik végre.
2) A bemetszések elkerültethetnek, azért is a keréknyom a hófuvatagok ellen megoltalmaztatik.
4273) A meredekségekre szabályszerüleg s mindenkor az adott erővel aránylagosan lehet felhágni, akkor is ha a sinek jéggel boritvák és sikamlók.
4) A lejtőzeteken teljes biztossággal lehet lebocsátkozni, s a kivánt sebesség fokozatai szerint. A műszer s a kocsi kivántató esetben kivétel nélkül akármellyik pillanatban megállittathatik, 1:1 esetnél is vagy 45° hajlás szeglete alatt, mint mintámnál látható.
5) A mozditás akármi kivántató sebeséggel eszközöltethetik. Mintámmal (a természeti nagyság 1/6 része) tett próbatételek szerint a sebesség másod-perczben 20 láb, tehát természeti nagyságban 100 lábnál több (óránkint 18 földirati 22 angol mf.) még biztosan kivihető, a mennyit még sehol fel nem mutathatunk.
6) A szállitó mükönyök (Locomotive) megszerzése s jó karban tartása sokkal kevesebbe kerül, mint az eddig szokásban levőké, mivel egyszerü, lassu járatu, és tetszés szerinti hosszu buzgány-ütésü (Kolbenhub) gőzmükönyöket használhatni.
7) Egyik keréknyomból a másikba egész biztossággal és minden előkészületek nélkül által lehet menni.
8) Rendszerem a vasutak egyes szelvényeinél is alkalmazásba jöhet, mivel egy részben a szokásban levő szállitó müveket ahhoz képest rendezhetni.
Rendszerem igen egyszerü. Lényegesebb részeire nézve már ez előtt egy évvel tisztára jöttem ugyan, s titkot belőle egyátalában nem csináltam, mindazáltal nem akartam nyilván fellépni vele, mindaddig valamig apróbb részleteiben is teljes érettségre nem jut, hogy igy ne valami ingatag ötletnek tartassék, s ennél fogva félrevettessék.
Mostan annyira van kifejlődve, hogy a vasutépitő vállalkozók és müértők elébe terjeszthetem, hozzanak itéletet felőle s hasonlitsák össze a mütudomány mostani mibenlétével. –
Ezen rendszer a sok menetü csavarok (vielgaengige Schrauben) elvén alapszik, olly formán mint azt, a már régóta nyilvánossá tett furó müszeremnél alkalmaztam. Ez a mennyire tudtomra van, szállitó müszerül még sehol sem használtatott, s épen nem kell öszvetéveszteni Archimedes csavarával, melly sem elegenedő sebességet, sem bátorságot a meredek leereszkedéseknél nem biztosit.
Ezen sokmenetü csavar, a végre hogy vasutaknál használtathassék, a szekérhez van erősitve, s a keréknyom közepében helyezett öntött vasból készült sin fogaiban, a szekéren levő mozgató erő által forgattatik, s ez által sebes haladást hoz elő.
Feltévén hogy ezen csavar, 12 hüvelyknyi vastag átmérőjü és 4 láb hosszu hengerből áll, tizenkét menetü, s a menetek ugy vannak bemetszve, ráforrasztva, vagy ráöntve hogy minden menet, a hengert egyszer övedzi körül, minélfogva a csavarmenet 4 láb emelkedéssel bir, ez esetben a csavar állandóul és biztosan 12 fokon fekszik s kevés zsurlódással minden fordulat közben 4 lábnyi utat végez. Mivel közöltethetik, ollyan sebes előrehaladást érhetünk el vele, a millyent akarunk, a mint mintámból (mellynek tizmenetü csavara 4 hüvelyk hosszu, átmérőjében 2 hüvelyk vastag) kivehetni.
Magától értetik, hogy az emlitett 4 lábnyi hosszu csavarnak akkor is épen azon utat kell végezni, mikor csak 2 428láb hosszu vagy ennél is kevesebb volna, ha a csavar menetének emelkedése 4 láb, azon különséggel, hogy ezen esetben aránylag kevesebb fogakon mozog.
Hasonlag minden dologhoz értő által fogja látni, hogy a csavar átmérőjének 20, 30, 40 és több hüvelyknyi vastagságot adhatunk, s minden fordulatra 20 vagy több lábnyi előhaladásra metszethetik be, mi mellett a valóságban nem kell hosszabbnak lennie egynehány lábnyinál. A csavart öntött vasból belől üregesen készültnek feltételezzük, hogy a felesleges anyag és nehézség-suly megkiméltessék.
A csavar forgatása tetőleges (verticalis) kerék és a csavar tengelye által eszközöltethető, hanem sokkal jobb, ha fekvő kerekek mind a két oldalról fogaikkal a henger oldalaiba kapnak bé. Ez utóbbi mód minden esetre elibe teendő amannak, mivel igy egyszersmind a csavarnak a sinhez biztosan leendő oda tapadása éretik el, s a forgató tengelynek a maga forgását soha sem kell változtatni, akár előre haladjon a szállitó mü, akár hátra felé.
Ha a látszintesen (horizontaliter) fekvő kerekek alatt még két tányér alkalmaztatik, melly a sinek mellett oldalról együtt fut, a már ugy is nagy biztosságot a kerekek kiferdülése és félreugrása ellen még nagyobbá lehet tenni. Ezen készület hasznos lehetne talán, hanem alig szükséges.
Mivel ugyan azon szekérre üstöt és vizmedenczét tehetni, a szállitó mű megforditására nincs szükség, tehát a forditó tányérok (Drehscheiben) mellőzhetők.
A mozditó sin fogait hajlitva (schraeg) vagy gömbölydeden lehet késziteni, az utóbbiak azonban kivétel nélkül helyesebben alkalmaztathatnak, mivel készitésök könnyebb s kisebb zsurlódásnak vannak kitéve.
Magától értetik, hogy a csavar a maga hajtó müszerével együtt külön készületről függ alá, hogy a szekér rugalmas lebegését ne akadályozza. A mintán az e végre szolgáló legegyszerübb készületet világosabban felvehetni, mint a legrészletesebb rajzolatok kimutathatnák, megtekinthetik pedig mintámat mindenek, kiket a dolog közelebbről érdekel, mellynek szemlélésével minden támadható kétségek, mellyek minden uj találmánynál igen természetesen előadják magokat, azonnal el fognak oszlani. Későbben mindazonáltal mind a müszer, mind a szállitó sin, mind a felület-épitmény (Oberbau) részletesebb rajzolatait nyilvánosan közre fogom bocsátani. –
Hogy rendszerem valami vaspálya egyes szelvényeinél a mostani szállitó müvekhez képest használhatóvá váljék, természetesen szoros arányba kell hozatni a hajtó kerekek nagyságával. Vegyük például a hajtó kerék átmérőjét a csavar hosszának, vágjuk bé a meneteket ugy a mint előadatott, azután a forditó tengely közbenjöttével adjunk a csavarnak három fordulatot, mi alatt a hajtó kerék egyet fordul. Ha már most a mozditó sin fogai a csavar menetének megfelelőképen helyesen vannak szerkesztve, illyen készülettel mind a csavar, mind a hajtó kerék ugyan azon idő alatt egyenlő utat fognak megfutni.
– y.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem