Tengerhajózási iskola Fiuméban.

Teljes szövegű keresés

Tengerhajózási iskola Fiuméban.
Cromvell alapítá meg a hajózási actával Angolhon politicai hatalmát s gazdagságát, s nincs ember e földön ki ezt tagadhatná. Tenger és tengerészet nélkül nem volt s 82nem is lesz nagy s erős nemzet a világon, – mert ezuton erősbül nem csak physikai tehetsége, hanem fejlődik egyszersmind az értelmi tehetség is olly fokra, melly képességet nyujt a tudományok bármelly szakába.
Fiumeban fenálló tengerészeti iskola derék tanitója Mikócz Jakab ur e szavakkal vezeti be olvasóit munkájának elején: Il corso di Navigazione – Minden nemzetnek főczélja a tengerhajózó tudomány fejlesztése s serkentése volt, minthogy ezen alapul a nemzetek boldogsága s kereskedése, – ’s soha ember tisztább igazságot nem mondott. De mikép lehessen is máskép? A tengerészetnek minden ágai olly kapcsolatba vannak a tudományosság minden részleteivel, a természet minden csodáival, hogy melly nemzet tengerparttal nem bir, az nagyszerü eszméket nem is ismer, valaminthogy csak az képes magasztos gondolatot táplálni, ki legalább egyszer látá életében a tenger hasonlithatlan nagyságát, méltóságát, vagy haragját s dühöngését.
Legyen szabad a tengerészet pályáját felvilágositás végett röviden megfutnunk. Ha belföldi hazánkfia a tengerhez közelit, legelőször is e nagyszerü látványnak megpillantására olly hős s munkavágyó érzelmek dulnak keblében, hogy átkozza azon időt, midőn a régi magyar szokás a latin iskolákba jártatta, hogy végre hosszú idővesztegetés és kevés tanulás után a tespedés, hanyagság vagy viszálkodások valamelly terére léphessen, s tőbbet fogyaszszon, mint mennyit használhat a hazának. – Közelebb a parthoz érkezve s megszemlélvén a tengerihajók sorát, csaknem földre borul az ember az isten azon kegyessége végett, hogy képessé alkotott bennünket, e töredékeny vizi várakat egyik világrészről a másikig vezetni, midőn az éghajlaton s vizen kivül hónapokig csak tengeri csodálatos tüneményeket, vagy állatokat látunk, midőn érzi a halandó, hogy mákszemnyi gunyhóját, tenger ezer meg ezer örvényei s szörnyei közül biztos menedékhelyre, csak az isteni kar, és saját tudománya vezérelheti. De a hősiség legbüszkébb bélyege fénylik a megérkezett hajós homlokán, miután legyőzvén a tenger csaknem ellenállhatlan megtámadásait, megjárta a félvilágot; s küzdve az elemekkel, hogy erősségét gyakorolja, de békében egyszersmind a világ tekéjén élő felebarátival, ugy mint a jelenkor ezt kivánja a barbár öldöklés számüzetése után, gazdagságot, ismereteket és hatalmakat hoz haza a hazának, s ismét gátra áll, hogy hóditson ujra békes uton. Közlekedik a világ minden nemzeteivel lát, városokat, megismer jó vagy rosz szokásokat, intézvényeket s a t., szerez a szerint magának tanulságot, nyomozza a nemzetgazdaságának gyarapitó okait, szerez értelmiséget, szövetséget, cserél felesleget szükségessel s ha valaki, ő mondhatja, mikép a haza nagysága alapkövének letételéhez ő is becsületes derék homokhordó vala.
Igenis, nincs szebb, nincs nagyobbszerü hivatás a tengerhajózásnál. Egy trafalgari tengerütközet ezerszer fölülmulja a lipcsei vagy waterlói csatát; Nelson hasonlithatlan tulfényli Wellington, Soult, vagy bárki más szárazföld szerencse fiát. –
S ha férfi ez elhagyott árva hazában, ki hazaszeretetét mint kötelességeinek legszentebbikét szeplőtlen őrzi meg keblében; ha van hazafi, ki a magyar névnek hajdani fényét s dicsőségét akarja visszaszerezni, s jövendő pályája iránt még nem határozá el magát, az ne vonakodjék egy 83perczig sem, hanem siessen a magyar korona legszebb kövét fénynyel körözni, siessen a tengerpartra s váltson jegygyűrüt Ádria kék hullámival a velenczei Doge-kint, s adja az isten, hogy ivadéka olly hatalmas s gazdag nemzetté emelhesse hazáját, mint emelte az első Doge, Anafesto Paolucci, Velenczét.
Kedvezőbb időpont pedig nem mozdithatja elő törekvésünket a jelennél, a vasut s kikötő épitésével a magyar tengerpart gyülpontja leend a magyar utazásnak s megtelepedésnek. Nem csak aestheticai utazók fogják a hazából s külföldről megjárni Fiume s a Dalmát szigetek bájos de egyszersmind vad regényes vidékeit könnyen közlekedő gőzösökön, nem csak betegek látogatandják meg Adria partjait erősitő tengerfürdésre, hanem oda fognak torlódni olly emberek is, kik munka által segitendnek önmagukon s a hazán, kik kivetkezve előitéletekből, s lerázván a henyeség bilincseit a kereskedés s tengerészet, vagy ipar pályájára lépendnek. – A magyar tengerpart 80 tengeri hajóval bir, mellyek körülbelől egy millio tőkét képviselnek, s nem csak számos hajósoknak adnak foglalkozást, hanem e keresetágból élnek csaknem egyedül a fiumei vállalkozók. S minthogy ennél sem szellemileg sem anyagilag biztosabb s jövedelmezőbb előmozditója nem lehet a haza jóllétének, elhatározá magát a Magyar kereskedelmi társaság is egy tengeri hajót épitetni, mellynek tervét legközelebb közlendjük. E hajón s ha az isten ugy segit még több épitendőkön is, a törzsékés magyarok alkalmaztatás főczél leend, valamint az is, hogy a magyar lobogó viselését eszközöljük a tengeren. –
De menjünk át a dolog főkérdésére. Ki magát a tengerhajózásra akarja kiképezni, az nem kerül sok idejébe s költségébe, s ez hazánkban fődolog. Hazánk ifjai, kik az ötödik, vagy hatodik iskolaosztályból kilépni szándékoznak (s ez előny, mert ellenkező esetben 3 osztályiskolát kellene még Fiuméban bevégezniök) egyenesen a tengerészet negyedik osztályába fogadtatnak be, hol az elemi oktatás folytattatik, s itt be kell okulnia a rajzolásba, geographiába, geometriába, physicába, a közönséges, decimalis, logarithmicai stb. arithmeticába olasz nyelveni előadás és Mikócz tanár urnak saját munkája szerint. Az olasz nyelv felületes tudása tehát fökellék, de ki avval nem is birna, könnyen magáévá teheti gyakorlat s igyekezet által Fiuméban. Mihelyt e tanulmányokból az illető egyén megszerzé magának a szükségest (az oktató tanár ur annyira, könnyiti e pályát, hogy időt sem szab, hanem az egyéni értelmiséghez tartja magát) a hajózást magát tanulja rá következő évben, s aztán mindjárt a tengerre szállitatik hajón gyakorlati tapasztalás végett s mintegy egy év után visszakerülve, még egy évig tanulja a hajózás legkifejlettebb fokát, s ezután bármi hajón alkalmazható kapitányul. – Tehát az egész pályát bevégezhetni 2–3 év alatt, mit rövidebb időre is szorit érintett tisztelt tanár ur, ha különös intelligentia s szorgalom áll előtte. Az ekkép kiképezett férfi nyerhet alkalmazást minden pillanatban jó fizetés mellett, mert tengeri hajósok mindig kerestetnek. S minél inkább növekedik azoknak száma, kik e pályát választanák, a hazának annál inkább kellene örvendeni a hajlamon, mert e szerint a hadi tengerészet is gyarapodhatnék óltalmunkra. –
Fiuméban az élet igen olcsó, és 200 pengő forinttal élelmezheti magát az ember ruhaköltségen kivül. Ha 10–15 84egyén összeáll s együtt él, még olcsóbba kerül. – A tartózkodás ís igen kellemetes tengerparton, s a sok idegenekkeli közlekedés meglepőleg bőviti az ismereteket. – E czikk irója már több egyéneknek szolgált utasitóul, kik közől egy szepességi születés különösen kitünteti magát. Ujabban Kenich Sándor és Szabó Károly urak jelentették magukat, Békesből, s adná a magyarok istene, hogy e dicséretre méltó példát reménydus ifjuságunk közől mennél számosabban kövessék!
Ifj. Szabó Pál.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem